Inlägg från: Farfalla |Visa alla inlägg
  • Farfalla

Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?

Hejsan!
    Jag har oxå pumpat sen starten.. Och hyr bb´s blåa monster !
    Om du nu vill pumpa "heltid" så bör du oxå skaffa den pumpen då det går mycket snabbare med en elektrisk och att du samtidigt kan dubbelpumpa vilket ska stimulera mjölkproduktionen..

Just nu håller jag på att trappa ner ganska rejält på pumpningen eftersom det tar så mycket tid och kraft.. Pojken är snart 5månader!
    Anledningen till att jag pumpar är för att han är svårt hjärtsjuk och inte orkar amma.. Så jag får sonda maten.
    Det har iallafall känts otroligt skönt att kunna erbjuda min mat mestadels fram tills nu.. Nu pumpar jag typ var åttonde timme..

Mängden man ska ge räknar dom ut på vikten mestadels.. pröva att ringa bb dom kanske kan svara!
    Men jag tror att dom räknar ca 150ml per kilo..
    Dvs (som killen väger nu 5600) 150mlx5,6kg=840ml 840ml/6mål=140
    Vi har bara följt hjärtmottagningens direktioner.. så jag har inte behövt tänka själv !

Sen tycker jag inte att man ska se allt svart eller vitt.. Dvs om du inte får ut fulla mål när du pumpar så ta resten ersättning! Det viktiga är ju att barnet får i sig endel bröstmjölk för immunförsvaret !

• Farfalla

Rosa Kitty skrev 2008-02-29 14:42:02 följande:

Min flicka är 5 veckor, hon äter ca 100-120 ml åt gången.Farfalla: Det är lätt att ha din åsikt om barnet kan suga rätt och du har mycket mjölk i brösten. Har man sår pga fel sugteknik och det gör så ont att du spänner hela kroppen blir det påfrestande att amma. På bvc sa de till mig håll ut, såren läker, men det har gått snart 6 veckor och såren e kvar, trots att jag har fått hjälp så fixar inte jag o flickan få till att hon ska få rätt tag. Dock e jag glad o nöjd över att hon får i sin bröstmjölk och att jag inte gett upp och givit henne ersättning...
    Vad är min åsikt?!
    Tror du har missuppfattat mig helt här!

Jag har för det första inte haft mycket mjölk någon gång och för det andra kan du få sår och svårigheter även efter långtidspumpande..
    Och det med ersättningen säger jag av egen erfarenhet! Jag har inte orkat pumpa upp till dom mål han fått senaste tiden och därför pumpat det som kommit och gett resterande av ersättning! Och varit nöjd att han kunnat få endel bröstmjölk iallafall!
    Sen har jag aldrig yttrat mig i om man ska amma eller inte.. jag har oxå försökt amma lillkillen men eftersom han inte orkar suga så har det gjort ganska ont emellanåt ch värre efteråt då man måste pumpa med sår.. Sen anser jag att det är upp till var och en att avgöra om man ska amma eller flaskamata det har jag aldrig yttrat mig om ens..!
    Och jag har definitivt inte givit upp bara för att han har fått endel ersättning, jag har helt enkelt inte orkat pumpa så mycket som det krävts. Jag är stolt över att jag har orkat kämpa med pumpningen i min situation även om resultatet inte blev 100% bröstmjölk!
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?