Inlägg från: PiffÅPuff |Visa alla inlägg
  • PiffÅPuff

Någon som haft ett prematurbarn med NEC?

Hej,

Vår resa var liknande Amathea´s.

Killen fick NEC när han var ca. 1,1/2v (föddes i v.29+3). Stomi opererades akut och tarmen opererades sedan tillbaka när han var runt 5mån. Det "enda" som märks är att han har ganska så känslig mage fortfarande, ständigt lös.

Puffar tråden lite, för att se hur vanligt detta egentligen är?
    Vad vi hört så är detta ganska ovanligt...

• PiffÅPuff

Lillamamma71
    Vad är GERD?

Vår kille som nu är 2 1/2år, bajsade åxå flera ggr/dag och var ofta lös. Efter att han genomgått tarmpassage röntgen, fick han Flagyl utskrivet och efter det har det blivit mycket bättre, (han åt en "kur" på ca 1v och vi märkte resultat direkt.) Det verkade som om bakterier "backade" upp i tunntarmen.
    Han är fortfarande känslig, så när han fick öroninflamation och var tvungen att äta pencilin visste vi inte riktigt vad vi skulle ta oss till, för det rann ur honom. Det visade sig att Flagyl fungerade även nu.
    Jag har däremot inte sett någon stor skillnad beroende på vad han äter. Men det är klart, jag ger ju honom inte katrinplommon o.dyl...;o)

• PiffÅPuff

Hej Lillamamma71!
    C kräktes åxå mycket, men det blev bättre vid ca 1 1/2år(konstigt nog i samband med att han fick förkylningsastma, och började inhalera...)hoppas det blir bättre för er åxå snart, för det är ju superjobbigt!

Amathea skrev 2008-04-10 23:50:05 följande:
    Jonas var alltid lös i magen tills vi fick tag i en dietist som hjälpte oss eftersom han va så tunn.Så nu får han olja och calogen i maten, och bajsar korvar *jippie*
    Hej Amathea!
    Vad är calogen?
    Här är det ingen fara med vikten iallafall, C väger nu runt 16kg!;o)
    Men det hade ju varit skönt om "konsistensen" ville bli bättre...mycket bajsprat här nu...;o)

C hade mycket knip i magen vid några månaders ålder, men eftersom hans tvillingsyster åxå hade det och det troligtvis berodde på kolik, så fick båda akupunktur och blev bättre.
  • PiffÅPuff

Hej Lillamamma71,

Var just inne och läste lite på Elias sida.
    Jag ryser...CVK, CRP, CT-buk, Trombocyter, E-coli-bakterier, benmärgsprov, sammanväxningar och knick... Listan kan nog göras hur lång som helst, på ord som man hoppats att man aldrig skulle behöva höra talas om/lära sig...
    De sägs ju att småkillar är "svagare", men med facit i hand så undrar jag...
    Jag är så otroligt lycklig och tacksam över att jag fått behålla båda mina barn, trots resan de båda tvingats gå igenom (var och en med sin historia)och att de båda två efter allt mår så här bra!
    Men som du åxå skriver någonstans, man har en liten, liten oro någonstans för att ropa hej för högt...

Kram

Svar på tråden Någon som haft ett prematurbarn med NEC?