• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Rapunzella skrev 2008-03-09 10:22:53 följande:
    Åh, såg ju ditt svar nu! Ja, jag jobbar som sjuksköterska och blev själv (akut)snittad för ett par år sedan. Ett supersätt att föda barn på, i alla fall för mig. Jag mådde jättebra efteråt och ser tillbaka på det hela som en jättebra upplevelse. Hoppas att ni andra får liknande erfarenheter!
    ja man kan ju för det första hoppas att man får ett snitt beviljat...verkligen inte så lätt, har jag erfarit
  • beadis
    millisis skrev 2008-03-09 10:29:09 följande:
    Hej!Någon som vet?Fick göra ett planerat snitt med min son som låg med säte, skulle gärna göra det igen pga att jag är livrädd för en förlossning och för att ja tyckte det funkka så bra. Någon som vet om man har någon rätt till det? Barnmorskan vill att ja ska fundera på det ett tag till, är i v 31 nu, och så skulle vi ta upp frågan igen, men det känns som det börjar närma sig nu och att det är lite tid kvar för att få genom det. Hoppas någon har ett svar.. Kram C
    tyvärr så har du inte rätt till det, som läget är just nu i detta landet...
  • beadis
    pokonis skrev 2008-03-09 10:30:45 följande:
    Jag VILL snitta....Men har fattat att man inte får välja!Får man alltså det?Om man har rätt argument eller?Hjälp mig..
    har man inte medicinska skäl till det, får man oftast kämpa för det...jag kommer förmodligen INTE få det även om jag har en HEMSK förlossning bakom mig...barnet vägde 5300g o fick hotande fosterasfyxi, ändå tycker min ö-läkare att jag inte ska ha det..
  • beadis
    millisis skrev 2008-03-09 10:34:13 följande:
    Det är otroligt tråkigt, man vill ju trots allt ha en förlossning som man själv är nöjd med. Trodde att man kunde tjata till sig det...C
    tjata kan du försöka med...det är SÅÅÅÅÅ olika var man bor i landet, hur svårt det är att få igenom det..
  • beadis

det känns som alla har eller kommer att få sina snitt beviljade utan jag. Här i Borås är det SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ svårt att få det utan medicinska skäl. Vad ska jag göra??????
    Jag blir galen av att behöva vänta...

har tid till aurora-bm 19/3 men i grunden ligger det en igångsättning som överläkaren vill att jag ska få, det tycker hon är väldigt generöst i mitt fall.
    Har en fruktansvärd andra förlossning bakom mig, men det hjälper inte enligt henne.

• beadis
    snuttP skrev 2008-03-09 13:56:18 följande:
    Jag sa bla så här att jag VÄGRA föda vaginalt. Kommer det komma igång så vet jag inte vad jag tar mig till, jag fixar inte det. Läkaren sa till mig att ja jag kan ju inte tvinga dig om du vägrar.Så vi gjorde en deal. Jag fick snitt ganska så sent och fall det skulle komma igång så skulle jag försöka men med snittberedskap. Så när jag sa stopp så va det stopp! Kunde även säga stopp dirket när jag kom in.Jag va HELT säker på att det inte skulle komma igång innan. Fråga mig inte varför men det va jag. Så därför så va jag inte orolig över att behöva försöka.Kan du inte vända dig till nåt annat sjukhus? Vet inte hur långt det är till andra sjukhus i ditt område, men bara ett tips. =)
    Tack för ditt svar!

Försökte verkligen göra allt, inklusive vägra när jag var där i torsdags, men det hjälpte inte. Hon liksom lyssnade inte på vad jag sa. Hon pratade bara om sin j*la igångsättning. Jag grät i 2tim helt hysteriskt, men fick ingen sympati från henne.
    Jo, vi har ju ett antal sjukhus i närheten, tex alla Göteborgs sjukhus, Varberg (som för övrigt ska vara mer lätta att få igenom snitt på) Halmstad ligger ganska nära, NÄL osv, men enligt min bm har det kommit ngn ny regel om att man inte får söka sig till andra landsting...alla jag har pratat med här på fl, säger att det inte kan stämma...får ta o prata med bm igen nu på tisdag.
  • beadis
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-09 15:42:58 följande:
    Jag blir så ledsen när jag läser om er som är rädda/oroliga och dessutom träffat "idioter" till läkare som vägrar lyssna, och åtminstonde försöka förstå?De verkar inte veta någonting om eran rädsla/hur dåligt ni mår...?Ju fler vi är som kämpar och får igenom våra krav/önskemål desto lättare hoppas jag det blir i framtiden, så att man slipper kämpa i vissa län.
    Tack!
  • beadis
    snuttP skrev 2008-03-09 18:34:11 följande:
    snart3barns.. Låter ju hel skumt. Klart att man måste få välja vård vart man vill i landet. Kan inte till 100% säga att jag har rätt. menmen.. försök stå på dig!! Ring ett annat sjukhus, det hade jag gjort.Annars kan du skriva dig hos mig tillfälligt.. så kan du få ditt snitt i Helsingborg. Toppen ställe!!
    får nog ta o kolla upp detta...om inte aurora samtalen verkar hjälpa ngt i min viljas riktning
  • beadis
    siamusen skrev 2008-03-12 12:07:55 följande:
    Du kan byta landsting.
    fast då måste man tydligen söka själv, min bm kan inte skicka en ny remiss till ett annat sjukhus, för hon har redan skickat i Borås...fattar inte varför bara...det kanske är en regel som bara gäller här..vet ej
  • beadis
    mosterjosie skrev 2008-03-12 13:18:22 följande:
    Hej !Hoppar in här.. Har så mycket funderingar kring snitt så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. Har en dotter född 06 och väntar nu barn igen i början av juli. Första förlossningen var hemsk. Tog 24 h + op efteråt eftersom moderkakan inte lossnade, förlorade en hel del blod. Jag är verkligen inte bra på att "ta smärta" och har därför börjat tänka på snitt. Har gått på 1 aurora-samtal. Bm var väldigt bra, men jag fick inget löfte om snitt, utan skulle istället tänka igenom andra alternativ som jag fick.. Dvs typ igångsättning, förberedelse för eda tidigt och en tidsgräns (efter ett x antal timmar ska det ha hänt tillräckligt mkt annars blir det snitt utan diskussion) Jag bor i Jönköping och nu ser jag att Idisb oxå skrivit här (Hej hej!!) och att hon fick gråta sig till ett snitt, trots att hon fått löfte precis som jag.. Ska på nytt samtal imorron och just nu sitter jag och gråter för att det känns så hemskt att föda vaginalt. Har dessutom börjat tänka på alla risker med vag.förlossning. Vilka är riskerna med snitt, jag vet typ bara blodproppar och att barnet måste sugas i halsen..?  Min mamma jobbar på op här på Ryhov så hon är ju med på snitt ofta. Hon säger hela tiden att "det är ju faktiskt en stor bukoperation". Kan inte förstå alls att jag är rädd för att föda. Hon har haft 3 lätta förlossningar + att båda mina systrar hade det oxå, bara jag som trilskas. Blev visst väldigt långt nu, men kan nån bara ge mig råd hur jag ska göra, vad jag ska säga till bm på aurora, ev till förlossningsläkare oxå om det går så långt ?? (vilket jag hoppas) Och ni som gjort snitt innan, hur ont gör det egntligen efteråt ? Vill ju kunna ta hand om min dotter oxå.. Tack för mig... Hoppas ni förstår nåt av det jag skrivit ! Kram
    Här är en till som fått ungefär likadant "löfte", men litar inte alls på detta...har oxå en hemsk förlossning bakom mig, men ändå vägrar de ge mig det. Bor i Borås och här är de i stort sett OMÖJLIGA för att få igenom snitt hos. verkar vara så i Götaland....
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.