• Ärla Minou

Hur mycket ansvar ska en bonusförälder ta?

Nu har jag inte motsvarande situation dvs min fd ska inte inte ha barn med sin nya, de bor ännu inte ihop men jag tror de har ett seriöst förhållande. Blotta tanken på att hon skulle ha mina barn varannan vecka får mig att må dåligt faktiskt. Hade det varit barnens pappa som skulle vara hemma föräldraledig så skulle det inte kännas lika konstigt. Men en styvmamma som mitt barn då inte skulle kunna undkomma ens en stund på dagen. Nä usch!! Stackars barn att flytta mellan två kärnfamiljer och aldrig vara hemma någonstans. Aldrig få höra till till hundra procent. Jag lider med dig och ditt barn. Men vill förstås inte fördömma. Vill bara ge dig stöd TS, dvs berätta att du inte är ensam i att känna dig tveksam till att ditt barn ska vara hemma med en styvmor.

• Ärla Minou
    Svar på #16
    Mina barn har ingen bonusmamma. Mina barns pappa har en ny tjej. De bor inte ihop och mina barn träffar henne bara ibland. Det är alltså på tok för tidigt att överhuvudtaget prata om bonusfamiljer i mitt fall. Jag gav uttryck för mina spontana känslor just den dagen jag svarade på TS fråga, "vad tycker ni?" Färgad av flera andra trådar här på FL där bonusungar betraktas som skit, bagage, att de kommer och kladdar på allt varannan vecka, att man vill få åka på semester med sin riktiga familj och med andra ord slippa ta med bonusbarn osv osv. Och de barnen som är så ovälkomna i sina hem att det väl knappast ens kan kännas som att det är deras hem verkar inte ha fått någon kul lott i livet.

Synd om mina barn är det inte. Och den dag det blir dags för mina barn att bo med sin pappas nya så får jag ta det då. Jag har ingen lust att sabotera något. Mina barn behöver sin pappa. Förhoppningsvis förstår han att det är han som ska ta ansvaret för sina barn i den nya familjen och inte lämna dem vind för våg (menar då inte TS specifika situation utan mer allmänt) med sin nya men det har jag ju inte något inflytande över. Min uppgift blir att ha en så bra tillvaro för mina barn som möjligt och reagera på OM de skulle må dåligt hos sin pappa.
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska en bonusförälder ta?