• Cecese

Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?

Toka2 skrev 2008-03-25 17:11:47 följande:
    Ja, lite kan jag andas ut nu. Maken ser ju hellre att jag väljer/ber om snitt, stackaren!
    Kanske det är lättare för männen att tänka sig snitt. Min make tycker precis som jag att vaginalt är det bästa om det går. Självklart förstår vi båda att ibland måste man snitta men att det inte ska göras bara för att. Jag väntar på att dom ska ringa upp från bb så att jag ska få komma dit och prata av mej.
    Mamma till -98, -03, 06 och pyret bf oktober -08
  • Cecese
    Toka2 skrev 2008-03-25 19:01:16 följande:
    I vårt fall är det för att andra barnet fastnade på väg ut, hjärtljuden gick ner/försvann, och för andra förlossningen i rad rusades barnet iväg till akutrummet utan att vi/han visste om det levde eller ej. Jag förstår om han är tveksam till en vaginal förlossning, faktiskt. Första förlossningen visste han inte om jag eller barnet skulle överleva, andra förlossningen visste han inte om vi skulle få med ett barn hem den gången heller. Som kvinna har man iaf fördelen att få smärtlindring/droger som tar bort udden av verkligheten under förlossningen - förlossningspartnern är brutalt medveten om allt omkring.Under andra förlossningen blev jag aldrig till fullo medveten om exakt hur allvarligt läget var; han var inte bara medveten - han var ensam i sin ångest eftersom jag var upptagen med att föda barn
    Då är det inte så konstigt att han är rädd. För honom så kanske ett planerat snitt känns mest riskfritt. Jag tror inte heller att männen kan sätta sig in i hur det känns för en kvinna att föda. Den härliga känslan man får när man känner hur kroppen sakta jobbar fram barnet steg för steg osv. Kan ni prata om det? Har han kanske möjlighet att få prata med någon bm eller nån annan som kan det här med förlossningar/snitt?

Min man höll länge på att vela av och an ang en fyra och jag trodde han var helt emot det. Efter många "bråk" kröp det fram att han var rädd att mista mej eller barnet pga det som hände sist. Det var därför han verkade tveksam till det hela.
  • Cecese

Toka2: Det låter ju bra med allt och ni har alla förutsättningar att kunna få en bra födsel. Det är ju också bra att ni förstår varför den andra känner som den gör. En bra ide att ha någon med sig. Kanske vore bra om bägge var med. Om det är så att dom ska sitta och vänta utanför så kan det ju vara trevligt med sällskap (kan ju ta ett tag ) och om det är så att din make behöver stöd och gå ut en stund kan han sitta ute med den ena personen medans den andra kommer in och stöttar dej. Fast det gör ni som ni vill, var bara en ide.

• Cecese

Carbon: Man kan säkert gå på samtal även när man är snitträdd. Här har vi inte aurora så jag ska till bb/förlossningen och prata igenom snittet och den kommande förlossningen.
    Jag har haft eda när jag födde flickorna och spinal vid snittet och det är inte så farligt att sätta den. Man får lokalbedövning före så det känns inte så mycket och bara dom hittar rätt går det snabbt att lägga den. Men du har ju fött 3 barn vaginalt utan problem så risken för din del är nog minimal att det blir snitt. Du får vara här och prata av dej om du vill för om inte annat är det skönt att få ur sig alla tankar.

• Cecese
    Carbon skrev 2008-03-26 10:29:31 följande:
    Jag tänker så här, om hon fortfarande ligger i säte i v37 så blir det ju vändningsförsök, MEN om inte det lyckas då??? Vet att det sjukhus jag vill föda på inte går med på att man föder i säte. Men vi har två andra förlossningar innom rimligt avstånd, funderar på att ringa till dom att höra om man får föda säte där.
    Nu förstår jag inte riktigt, i första inlägget skriver du att hon ligger med huvudet ner men nu skriver du att om hon fortfarande ligger i säte i v. 37. Hm hur är det nu, ligger hon med huvudet ner eller i säte?
  • Cecese

*s* ingen fara, jag vet hur det är att vara lite lätt vimsig. Har blivit värre för varje barn så vette sjutton hur det blir efter fyran.

Men nu klarnade det betydligt varför du oroar dej för snitt. Jag måste ju erkänna att jag inte riktigt förstod eftersom du fött 3 barn vaginalt utan problem och denna redan låg rätt väg så skulle ju risken vara minimal för snitt. Men eftersom hon ligger i säte blir ju läget ett annat. Det finns ju gott om tid än för henne att vända sig men jag förstår att du oroar dej.

Och föda i säte eller snittas känns lite som pest eller kolera. Jag stod inför det valet med andra barnet, eller där skulle det blivit snitt för hon var för liten och svag för att klara en sätesförlossning. Som tur var så vände hon sig på rätt så jag slapp snittet då. Hon gjorde kullerbyttor i v. 40+0....

Innan man tar ställning om sätesförlossning eller inte så brukar man göra en bäckenröntgen för att se om man har tillräckligt stort bäcken för att klara en sätesförlossning, en sån förlossning kräver större bäckenmått än en vanlig. Är bäckenmåtten på gränsen brukar dom rekomendera snitt eftersom det då finns risk att barnet fastnar på väg ut.

Men som sagt, ta inte ut nåt än för det finns gott om tid att vända sig rätt än. Eftersom de andra barnen legat rätt så kommer troligtvis denna också att göra det. Men om det nu inte skulle hända så kan det ju vara bra att läsa på om både sätesförlossningar och snitt så du vet vad det handlar om ifall det blir så. Bättre att läsa på nåt man inte får användning för än att inte läsa på och få världens chock sen om det blir så.

• Cecese

Då låter det som att du har goda förutsättningar att klara en sätesförlossning om bebisen väger normalt. Fast du verkar ju få stora barn och nu minns jag inte vart gränsen går för sätesförlossning men jag tror det är max 4 kg eller nåt är det större barn så blir det snitt för riskerna är för stora. Hm ska se om jag hittar nåt om det.

• Cecese
    Carbon skrev 2008-04-01 14:23:33 följande:
    Var hos bm i dag och hon ligger fortfarande med rumpan ner...Men en finns ju tid för lillan att göra en kullerbytta
    Nej men vilken envis en Har du funderat mer på hur du kommer att göra om hon inte vänder sig?
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf oktober -08
  • Cecese
    LoveSpring82 skrev 2008-03-26 19:08:53 följande:
    Hej!Är oxå skit skraj för både snitt och sätes förlossning. Väntar mitt första barn,som ligger i säte. Ska på vändnings försök nästa vecka,vilket jag oxå är nervös för.
    Hoppas vändningsförsöket går bra!
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf oktober -08
Svar på tråden Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?