• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Denna tråd startas upp pga alla påhopp och "dumma" frågor vi hela tiden stött på i tidigare tråd/trådar.

Vi ber er nu, motståndare till kejsarsnitt att EJ komma med frågor/förslag/negativa åsikter.

Denna tråd är ENDAST för oss som valt/vill ha/kommer göra kejsarsnitt som  förlossningsmetod.

Här stöttar vi varandra, peppar varandra och följer varandra tills det är dags.

Jag kommer göra mitt kejsarsnitt vecka 17 så det är inte långt kvar nu.

Stå på er tjejer!
    Eran kropp, erat val.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-09 11:02
    Lite information:

Jag har många läkare/sjukhuspersonal i familjen + jobbar på sjukhus själv och vet hur illa det kan gå med en vaginal förlossning och att man faktiskt inte är SÅ bevakad som vissa kan tyckas tro.

Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!
    Jo för att de vet/har kunskaperna.

Ni som ska begära snitt var noga med att vara väl pålästa och beredda på alla möjliga frågor som kan ställas...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 19:28
    PHU vilken lista det blev, och fler namn antar jag att det blir?! :)
    Hoppas ni hittar det datum/sjukhus/län ni söker och kan passa på att ta till er av dessa tjejers information + stötta varandra. Håll till godo om ni ORKAR läsa ;)

raskan
    När: 9 Mars 2008
    Var: Huddinge Sjukhus Stockholm
    Varför: 1 akutsnitt, 1 planerat snitt tidigare.

pippirull
    När: 10 Mars 2008
    Var: Hofors
    Varför: Hennes 3.e Kejsarsnitt. Akutsnitt med 1.a sonen. Planerat snitt med 2.a sonen.

Fröken Jansson
    När: 11 Mars 2008
    Var: Stockholm Danderyds Sjukhus
    Varför: Hennes 1 blev akutsnitt.

Källmén
    När: 12 Mars 2008
    Var: Skåne
    Varför: Förlossningsrädsla

Crazy1
    När: 18 Mars 2008
    Var: Örnsköldsvik

Jädissen
    När: 19 Mars 2008
    Var: Göteborg

jeceda78
    Var: Malmö

snart 5
    Var: Norrköping Vrinnevi sjukhuset
    Varför: Förlossningsrädsla. Tidigare jobbiga förlossningar.

Kaisa Kavat
    När: 19 mars 2008
    Var: Sparsör

semlan10
    När: Mars 2008
    Var: Falun
    Varför: Medicinska skäl, föreliggande moderkaka.

Indianflicka
    När: 20 Mars 2008
    Varför: Förlossningsrädsla. Akutsnitt med 1.a barnet.

Strandberg
    När: 20 Mars 2008
    Varför: Förlossningsrädsla. 1.a barnet akutsnitt.

sorba
    När: 23 Mars 2008
    Var: Danderyds sjukhus Stockholm
    Varför: Medicinska Komplikationer

Bella8
    När: 30Mars 2008
    Var: Karolinska sjukhuset i Stockholm
    Varför: 1.a sonen föddes med planerat snitt April 2005.

MulleNuh
    När: 31Mars 2008
    Var: Karolinska Sjukhuset Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Första sonen blev akutsnittad efter 50 timmars värkar.

Baby R
    Var: Södersjukhuset Stockholm
    När: 2 April 2008
    Varför: Förlossningsrädsla.

rungirl
    När: 7 April 2008
    Var: Danderyds Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. 1 barnet fött vaginalt.

snartdags
    När: 7 April 2008
    Var: Varbergs Sjukhus
    Varför: 1.a barnet snittades Mars 2005 pga för lång utdragen förlossning.

kejsarinnan
    När: Mitten av April 2008
    Var: ?

Karro Yüksel
    Var: Högland
    Varför: Snittats 2 gånger tidigare.

Nellies mamma
    Var: Södertälje Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött vaginalt tidigare.

Leiia
    Var: ?
    Varför: Förlossningsrädsla. Har förlorat en dotter.

Sthlmsjävlar
    När: Vecka 17 April 2008
    Varför: Inga medicinska skäl

Affis
    När: Vecka 17 April 2008
    Var: Vrinnevi Sjukhus i Norrköping
    Varför: Inga medicinska skäl

Nizen
    När: 21 April 2008
    Varför: 1.a barnet föddes med akutsnitt

svanlind
    När: 21 April
    Var: Värmland
    Varför: Förlossningsrädsla. 2a barnet föddes med snitt.

lucciifer
    När: 29 April 2008
    Var: Linköpings Universitets Sjukhus
    Varför: Medicinska Komplikationer

ZarahB
    När: Slutet av April
    Var: NÄL i Trollhättan
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött 2 barn vaginalt tidigare.

MiaMamma
    När: Slutet av April 2008
    Var: NÄL i Trollhättan.
    Varför: Gjort snitt med 3 tidigare barnen. Blir nu ett 4.e.

Kaisaa
    När: Slutet av April 2008
    Var: Dalarna/Bollnäs?
    Varför: Jobbig första förlossning. Blev akut kejsarsnitt.

cameron
    När: 7 Maj 2008
    Var: Danderyds Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Snittades med 1.a barnet Maj 2006

Gumben
    När: 7 Maj 2008
    Var: Grebbestad
    Varför: Förlossningsrädsla. 1 förlossning bakom sig.

Laban01
    När: Vecka 19 Början av Maj
    Var: Norberg
    Varför: Tidigare jobbiga förlossningar i bagaget.

maya06
    När: Har ej fått datum ännu Blir i början av Maj 2008 förmodligen.
    Var: Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Detta är hennes 2.a barn.

man76
    När: 15 Maj 2008
    Var: Västerås
    Varför: Förlossningsrädsla. Födde 1.a barnet vaginalt.

LillLindberg
    När: Mitten på Maj 2008
    Var: Sundsvall
    Varför: 1.a förlossningen slutade i katastrofsnitt. Förlossningsrädsla.

Solstråla
    När: Juni 2008
    Var: Anonymt.

Kacan
    När: Juni 2008
    Var: Boden
    Varför: 2 akutsnitt sen tidigare.

sunt liv
    När: September 2008-03-10
    Var: Jönköping
    Varför: Medicinska skäl.

Tidigare kejsarsnitt under året/åren:

minya05 och engla07
    När: Juli 2005 Februari 2007
    Varför: Förlossningsrädsla. Första förlossningen slutade i snitt

Selenia
    När: 2006 och 2008
    Var: Stockholm Danderyds Sjukhus

Malin1988
    När: 7 februari 2008
    Var: Köping

idisb
    När: Januari 2007
    Var: Ryhov i Jönköping
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött 1 barn tidigare vaginalt.

LeonNoel
    När: Juli 2006 Januari 2008
    Var: Katrineholm
    Varför: Bäckenträngsel

snuttP
    När: November 2007
    Var: Helsingborg
    Varför: Förlossningsrädsla pga tidigare förlossning.

siamusen
    När: Juni 2006
    Var: Paris
    Varför: För att undvika syreskador på barnet och för att de inte hade barnvakt åt barn nr ett.

Jenny b
    När: Januari 2006
    Var: Csk Kristanstad
    Varför: Förlossningsrädsla. 1a barnet blev akutsnittat.

Smoothiz

När: Augusti 2006
    Var: KSS i Skövde
    Varför: Förlossningsångest

Bonni

När: Mars 2006 Augusti 2007
    Var: Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:38
    Fru Ohlsson
    När: 3 April
    Var: Uppsala
    Varför: Tidigare förlossningsskada

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-11 11:39
    MrsMia
    NÄR: 10/7 2007
    VAR: Södersjukhuset Stockholm
    VARFÖR: Tillväxthämmade tvillingar, valde snitt pga att det kändes som om det var det säkraste för barnen, samt att jag önskade skydda mitt underliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 09:54
    smulan866
    Var: Karlskoga lasarett
    När: 14 Maj 2008
    Varför: Humanitära skäl då jag blev förlossningsrädd efter förra förlossningen

missis
    När: december 2004
    Var: umeå
    Varför: Förlossningsrädsla,+ egen önskan om en lugn förlossning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 10:48
    Weronica83
    När: 14 mars
    Var: Värnamo sjukhus
    varför: Humanitära själ pga av lång förlossning 03 som varade i 55 timmar o slutade i akut ks

• Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
  • idisb
    mosterjosie skrev 2008-03-12 13:18:22 följande:
    Hej !Hoppar in här.. Har så mycket funderingar kring snitt så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. Har en dotter född 06 och väntar nu barn igen i början av juli. Första förlossningen var hemsk. Tog 24 h + op efteråt eftersom moderkakan inte lossnade, förlorade en hel del blod. Jag är verkligen inte bra på att "ta smärta" och har därför börjat tänka på snitt. Har gått på 1 aurora-samtal. Bm var väldigt bra, men jag fick inget löfte om snitt, utan skulle istället tänka igenom andra alternativ som jag fick.. Dvs typ igångsättning, förberedelse för eda tidigt och en tidsgräns (efter ett x antal timmar ska det ha hänt tillräckligt mkt annars blir det snitt utan diskussion) Jag bor i Jönköping och nu ser jag att Idisb oxå skrivit här (Hej hej!!) och att hon fick gråta sig till ett snitt, trots att hon fått löfte precis som jag.. Ska på nytt samtal imorron och just nu sitter jag och gråter för att det känns så hemskt att föda vaginalt. Har dessutom börjat tänka på alla risker med vag.förlossning. Vilka är riskerna med snitt, jag vet typ bara blodproppar och att barnet måste sugas i halsen..?  Min mamma jobbar på op här på Ryhov så hon är ju med på snitt ofta. Hon säger hela tiden att "det är ju faktiskt en stor bukoperation". Kan inte förstå alls att jag är rädd för att föda. Hon har haft 3 lätta förlossningar + att båda mina systrar hade det oxå, bara jag som trilskas. Blev visst väldigt långt nu, men kan nån bara ge mig råd hur jag ska göra, vad jag ska säga till bm på aurora, ev till förlossningsläkare oxå om det går så långt ?? (vilket jag hoppas) Och ni som gjort snitt innan, hur ont gör det egntligen efteråt ? Vill ju kunna ta hand om min dotter oxå.. Tack för mig... Hoppas ni förstår nåt av det jag skrivit ! Kram
    hej på dig :) jo jag fick höra samma prata som du hos aurora och det här med lägga eda tidigt det ville dom men eftersom jag viste det inte hjälpte gången innan så stod jag på mig i mina värkar o krävde snitt. dom sa även att dom skulle sätta igång det. jag rek dig att kräva snittet för dom måste gå med på det. va bestämd! min kompis sa direkt till aurora jag tänker inte föda vag och sen inga men , hon fick snittlöfte direkt när hon pratade med läkaren.  jag kunde ta hand jätte bra om min dotter efter. vist va öm ett par dgr och de 3 första dgr kunde jag inte röra mig men sambon va ju hemma. mot blodproppar får du ta sprutor i en ve på dig själv men det är inget, jag som är livrädd för nålar vågade tom :) dom e så små så käns inte. jag hade en underbar läkare på ryhov o mitt snitt kunde inte blivit bättre
  • bonni

mosterjosie: Ang. din fråga om smärta efter snitt så kan jag bara svara för mig själv men jag har knappat haft ont alls efter mina två snitt. Jag har kunnat gå själv ca fyra timmar efter op och när tvåan föddes blev vi utskrivna innan han var ett dygn gamal. Har bara 16 månader mellan mina barn och vi var på lekplatsen hela familjen ganska precis ett dygn efter snittet. Det enda jag tyckt gjort ont och varit obehagligt har varit efetrvärkarna.

• Hektor

Av de jag pratat/mailat/diskuterat med så verkar det vara så att de som VALT sina snitt själva har mindre ont än de som fått akutsnitt.

Man är medveten om smärtan på ett helt annat sätt och klarar det lättare!

• malinmys

Hej!!
    Kul tråd!! Hänger på om det är ok? Har dock inte så långt kvar

När: 26 mars
    Var: Karlstad
    Varför: förlossningsrädd efter 2 vaginala. 1 lyckligt pl.snitt -05!

Trotsiga barn är trygga barn.....
  • beadis
    siamusen skrev 2008-03-12 12:07:55 följande:
    Du kan byta landsting.
    fast då måste man tydligen söka själv, min bm kan inte skicka en ny remiss till ett annat sjukhus, för hon har redan skickat i Borås...fattar inte varför bara...det kanske är en regel som bara gäller här..vet ej
  • beadis
    mosterjosie skrev 2008-03-12 13:18:22 följande:
    Hej !Hoppar in här.. Har så mycket funderingar kring snitt så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. Har en dotter född 06 och väntar nu barn igen i början av juli. Första förlossningen var hemsk. Tog 24 h + op efteråt eftersom moderkakan inte lossnade, förlorade en hel del blod. Jag är verkligen inte bra på att "ta smärta" och har därför börjat tänka på snitt. Har gått på 1 aurora-samtal. Bm var väldigt bra, men jag fick inget löfte om snitt, utan skulle istället tänka igenom andra alternativ som jag fick.. Dvs typ igångsättning, förberedelse för eda tidigt och en tidsgräns (efter ett x antal timmar ska det ha hänt tillräckligt mkt annars blir det snitt utan diskussion) Jag bor i Jönköping och nu ser jag att Idisb oxå skrivit här (Hej hej!!) och att hon fick gråta sig till ett snitt, trots att hon fått löfte precis som jag.. Ska på nytt samtal imorron och just nu sitter jag och gråter för att det känns så hemskt att föda vaginalt. Har dessutom börjat tänka på alla risker med vag.förlossning. Vilka är riskerna med snitt, jag vet typ bara blodproppar och att barnet måste sugas i halsen..?  Min mamma jobbar på op här på Ryhov så hon är ju med på snitt ofta. Hon säger hela tiden att "det är ju faktiskt en stor bukoperation". Kan inte förstå alls att jag är rädd för att föda. Hon har haft 3 lätta förlossningar + att båda mina systrar hade det oxå, bara jag som trilskas. Blev visst väldigt långt nu, men kan nån bara ge mig råd hur jag ska göra, vad jag ska säga till bm på aurora, ev till förlossningsläkare oxå om det går så långt ?? (vilket jag hoppas) Och ni som gjort snitt innan, hur ont gör det egntligen efteråt ? Vill ju kunna ta hand om min dotter oxå.. Tack för mig... Hoppas ni förstår nåt av det jag skrivit ! Kram
    Här är en till som fått ungefär likadant "löfte", men litar inte alls på detta...har oxå en hemsk förlossning bakom mig, men ändå vägrar de ge mig det. Bor i Borås och här är de i stort sett OMÖJLIGA för att få igenom snitt hos. verkar vara så i Götaland....
  • siamusen
    snart3barnsmamma skrev 2008-03-12 18:42:38 följande:
    fast då måste man tydligen söka själv, min bm kan inte skicka en ny remiss till ett annat sjukhus, för hon har redan skickat i Borås...fattar inte varför bara...det kanske är en regel som bara gäller här..vet ej
    Fattar inte heller varför. Verkar konstigt.
  • loppis7

INgen som bor i närheten av Uppsala o går på Ackis som har fått snitt ?

• mosterjosie

Tack för alla svar !!

Söker man här på FL får man ju så många olika svar om allt. Självklart förstår jag ju att det här med smärta efter snitt är individuellt men man har ju läst såna skräckhistorier om folk som inte blivit återställda på jag vet inte hur länge. Har en kompis som fick planerat snitt och hon mådde hur bra som helst efteråt.. Kanske är som Sthlmjävlar skrev att man är mer inställd på ett annat sätt...

Jag är så himla kluven.. På ett sätt vet jag ju att jag klarar att föda vag. men till vilket pris ? Som det känns nu så kommer jag säkert få panikångest när värkarna sätter igång..

Och jag tror faktiskt att aurora ger såna här löften för att man ska försöka föda vag. just för att det är "det bästa för barnet och mamman".

Får också skuldkänslor och känner mig dålig som inte vill föda vag. Men vad är egentligen riskerna med snitt då ? Som jag skrev innan så får jag som svar från min mamma det här med stor bukop, blodproppar och att barnet inte får det här naturliga trycket så all vätska ur lungorna pressas ur... Men det kommer väl ut ändå eller ?? Finns det fler risker ?? Hur länge brukar man stanna på sjukhuset ?? Har oxå hört att man blöder mer med snitt än med vag...

Önskar att det fanns ett tredje alternativ utan nån som helst smärta !!!!
    Imorron är det dax.. Ska skriva ner lite frågor till bm. Nåt ni tycker att jag ska ta upp ? Kram och tack igen för svaren !

Tilde 06-06-29 (L) Bebis bf 2/7-08
  • siamusen

Blodproppar fick jag sprutor mot i förebyggande syfte.

När det gâller andningen sa kan det hânda barn som är födda vaginalt ocksa även om det är nagot vanligare hos snitt barn.

Det är dock inget farligt utan de far ligga med lite syre till lungorna "torkar". Gar fort.

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.