• Trulis78

epidural???

För mig fungerade epiduralen jätte bra. Jag var livrädd för att bli stucken i ryggen innan men när förlossningen väl hade startat ville jag ha den... Hur som helst tyckte inte jag att det var ett dugg obehagligt att få epiduralen och jag hade inga dåliga biverkningar av den heller utan värkarna fortsatte med samma regelbundenhet och jag hade en snabb förlossning där jag kunde krysta utan problem. Det enda som försvann var smärtan!

• Trulis78

Toksmurfan: Epiduralen ges i slang men man måste använda en nål för att få in slangen första gången så det är nog det folk menar med att prata om spruta. Sen kan man kanske rent medicinskt ge epidural när som helst under fölossningen, men man brukar försöka undvika att ge den innan man är öppen 3-4 centimeter eftersom den kan få värkarna att stanna av om värkarbetet inte är riktigt etablerat. Vad gäller ocytoxindropp så är det inte sant att det alltid ges, jag fick det inte. De satte en infart för att kunna ge mig det om det skulle behövas men mina värkar fortsatte i oförminskad omfattning (fast de gjorde inte ont längre) och det står tydligt utskrivet i min journal att inget värkstimulerande dropp gavs för att det inte behövdes. Jag födde på KS Huddinge i Stockholm.

Svar på tråden epidural???