Nån mer som är livrädd för att behöva snittas?
*räcker upp handen*
När jag väntade första barnet läste jag inte på någonting om snitt - varför det när det inte var aktuellt för mig liksom? Jag är nålrädd, sjukhusrädd, operationsrädd, så snitt fanns inte i min värld.
Så fick jag eklampsi utan förvarning, krampade hemma, vaknade upp på sjukhus och var redan snittad. Enda trösten mitt i allt elände (sonen föddes svårt sjuk dessutom) var att jag iaf slapp ta beslut om sövning eller ej - hur väljer jag bort att vara vaken när mitt barn föds liksom??
När jag väntade andra barnet var jag livrädd för att behöva bli snittad igen. Jag hade inställningen att "jag spricker gärna både på längden och tvären - bara jag slipper kniven!" Jag var inställd på väldigt lite smärtlindring under förlossningen - är man nålrädd går ju ganska mycket bort. Det gjorde ONT, riktigt ont, jag blev klippt, sonen förlöstes med sugklocka, och jag sprack en del. Men vad gjorde det? Jag fick ett barn med mig hem, och jag slapp bli snittad!
Nu väntar jag tredje barnet, är i v31+6 i skrivande stund, och tankarna på förlossningen börjar hopa sig. Inför denna gång VET jag hur en vaginal förlossning känns, jag VET vad det vill säga att spricka. Och min inställning är precis densamma som förra gången - jag spricker hellre kors och tvärs, bara jag slipper kniven. Jag gör om det utan lustgas, om det kan garantera en vaginal förlossning. Men tyvärr är det ju ett löfte som ingen kan ge mig