Inlägg från: Snickartjejen |Visa alla inlägg
  • Snickartjejen

Någon som haft ett prematurbarn med NEC?

Om det finns någon förälder här med ett barn som haft NEC i tidig ålder vill jag gärna ha kontakt med dig. Har några frågor bara.

Kram från snickartjejen

Stolt mamma till två prematurer födda i v 27 och v 30
  • Svar på tråden Någon som haft ett prematurbarn med NEC?
  • Snickartjejen
    hästhov78 skrev 2008-03-19 20:28:49 följande:
    Vad är NEC??
    NEC står för nekrotisk enterokolit, en tarminflammation som kan vara mycket allvarlig
    för små prematurer. NEC är väl inte så vanligt vad jag har förstått men drabbar  prematura barn och då när barnet är cirka 14 dagar gammalt.

Kram Snickartjejen
  • Snickartjejen

Men oj så olyckligt! Visste inte att NEC kunde uppkomma när de låg i magen, hmm.

Hur har det gått med honom nu då? Jag tänker mest på maten. Våran tjej hade NEC (light) läkarna var osäkra på om det var den riktiga NEC eftersom hon svarade så bra på antibiotikan. Hon får Nutramigen-ersättning nu och ska ha det tills hon är 6 mån. Vi ska nu börja med mosad potatis och man undrar ju hur det ska gå...Fick ni några särskilda restriktioner?

• Snickartjejen

Oj, då ska det alltså inte vara några problem angående maten fast de haft NEC. Läkarna sa inget om detta när hon blev utskriven så nu förstår jag varför, hi hi.

Ska bli härligt att ge henne något annat än bara mjölkersättning nu. Vi ska ta fram videokameran ikväll när hon ska få smaka sin första potatis

Kram och tack för dina svar!

• Snickartjejen
    PiffÅPuff skrev 2008-04-09 22:47:07 följande:
    Hej,Vår resa var liknande Amathea´s.Killen fick NEC när han var ca. 1,1/2v (föddes i v.29+3). Stomi opererades akut och tarmen opererades sedan tillbaka när han var runt 5mån. Det "enda" som märks är att han har ganska så känslig mage fortfarande, ständigt lös.Puffar tråden lite, för att se hur vanligt detta egentligen är?Vad vi hört så är detta ganska ovanligt...

Våran dotter är också lös i magen men om det beror på järnet vet jag ej. De flesta blir ju hårda i magen av järn men så finns det ju alltid undantag som blir lösa.

Våran tjej var otroligt skrikig när hon var 2-4 månader ungefär sen har det släppt helt nu. Hon är snällheten själv så jag tror nu i efterhand att hon haft extremt ont i sin lilla mage, stackarn.

Hur gammal är din son nu? Några problem när du började med fast föda?

Stolt mamma till två prematurer födda i vecka 27 och i vecka 30
Svar på tråden Någon som haft ett prematurbarn med NEC?