• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Pippirulls skrev 2008-03-09 10:29:18 följande:
    En favorittråd!!!Ska snittas i morron. Har egentligen BF 31/3 men i morron blir det äntligen av. Fick min tid för snitt 15 januari och nu är vi äntligen där.Såg att det var mycket om katetersättning. Vid förra snittet (blir mitt tredje) så fick jag bedövning lätt bedövning mellan benen innan de satt dit katetern..Alltså innan själva ryggbedövningen. Gör faktiskt inte ont.. De sätter ju ingen kateter utan bedövning.
    Grattis och vad underbart att det redan är imorgon :)

Lycka till!
  • Hektor
    pokonis skrev 2008-03-09 10:30:45 följande:
    Jag VILL snitta....Men har fattat att man inte får välja!Får man alltså det?Om man har rätt argument eller?Hjälp mig..

Vart bor du någonstans?
    Skiljer sig enormt från landsting till landsting, beroende på ekonomin osv..

Jag fick igenom mitt snitt utan några som helst problem.

behövde inte gå på aura samtal, fick remiss skickad till förlosnsingsläkaren direkt där jag framförde mitt "krav" på förlossning och det gick vägen direkt.

Blev bra bemött och väl informerad.

• Hektor
    pokonis skrev 2008-03-09 10:42:58 följande:
    sthlmjävlar...Bor i Gävle....
    Då vet jag tyvärr inte om det är lätt att få igenom snitt.
    I värsta fall får du kämpa/byta läkare/överklaga.
    Hur långt har du kommit i din process nu?

Jag bor i Sthlm och hade kanske turen att träffa en väldigt förstående/insatt läkare.
  • Hektor
    Solstråla skrev 2008-03-09 10:44:12 följande:
    Sthlmsjävlar, vilket sjukhus tillhör du?En sak till som gjort mig lite nojjig, det är just om hur långt innan beräknad BF som man skulle snittas om det bir beviljat, max 7 dagar i förväg!?Hur funkar det då om bf är på en lördag??
    Södersjukhuset i Stockholm, och du?

De lägger enbart snitten på veckodagarna och OM det skulle sätta igång innan får du ditt snitt inklämt under dagen men kan tyvärr då få vänta.
  • Hektor
    Solstråla skrev 2008-03-09 10:55:28 följande:
    Samma här! Vad jag mest undrar över är, skulle snittet då ske samma vecka eftersom BF är på en lördag och om det är 7 dagar innan, eller blir det någon vardag tidigare så det kanske blir 8-9 dagar innan BF då tro. HmmGick det fort för dig att få det beviljat?Som jag skrev, jag väntar ju nu på remiss nr 2

Men vad spännande :)
    har du fått träffa förlossningsläkaren ännu eller är det det du menar med remiss nr 2?
    Vet du vem du ska få träffa?

Det här är ju mitt första barn/första snitt så jag vet inte alls hur de tänker,
    men mellan 7-10 dagar innan BF TROR jag är vanligt?!
    Någon annan som kanske kan svara på Solstrålas fråga?

Min BM skickade remissen till läkaren, jag kom dit, vi pratade kanske 1 1/2 timme.
    Var faktiskt jättetrevligt, jag var beredd med stridsyxan för att kriga om min rätt haha
    men det behövdes verkligen inte.
    Det första läkaren sa då jag kom
    - Jag tänker inte tvinga dig till att föda vaginalt om du inte vill MEN jag tänker tvinga dig att svara på dessa frågor o lyssna på den information jag har att ge dig ;)

Sen fick jag mitt JA och gick lycklig därifrån!

• Hektor
    Solstråla skrev 2008-03-09 11:02:54 följande:
    Men guuuuuud så skönt för dig!!!Jag träffade en läkare som heter Elle och hon ville att jag skulle gå via deras BM på indico och hon sa även att man snittas 7 dagar innan BF. Så den läkaren som jag träffade sa absolut inte på det sättet som du sa! Jag vill träffa din läkare istället Gick du först till en BM?
    Nej jag blev remitterad utav min BM på min MVC.
    Fråga din bm om du kan få "önska" läkare?
  • Hektor
    maya06 skrev 2008-03-09 11:14:37 följande:
    jag fick snitt bervlijatt av läkaren som kommer till MVC...hon skickade en remiss till den/dom som sätter upp tider, så inom ett par veckor så får jag ett datum på posten!!Är beräknad till 21maj..
    Grattis :)
    Visst är det en jobbig väntan tills datumet dyker ner i brevlådan?
  • Hektor
    Solstråla skrev 2008-03-09 11:17:12 följande:
    Samma som för mig men det hjälpte inte. Så nu så väntar jag på den där remissen till sös "egna" BM
    Känner du dig stressad så tycker jag du kan ifrågasätta annars kanske det kommer bli jättebra att få träffa en av deras bm..
    jag vet inte alls hur de tänkt lägga upp det för dig
  • Hektor
    Drutten01 skrev 2008-03-09 11:42:13 följande:
    Hoppar in här lite tillfälligt och vill bara dela med mig av min egen erfarenhet: Jag är inte gravid just nu, men hoppas på att bli det snart :) Har en son som föddes i juni -01 och det slutade med ett akut snitt, pga att jag ej öppnades helt. (Det bestämdes snitt efter 21 timmar med värkar.) Komplikationer uppstod givetvis eftersom livmodern var helt utmattad av allt värkarbete, den drog ej ihop sig efteråt, trots mediciner, plus att moderkakan satt så hårt fast att de fick plocka ut den i bitar (urk!) Jag förlorade också typ nästan allt blod, så jag fick blodtransfusioner. Läkarna sa då att det var "tur" att det blev snitt, för moderkakan hade aldrig kommit ut av sig själv vid vaginal förlossning. Jag hade faktiskt kunnat dö..(hu!) Efteråt sa läkaren att vid en eventuell ny graviditet, så kanske vi kan planera ett snitt. Det kändes väldigt bra! Jag läste också nånstans att ett planerat snitt är inte farligare än en vaginal förlossning! Det tog jag till mig direkt!! :) Så jag tänker stå på mig om det blir aktuellt för mig igen: "SNITT, TACK"
    Tack för jättebra information.
    Väldigt intressant tycker jag!

Lycka till!
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.