Kan man förvara sperma hemma?
Apolline skrev 2008-03-23 16:20:00 följande:
Svar på #17Tack snälla för era svar! Ja, som jag har förstått det kommer jag inte få hjälp med insemineringen i Sverige eftersom jag lever ensam. Har inte heller någon lust att låtsas att donatorn är min partner (om det nu skulle hjälpa). Ett ytterligare problem är att han inte är svensk eller bor i Sverige, vet inte om man får använda donatorer som inte är folkbokförda? Han kommer i alla fall till Sverige i början av sommaren, så jag får göra allt jag kan för att maximera mina chanser till befruktning då, vilket inte känns helt lätt... Hur rimligt är det att tro att heminseminiering fungerar? För personer som har svårigheter att bli gravida har jag förstått det som att inseminiering ökar chanserna, men är annars ett samlag statistiskt bättre än heminseminering? Jag är mest bara nyfiken, jag vill inte ha sex med honom ändå.Sen ska vi båda till USA i slutet av sommaren, är det någon som vet om man kan besöka en klinik där för att få hjälp med inseminering?Förstår att det är OT, men frågar ändå för det verkar som att många är omedvetna om detta och får en obehaglig överraskning senare. Rekommenderar läsning av boken "Queerkids" av Annika Hamrud som illustrerar några av problemen med Sveriges nuvarande lagstiftning.
Hälsingar 1111111 - singel som inseminerar i Danmark