• bonni

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

MrsMia: Jag blev beviljad snitt med vårt första barn pga av förlosningsrädsla och när jag väntade andra barnet var det betydligt enklare att få snittet beviljat. Jag var på ett läkarsamtal och sen var det klart, fanns ju inte så mycket att diskutera när jag fortfarande kände på samma sätt. Är nu gravid med tvillingar och efter två snitt (här på MSE i alla fall) får man helst inte föda vaginalt så nu behöver ingen bevilja det

• bonni

mosterjosie: Ang. din fråga om smärta efter snitt så kan jag bara svara för mig själv men jag har knappat haft ont alls efter mina två snitt. Jag har kunnat gå själv ca fyra timmar efter op och när tvåan föddes blev vi utskrivna innan han var ett dygn gamal. Har bara 16 månader mellan mina barn och vi var på lekplatsen hela familjen ganska precis ett dygn efter snittet. Det enda jag tyckt gjort ont och varit obehagligt har varit efetrvärkarna.

• bonni

mosterjosie:Som jag förståt det av min läkare så är det en något större risk för mamman under ett snitt än under en vaginal förlossning men för barnet är det en minskad risk för allvarliga komlikationer under ett kejsarsnitt. Det är dock ganska vanligt att bebisar som föds med kejsarsnitt har lite vatten kvar i lungorna (båda mina barn har haft det) men det suger dom bort och inget av mina barn har inte haft några problem med andningen efter det.

Jag hade avslag i två respektiva tre veckor efter kejsarsnitten och efter den första veckan räckte det med att använda trosskydd. Med första barnet stannade jag på bb i tre dygn (hade kunnat åka hem tidigare) och med andra barnet stannade jag knappt ett dygn. Jag fick aldrig någon spruta för att förebygga blodpropp eftersom jag kom på benen och kunde röra på mig så snabbt. Läkningen går snabbare om man kommer igång och rör på sig och det finns mycket bra smärtlindring att få om man har ont. 

Visst är det en stor bukop men det är också ett rutiningrepp. Jag tycker det är viktigt att man är medveten om riskerna hur man än väljer att föda sitt barn och det var mycket det som jag pratade med min aurorabm om.

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.