Inlägg från: Tigerwoman |Visa alla inlägg
  • Tigerwoman

När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.

Jag tror det här har mycket med era förväningar att göra, som upppenbarligen var lite skeva innan han föddes. För mig låter det väldigt normalt. Han är bara någon vecka gammal och ja, det ÄR ibland VÄLIDGT JOBBIGT precis i början. Ibland kan det låta som om "alla andra barn" sover och sover, men så är det verkligen inte alltid! Många många barn har några timmar på nätterna då de vill vara vakna, vi hade t ex en period på ca 5 veckor då det enda vi kunde göra var att gå runt runt i lägenheten med honom i famnen mellan kl 3 och 6 varje natt, sen hux flux gick det över. Kom ihåg att han inte har någon dygnsrytm än! Det är inte säkert att de sover bra på dagarna heller, och som du säger så blir man ju verkligen dödstrött om man inte kan sova då heller. För det är ju också en skröna man hör hela tiden, det där med "sov när barnet sover". Bla bla, jag vet PRECIS hur det är, själv var jag tvungen att gå runt ute med honom i vagnen på dagarna i början för att han skulle sova mer än 10 i sträck på dagen. De flesta barn är gnälligare på kvällarna, det är jättevanligt. Ge det några veckor till, sannolikheten att det ska bli bättre av sig självt är väldigt stor.

• Tigerwoman

Förresten, vi har inte blivit en pigg familj än, och sonen är 2,5 år. Men bra mycket gladare och lyckligare, för till slut vänjer man sig faktiskt vid att inte få sova hela nätterna. Man tror liksom att det blir ett normal-tillstånd att vakna 4 gånger varje natt...

• Tigerwoman

För oss/mig funkade det bäst om jag gav tillägg FÖRE amningen, annars ville han inte ha det, precis som du säger. Blir det inte bättre måste ni börja sova i skift, så att en av er är lite mer utvilad, det var det som räddade oss i början. Vi turades om att sova några nätter i sträck i gästrummet med öronproppar (det funkade ju i och med att vi gav ersättning också). Man MÅSTE sova även om man inte jobbar, för man blir verkligen deprimerad annars (det har du helt rätt i), och då är man inte lämplig att ta hand om barn på dagarna! Och fortsätt med nappen, för det tar inte så lång tid innan den trillar ut färre gånger, och det kan hjälpa jättemycket ifall han har stort sugbehov.

Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.