Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Sthlmsjävlar skrev 2008-03-27 12:32:12 följande:
    Fast sen är det ju många korkade människor här på fl som lägger sig i utan att ha kunskap om det de pratar om.
    ssssccch...reta inte tjuvlâsarna
  • siamusen
    Vigrid skrev 2008-03-27 13:59:25 följande:
    Så du menar att det finns operationer där det inte alls akn tillstöta komplikationer?? Vilka då?? jag har i min bekantskap både en kirurg, sjuksköterska coh narkosläkare och enligt dom kan man ALDRIG garantera en kompilaktionsfri operation!
    Klart det inte gar att garantera men de flesta snitt sker ju utan komplikationer.

Precis som de flesta vaginala. Och riskerna är ungefär lika stora mellan de 2, bara lite olika.
  • siamusen
    malinmys skrev 2008-03-29 20:58:15 följande:
    Hej på er flickor!I onsdags kl 09.08 kom LOVIS till oss genom pl. snitt. Hon vägde 3230g, hade 36cm i hattmått och var 52cm lång. Världens vackraste såklart!!I dag kom vi hem och ytterligare rapporter kommer inom kort!
    Grattis till sötnosen

Hoppas du mår bra också!
  • siamusen

Lilla Linda skrev 2008-03-30 22:09:04 följande:

Kan inte låta bli att länka till den artikel...sry TSwww.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=57086...
    Och da kan jag inte lata bli att säga att det inte är jâmförtbart att dra upp den amerikanska eftervarden mot den svenska, som det även finns artiklar om.

Den studien du lânkar till har redan blivit sågad av de svenska läkarna, sorry
  • siamusen
    cameron skrev 2008-03-30 22:19:54 följande:
    Kan bara hålla med siamusen, skulle precis skriva samma sak. Blir dessutom lite irriterad och undrar vad den länken gör i den här tråden??
    Ja, fast samtidigt belyser den hur lite snittmotståndarna egentligen kânner till.
  • siamusen
    maopa skrev 2008-03-31 18:06:35 följande:
    Nu är jag tillbaka i tråden, med en liten dotter i famnen . Jag hade ett beviljat snitt (medicinska skäl) i onsdags förra veckan och det var en FANTASTISK upplevelse. Jag har aldrig fött vaginalt, men det är såhär i efterhand inget jag någonsin kommer att sakna - den upplevelsen jag har varit med om var också fantastisk på alla sätt och vis. Stämningen i op-salen vid ett planerat snitt är glad och lättsam. Allting gick jättebra och jag var snabbt på benen efteråt och så jobbigt att resa sig och gå var det inte. Att sätta kateter innan bedövning är ingenting, det kändes knappt. Ryggmärgsbedövningen är inte heller något att oroa eller stressa upp sig för. Som ni märker, jag är alltigenom nöjd.Idag, fem dagar efter snittet, har de dragit skyddstejpen och såret kollades (jag fick kolla med en spegel). Allt är redan fint läkt och någon skyddande kirurgtejp behövs inte längre. Lycka till mer era planerade snitt och Lycka till alla ni som fortfarande kämpar för ett. Jag citerar bm som jag träffade vid inskrivningen, en bm som blev alldeles förfärad när hon hörde hur jag hade fått kämpa för mitt (vilket varken hon eller någon på avdelningen kunde förstå). Hon sa "enligt Svea rikes lag kan ingen tvingas att föda vaginalt mot sin vilja, jo - bara om det finns medicinska hinder för att klara ett ks". Mig veterligen har vi samma lagbok i hela Sverige. Så STÅ PÅ er!
    Grattis till dottern och till ett toppensnitt
  • siamusen
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-03 12:57:19 följande:
    Tror ni att riskerna är större med PLANERAT snitt än igångsättning med dropp?Om de nu ska tvinga mig till igångsättning, vill jag ha lite mer kött på benen...nån som vet?
    tror planerat âr sâkrare fôr barnet, men om man ska räkna med riskerna fôr mamman ocksa sa vet jag inte.
  • siamusen
    Jaylin skrev 2008-04-03 13:21:28 följande:
    Jag börjar bli lite orolig för mitt Aurorasamtal nästa vecka. Min BM ska ju följa med vilket är fantastiskt, bara inte båda två känner att de ska övertyga mig till varje pris... Jag känner mig mer och mer säker på snitt ju närmre bf jag kommer. Eller - jag har hela tiden, sedan min dotters förlossning 2002 varit säker på att jag SKA snittas om jag blir gravid igen. Men jag blir mer och mer rädd för risken att eventuellt tvingas till en vaginal förlossning. Men de har ju redan lovat mig snitt...Hur nära bf får man sitt snittdatum egentligen?
    Jag fick reda pa datum 18 dagar innan snittet och snittades 11 dagar innan bf
  • siamusen
    Jaylin skrev 2008-04-03 13:36:11 följande:
    Jaha... det är ju rätt sent ändå? Fast man får väl räkna med snitt ca 1 vecka innan bf?Vilket sjukhus snittades du på?
    Jag snittades i Frankrike men de har samma policy här, mer eller mindre.

Tror de flesta far sina snitt 7-14 dagar innan bf, även fast det nya tydligen är att göra det sa nära inpa bf som möjligt pa vissa ställen.
  • siamusen
    änglavinge skrev 2008-04-03 13:39:53 följande:
    Hej allihopa!Vad glad jag blev när jag hittade er tråd! Jag har själv fött mitt första barn vaginalt och fick efter det en enorm förlossningsrädsla! Så nu när jag väntar mitt andra barn vill jag verkligen ha ett planerat kjejsarsnitt. Skönt att läsa vad ni andra tycker och tänker och om era erfarenheter!Ha det bra allihopa!
    Ja, här inne finns nagra fina snitt-berâttelser som droppade in nyligen
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.