• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Skrev detta i en annan tråd och kan likväl klistra in det här också, är intressant fakta!

Kejsarsnitt är hantverksmässigt enkelt och det kejsarsnitt som går på rutin (planerat) är snabbt och behändigt och lättare planerat än en utdragen förlossning.
    När läkare i efterhand får klander för att något gått snett så handlar det oftast om att kejsarsnittet gjorts för sent eller att det inte gjorts alls, ALDRIG om kejsarsnitt som gjorts.

De blivande föräldrarna råkar ofta ut för att personalen inte har tid för de, eftersom de behövs vid andra förlosnsingar samtidigt, detta uppstår aldrig under ett planerat snitt.

Hur barnet påverkas negativt av snitt:

Kejsarsnittsbarn har inte blivit ihoppressade som barn som fötts vaginalt, detta gör inte bara att de ser extra fina ut utan kan också vara blålila vilket kan vara lite skrämmande
    Under en vaginal förlossning får barnet höga halter av adrenalin (stresshormoner),
    det gör att hjärtat pumpar på extra och kroppen får mycket syre,
    det gör att den nyföddes lungor lättare kan fyllas med luft och att värmen hålls då barnet kommer ut.
    Därför behöver ibland snittade barn lite extra hjälp med andning samt värmehållningen under de första timmarna efter snittet.

Detta är det som står i boken om just kejsarsnitt- viveka holmertz

Inget angående barnets psykiska/mentala välbefinnande, alltså tar barnet inte skada, då hade det garanterat stått för denna boken är en handbok från Vi Föräldrar och tar inte ställning för snitt.
  • Hektor

Varför finns det så lite forskning och statistik om snitt jämfört med vaginal förlossning?!

• Hektor
    Smuliz skrev 2008-04-06 12:13:56 följande:
    Svar på #553Usch!! Det är just det där jag är rädd för blandannat. De lovar å lovar men de kan ju inte direkt lova en förlossning. Det är deras vardag, så för BM är det inge konstigt alls. De gör som de känner för just då.Hoppas du har bearbetat ditt hemska minne och ändå kan glädjas lite nu i efterhand...Jag SKA ha snitt!Va bara tvungen å träna mej på å låta bestämd inför morgondagen...Kramar om
    Lycka till inför imorgon!
  • Hektor
    hag7 skrev 2008-04-06 19:23:01 följande:
    Lycka till nu alla som inte har fått snitt beviljat än ! Själv tycker jag att det nästan känns lite konstigt att veta datum när bebisen kommer , hur många dagar innan BF kommer ni att bli snittade ? Själv ska jag snittas 6 dagar innan BF bara att hoppas att den lilla stannar kvar tills dess annars måste man ju få akusnitt ?
    Jag snittas 8 dagar innan BF
    De räknar ju iskallt med att man SKA gå över tiden med första barnet,
    det tycker jag är lite läskigt.
    Men blir det tidigare så får man sitt snitt ändå =)
  • Hektor

Grattis!!!

Vad skönt det måste kännas

• Hektor
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-07 22:13:01 följande:
    eller som för mig, svårt att få igenom det pga av att redan ha fött två gr vaginalt...jag tycker inte det ska spela ngn roll om jag har fött vaginalt två gr innan...eller hur?
    Verkligen inte!
    Jag har ju fått igenom ett snitt med mitt första barn?`
    Du om någon som fött 2 ggr tidigare borde ju veta vad du pratar om o verkligen vill

Gäller att stå på sig och inte låta sig övertalas!
  • Hektor

Tv4fakta visar ju program 1 gång i veckan, där man verkligen får se exakt allt.
    men det är ganska läskigt om man är rädd.

Men någon film med ett lugnt, planerat snitt har jag inte hittat =/

• Hektor
    hag7 skrev 2008-04-08 20:47:59 följande:
    Ni som har fått beviljat snitt , vad sa narkosläkaren när ni träffade hon/han vid inskrivningen ?
    Inte varit på inskrivningen ännu, den är ju dagarna innan snittet så jag har mitt den 17April.
    Men på lappen med information står det att man kommer ha möte och lämna prover + se en film osv =)
    Kommer ta 3 timmar infomötet
  • Hektor

Sökte på youtube och det finns lite filmer där faktiskt som folk lagt upp privat
    Här hittade jag 2

">

">

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.