• Två prinsar

epidural???

hej hej ... jag är jättenervös inför förlossningen fast jag har fött två barn redan, men rädslan blir bara värre för varje gång!! har klarat mig på lustgas båda förlossningarna fast det är mest för att jag är rädd för sprutor m.m det jag undrar inför denna förlossningen är hur epidural funkar, har hört mkt negativt att man domnar bort och inte kan krysta ordentligt,, stämmer det? finns det ngt annat alternativ ??? kan man ta epiduralen när som helst under förlossningen????

• Svar på tråden epidural???
  • Omismamma

Epiduralen bör tas då man är ung 5 cm öppen annars hinner den kanske inte verka har jag hört. Jag hade epidural, men värkarna kan stanna av och man kan inte krysta ordentligt. Det är så olika för alla så det är svårt att säga hur det blir för dig. Jag testade akupunktur, men det fungerade inte. Lustgasen var okej, men kändes bättre med epidural. Det gjorde inte så ont, men som sagt, värkarna stannade av...tog därför längre tid.

• Jo77

Jag fick epidural och det var det enda under min jobbiga förlossning som verkligen fungerade bra! Själva sprutan kändes inte alls och man såg den ju inte heller så det behöver du inteoroa dig för. Domnade inte bort och kunde absolut krysta iallafall. Kan vekligen inget annat än rekommendera epidural.

• fru fanny

för en del händer att man blir förlamad (för en tid) dock inte på mej jag har bara positiva erfarenheter av eda...jag fick vila ordentligt när jag fick min.

och nej du kan inte ta den närsomhelst under förlossingen...om du har öppnat dej för mycket vill dom inte sätta nån.
    du kan förbereda när du kommer in (om du hinner) med att sätta in nålen

de finns andra alternativ jag fick några srutor i underlivet andra gången för så han jag inte få eda.

hoppas de var lite hjälp

• Jo77

Kan tillägga att jaag avskydde lustgasen, det funkade inte alls för mig. Och värkarna snarare skyndades på med epiduralen eftersom jag äntligen slappnade av då. Som sagt, det är så olika för alla...

• whatelseisnew

Jag har bara positiva erfarenheter....När det var dax att krysta drog dom ner flödet så jag kände värkar och känseln hade jag hela tiden innan oxå...Jag grät som ett barn när jag skulle få den men det va ej pga sprut rädd utan bara nojjig på läkaren men det går snabbt och be dom ej visa dig nålen så kanske du ej känner dig lika rädd...=)

Jag ska testa utan denna gången inte för jag hade en dålig erfarenhet snarare att jag vill testa mig själv hur mkt jag klarar...*s* Gav in liiite för tidigt förra gången....( måste vara ngt mentalt fel på mig vem fan vill pina sig själv...*asg* )

• Trulis78

För mig fungerade epiduralen jätte bra. Jag var livrädd för att bli stucken i ryggen innan men när förlossningen väl hade startat ville jag ha den... Hur som helst tyckte inte jag att det var ett dugg obehagligt att få epiduralen och jag hade inga dåliga biverkningar av den heller utan värkarna fortsatte med samma regelbundenhet och jag hade en snabb förlossning där jag kunde krysta utan problem. Det enda som försvann var smärtan!

• LyNxQ

Jag tyckte inte att det var obehagligt att ta den. Däremot fick jag lite frossa (men det gjorde inte så mycket), det jobbigaste var att jag inte kände några som helst krystvärkar.
    Dessutom blev ena benet lite svårstyrt.. Och så försvagades värkarna så jag fick värkstimulerande dropp..
    vid nästa förlossning ska jag försöka att klara mej utan epidural

• bakabakalitenkaka

Jag fick min epidural när jag var 8cm öppen, kan ärligt säga att jag inte kände ett smack när jag fick den (ingen smärta alltså) och jag är också spruträdd.
    Däremot så fick jag 3ggr dos värkstimulerande medel och trots det så hade jag värksvaghet. Kunde inte föda vaginalt pga värksvaghet.
    Men epiduralen var ändå GUDOMLIG, kan rekommendera det. Dock tycker jag inte man ska ta eda på en gång, försök att klara dig så långt du kan på egen hand eller med lustgas.
    Lycka till på din förlossning.

Colin 2007.12.21
  • mamman i skogen

Jag är inte mot eda men för mig och många andra så var det ett dåligt val. Tyvärr blir man inte informerad om nackdelar som kan komma med det tex värksvaghet, utdraget förlopp och att man får dropp för att få kraftigare värkar. Tyvärr e det ju svårt att veta innan hur man reagerar. Men med bra stöd från bmsk och följeslagare så kommer men långt med naturlig smärtlindring och lustgas och andningen är en oerhörd hjälp så fort jag tappade fokus och inte andades rätt så var smärtan vidrig men jag fick superhjälp att fokusera. Men är man otroligt smärtpåverkad så tycker jag man ska ha rätt smärtlindring.

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m30779294.html  tankvard lasning om varkstimulerande dropp.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Camilla85

Epiduralen va jättebra under förlossningen. Dock lite svårare att krysta, men gick bra ändå! Glad Kommer däremot försöka att inte ta den igen nästa gång iom att jag fortfarande har ont i ryggen där dom satte den, 4 månader efter förlossning!! Blir fortfarande typ stel i ryggen osv... På mig satte dom den när jag var öppen 9 cm!

***Amber 071120***
  • Toksmurfan

Jag talade med en narkosläkare i förrgår pga att jag måste planera min epidural då jag är stelopererad där man vanligen sätter den.

Han sa att epidural ges bara med slang, dvs. man sätter in en infart som man sen har kvar i ryggen hela förlossningen och då kan man öka eller minska på flödet utifrån värkarna.
    Han sa också att man kan sätta den precis när som helst under förlossningen och att den börjar hjälpa direkt, så det jag läser här förvånar mig lite... det om att man inte kan sätta den när som helst och att den inte hinner hjälpa osv.

När man får spruta i ryggen är det inte epidural-bedövning, då är det spinal-bedövning, det är något helt annat.

Dessutom ska man få ocytoxindropp när man har epidural, enligt narkosläkaren, för att man ska kunna få igång värkarbetet ordentligt om det stannar av...

Kanske är det olika mellan sjukhusen, jag ska föda på KS i Stockholm.

• Bästamorsan

Jag har fått epidural när jag varit öppen 9cm,
    det har inte hjälpt ett skvatt...

Dessutom har jag gått epidural vid öppet 3-4cm men då med värkstimulerande dropp,
    kan säga att epidural INTE hjälpte ett skvatt mot värkarna av droppet...

Men nu när det är dags igen så finns det ju inget annat val än att testa igen...
    Men då absolut vid öppet 3-4cm sen hjälper ju inte epiduralen...
    Men hoppas att jag slipper dropp för det är värdelöst...

• Trulis78

Toksmurfan: Epiduralen ges i slang men man måste använda en nål för att få in slangen första gången så det är nog det folk menar med att prata om spruta. Sen kan man kanske rent medicinskt ge epidural när som helst under fölossningen, men man brukar försöka undvika att ge den innan man är öppen 3-4 centimeter eftersom den kan få värkarna att stanna av om värkarbetet inte är riktigt etablerat. Vad gäller ocytoxindropp så är det inte sant att det alltid ges, jag fick det inte. De satte en infart för att kunna ge mig det om det skulle behövas men mina värkar fortsatte i oförminskad omfattning (fast de gjorde inte ont längre) och det står tydligt utskrivet i min journal att inget värkstimulerande dropp gavs för att det inte behövdes. Jag födde på KS Huddinge i Stockholm.

• Två prinsar

tack alla för era svar det hjälper att läsa om det, och dom flesta här verkar ha positiva erfarenheter av epidural . eftersom jag är allmänt skiträdd för att föda så ska jag träffa rädsloteamet på sjukhuset när jag har gått lite längre i graviditeten och då även höra mig för om bla epidural. men det är så bra att få läsa om era erfarenheter,,så tack!!!

• Missy Cat

Jag har läst på sidor om smärtlindring vid förlossningar att det tar ca 30-45 min för eda att börja verka

• Fnurra

Det finns en hel del felaktiga uppfattningar om epiduralbedövning i Sverige. Vilket antagligen är anledningen till att det används så lite här.

Till exempel så brukar man hävda att epiduralbedövning förlänger värkarbetet eller att den inte hjälper under krystskedet. Båda påståendena är helt fel.

Om du är väldigt intresserad av epiduralbedövningar föreslår jag att du läser Tove Karlssons bok "Att föda som en man". Där står mycket om epiduralbedövningar och framförallt så citerar den internationell forskning om epiduralbedövningar och inte bara den svenska förlossningsvårdens åsikter. Det finns en del att läsa om det här på bokens hemsida också: www.nomadforlag.se/AttFodaSomEnMan

Svar på tråden epidural???