• queerkids

Kan man förvara sperma hemma?

Det verkar vara lite förvirring i den här tråden. Trådstartaren är som jag förstår i en relation med en annan kvinna. Då kan hon ta med sig donatorn till svensk universitetsklinik och låta frysa ner hans sperma för insemination. Om man har med sig egen donator kan man få gå före i kön eftersom kön på de flesta ställen beror på bristen på sperma. Men man måste vänta i sex månader för att vara säker på att mannen inte är hiv-smittad.

Den andra förvirringen gäller vad vårdnad betyder. Vårdnad kan man ha ensam men donatorn är fortfarande förälder om ingen har adopterat barnet. Det betyder att barnet har arvsrätt efter honom, det betyder också att modern kan kräva honom på underhåll om hon så skulle önska. Man kan inte avsäga sig föräldraskapet om ingen annan adopterar.

Hoppas att jag inte missförstod, kanske har jag blandat ihop vem som har skrivit vad. Själv har jag skickat en man till en klinik för att lämna sperma som sedan skeppades till USA med frusen is - så visst går det - enda problemet var att sperman skickades fel och långsamt tinade upp någonstans i Kansas...

• queerkids

förresten ang heminsemination - jag är övertygad om att det fungerar minst lika bra som att mannen för in sin penis i kvinnan - vet inte om jag skulle kalla det att man har sex om man inte vill ha det med personen i fråga utan enbart gör detta för att avla barn. vad säger förresten att mannen över huvud taget klarar av detta? bättre han får göra det för sig eller med sin partner, tycker jag.

fördelen med insemination är för mig uppenbar - kvinnan kan då ha en positiv upplevelse, ensam eller med en partner, som troligen innebär att hon öppnar sig och "lubrikerar"

• queerkids

Haha, men en grillning av donatorn betyder sedan att man inte behöver adoptera. Så förutom att det är praktiskt att lämna sperma på svensk klinik när donatorn finns i Australien så blir alltså båda mödrarna juridiska föräldrar!

Något att tänka på för alla som gör heminsemination alltså. Vill man att mannen ska bli far - gör det hemma - vill man att mannen ska vara donator - anlita sjukvården.

För ensamstående som inte vill att mannen ska bli far - bäst att åka till en klinik utomlands och använda donerad sperma.

Lycka till!
    - Annika

• queerkids

som svar upprepar det jag själv skrev: Om man har med sig egen donator kan man få gå före i kön eftersom kön på de flesta ställen beror på bristen på sperma. Men man måste vänta i sex månader för att vara säker på att mannen inte är hiv-smittad.

de sex månaderna är obligatoriska. men som sagt kön handlar om bristen på donatorer - i varje fall på de flesta klinikerna - varför man kan få gå före kön om man har egen donator.

och nej, ingen närståendeadoption efter insemination på svensk klinik. vill man att killen ska bli pappa ska man göra det hemma, vill man att båda kvinnorna ska bli föräldrar är det bättre att göra det via sjukvården.

ang grillning kanske det är bättre att detta sker av en kurator innan mannen donerar istället för efter när barnet är fött. på detta sätt får han chansen att ändra sig om han kommer på att han vill bli far - men i rätt tillfälle - dvs innan det blivit något barn.

Svar på tråden Kan man förvara sperma hemma?