Hur mycket ansvar ska en bonusförälder ta?
Hej.
Jag har har ett barn från tidigare förhållande med varannan veckas boende. Både jag & pappan har sedan flera år nya förhållanden. Pappan har ett nytt barn. Jag ska snart också få ett nytt barn. Komunen har bestämt att när man e föräldraledig, får man bara ha sitt äldre barn på fritids 3H/dag. Det är kostnadsfritt. Har meddelat detta till pappan, att jag inte kommer att betala avgift mer (vi har delat på avgiften), jag kan lika gärna vara hemma med mina 2 barn.
Nu ska han också säga upp platsen på "sin sida" och hans sambo ska vara hemma med mitt barn varannan vecka, pappan ska jobba.
Jag förstår att det ligger ekonomi bakom men jag känner mig så överkörd. Då det kostar mer för honom, då kan han plötsligt lämna kl 7.30, han har alltid lämnat 6:30 förut. Sedan tycker jag att vårt barn ska vara hemma med oss, inte med bonusföräldrar i den utsträckningen. Att de hjälper till säger jag inget om men det gör ont i mig att han låter sin nya vara hemma med vårat barn istället för att vara hemma själv... jag skulle aldrig komma på tanken att be min nya om detta.
Jag vet också att de lever i "kärnfamiljsidyll", han har skaffat en ny mamma till min dotter, han ber hellre henne om hjälp än mig, som är mamma..
Vad tycker ni?