• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

indianflicka skrev 2008-03-10 20:31:41 följande:
    Sthlmsjävlar, kommer du att få Lena?
    Jag kommer tyvärr inte heller få Lena =/
    Hon är bortrest under hela den veckan jag kan lägga mitt snitt..

jag börjar bli lite orolig nu eftersom det ligger så nära in på..
    Hur nära inpå får du ditt?
  • Hektor
    indianflicka skrev 2008-03-10 20:36:48 följande:
    Sthlmsjävlar:10 dagar innan. Hur menar du nära inpå? är det inte 7-10 dagar innan din BF?
    Det känns väldigt nära tycker jag.
    Även om det är mitt 1.a barn och de brukar gå över tiden, åtminstonde hålla den så finns ju risken att det ska sättas igång innan...
    Det blir jag lite uppstressad för, annars känns allting annat kanon.
  • Hektor
    Livia skrev 2008-03-11 08:08:53 följande:
    Hej!Har tjuvläst lite och hoppar gärna in här nu. Jag väntar tvillingar i maj. Min första förlossing va allt annat än trevlig. Jag skulle föda "naturligt" hade jag bestämt ( utan smärtlindring- så naivt va!)....hahahaha!!! Vattnet gick men värkarna uteblev. Ett obeskrivligt dåligt bemötande under de två dygn de kämpade med värkstimulerande dropp, trots mitt barns ojämna hjärtljud, slutade till slut med ett akut snitt. Jag kände mig snuvad på förlssningen och var allt annat än delaktig i vare sig beslut eller snitt. Den här gången VÄGRAR jag att ta några risker. Mina bebisar ska inte stressas av dropp och jag vill inte oroa mig för förlossningsskador, sugklockor, navelsträngar i kläm osv. Nu vill jag ha en så planerad förossning som möjligt. Jag går på spec.mvc och min läkare står bakom mig i mitt beslut och har remitterat till förlossningen. Jag inväntar brev från förlossningsläkare nu, jag kommer att bli kallad på möte. Kan den läkaren neka mig trots spec.mvcs läkares remiss? Förlossningen kommer att ske på SöS. Tack för bra tråd sthlmsjävlar!
    Jag tycker det låter väldigt säkert att du har en läkare bakom dig som remitterat dig!
    MEN det är nog förlossningsläkaren på SÖS som i slutänden ändå kan neka dig men stå på dig, efter det du varit med om SKA du ha ett snitt om det är det som känns bäst för dig.

Hoppas verkligen du får träffa den trevliga och duktiga läkare på SÖS som jag fick träffa.
    Har du fått något  namn på läkaren?
  • Hektor
    Livia skrev 2008-03-11 12:11:48 följande:
    MrsMia-tack för tipset. Jag ska ta det med min bm morgon. Jag är i v. 31 nu så jag ska absolut ligga på!Sthlmsjävlar- jag har inte fått något namn på någon läkare ännu och är livrädd för att behöva hamna i samtal med den överläkare jag träffade för att eftersnacka förra förlossningen. Hon var fruktansvärt oförstående, arrogant och känslokall, gick bara i försvar. . Är det vissa läkare som har förlossningssamtalen eller kan et bli vem som helst? Har de speciella snittdagar på Sös?
    Jag förstod det som att det bara är vissa som har hand om förlossningssamtalen?
    Hon jag träffade var spec utb inom flera olika områden bla kognitiv beteende terapi och psykologi.
    Ingen aning om de har speciella snitt dagar faktiskt...
    Lycka till!
  • Hektor

Av de jag pratat/mailat/diskuterat med så verkar det vara så att de som VALT sina snitt själva har mindre ont än de som fått akutsnitt.

Man är medveten om smärtan på ett helt annat sätt och klarar det lättare!

• Hektor
    Smuliz skrev 2008-03-13 10:53:44 följande:
    Får se hur det fortlöper. Va ju där igår, är väl därför alla känslor ligger utanpå än :-S4v till nästa besök. Så ja har ju tid på mej. Aurora ville inte träffa mej eftersom jag redan går regelbundet hos en läkare på spec.mv!? Men jag ska nog höra mej för om det inte är bra iallafall. Kanske dom kan hjälpa mej att föra min talan?Vi får se hur det går, jag önskar alla lycka till, vad ni än nu har för önskningar. Det är vår rättighet att få bestämma över våra egna kroppar!
    Aurora är ju enbart psykolog samtal vad jag förstått utav min bm?
    De ska väl försöka få dig att kasta bort din rädsla, eller ändra uppfattning?

Jag behövde inte gå på sånna samtal, min bm skickade mig till förlossningsläkaren direkt eftersom jag var så säker på att jag ville ha snitt...
  • Hektor
    Smuliz skrev 2008-03-13 11:13:21 följande:
    Svar på #220Det svaret fick jag av Aurora-BM som ringde till mej. Att de tyckte det var onödigt eftersom jag redan var så säker på min sak. Men tydligen vill läkaren min på spec.mv försöka övertala mej iallafall
    Då är det väl för att läkaren nånstans tror att du kommer godkänna att föda vaginalt efter dessa samtal.
    Finns ju siffror på över 50% tror jag, inte helt säkert, föder vaginalt efter just såna här samtal, dit han kanske vill komma?

Ren övertalning tror jag de försöker med ibland =/
  • Hektor
    jagarhosdigigen skrev 2008-03-13 11:06:23 följande:
    Vet nån här inne om man kan kräva igångsättning trots att man inte har havandeskapsförgiftning osv???Jag VILL verkligen bli igångsatt nu, är i vecka 39.Skittrött på det här o har bara ont överallt o bryter snart ihop..Min barnmorska lyssnar inte ett piss på mej så vem fan ska jag vända mej till?! :|Desperat.
    Jag tror tyvärr inte du kan kräva en igångsättning så sent som nu,
    då kommer de bara påpeka att det kunde du minsann sagt tidigare i graviditeten
    (att du var rädd, så kunde de hjälpt dig då).

I slutet så räknar de väl med att alla ska få lite ångest/inte vilja föda vaginalt...

Men prova? Ifrågasätt? Stå på dig!
  • Hektor
    jagarhosdigigen skrev 2008-03-13 11:30:30 följande:
    Det är inte så mkt att jag är rädd..Kliar sönder hela kroppen och spytt hela graviditeten, har helt enkelt inte ork att föda om jag inte ska få sova nu pga klådan :/
    Ring förlossningen och rådfråga med de?
    Ibland kan man få komma in för en liten koll + få något att sova på?
  • Hektor
    Fru hopplös skrev 2008-03-13 11:31:17 följande:
    Visst är det fråga om övertalning, om du frågar mig PROPAGANDA!! Hos oss fungerar det så att man MÅSTE gå på 2 samtal innan man får träffa en läkare. Jag hade också inställningne att jag kommer INTE ändra mig vilket jag varit oerhört tydlig med men var tvungen att träffa AuraBM 2 ggr innan tid med läkare bokades. Men det är ju säkert olika rutiner runt om i landet (och säkerligen lite olika beroende på vem man träffar)Det gäller bara att stå på sig å kämpa för sin sak!
    Vilken stad bor du i?
    Tror du det är värre i små städer?
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.