• Rosa Kitty

Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?

Hej

Ni som bara har pumpat ut bröstmjölk och givit det till barnet i flaska, hur länge har ni kunnat hålla på?
    Hur ofta pumpade ni och vilken mängd kunde ni pumpa ut?

Just nu ammar jag ibland och pumpar ut ibland, men jag tycker att tjejen min suger så dåligt och blir aldrig riktigt mätt då jag ammar, hon verkar nöjdare då jag ger henne bröstmjölk ur flaska. Vad jag e orolig över e att pumpen stimulerar bröstet dåligt och att mjölkproduktionen kommer avta. (jag har en avent handpump)

Snälla dela med er av era erfarenheter.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?
  • Bumbi6666

Jag har för mig att jag pumpade ca 10 min på varje bröst och fick oftast ut 250 ml.

• Lurvan83

Jag pumpade oxå ca 8-10 min på varje bröst å fick ut massa mjölk! Hade problem med bröstvårtorna så han fick bara på flaska. Använde en elektrisk pump. Men shit, man kan lätt bli knäckt av den kan jag lova... Det tar ju sjukt mkt tid. Jag har nu gått över till att bara ge ersättning för jag pallade inte med pumpande längre, jag ville få en någorlunda vardag igen...

• Rosa Kitty

Om jag inte har ammat på tre timmar får jag "bara" ut max 120 ml från båda, vet ej vad jag ska göra, kanske ska strunta i att pumpa helt o hållet... Jag håller med det e skitjobbigt, det tar väääldigt mycket tid och kraft...

• Disan

Jag har ingen erfarenhet själv, kunde inte pumpa hur jag än försökte. Men hade nog ganska knapert med mjölk överhuvudtaget....

Min svärmor dock, hon klarade sig endast med att pumpa, hon hel"ammade" alla sina tre barn i många månader fast genom flaskan. Hon hade en elpump, de skall tydligen vara bättre än handpumpar.

Det går att pumpa hur länge man känner för det, om man inte har otur!

Lycka till!

BabyRo född 070620
  • gomysen

Jag pumpar och ger min tjej på flaska, hon tar inte bröstet längre och jag vill inte ge henne ersättning än. Hon är nu drygt tre månader. Jag pumpar 5 gånger per dygn och får ut totalt 800-900ml, vilket hon är mätt och nöjd på än så länge. Enl bvc så ska hon äta ca 850 ml/dygn. Tror inte att jag kommer att orka pumpa oftare så när hon kräver mer så kommer hon nog att få ett mål ersättning. Har en elektrisk på som jag hyrt från bb och dubbelpumpar så tar det inte lika lång tid. Men kämpigt är det och man måste verkligen planera, men det tycker jag att det är värt än så länge

Lycka till med vad du än bestämmer dig för. Men om du vill amma så ska du vara försiktig med att ge flaska allt för ofta för det kan störa amningen och de blir gärna lite lata när de blir van vid flaskan. Sugtekniken kan försämras.

• Rosa Kitty

vad kostar det att hyra en elektrisk pump på bb?

• gomysen

Jag fick betala en grundavgift på 130 kr för själva "handpumpen" som man monterar på den elektriska, sen kostar det 12 kr dagen. Vet inte om det kostar olika i olika län. Sen beställde jag efter en flaska till med slang så att jag kan dubbelpumpa och då kostade den 140 kr.

Funderar du på att enbart pumpa och ge på flaska? Hur gammal är din tjej?

• FiaG

Vi betalar 12 kr/dygn för vår. Det funkar bra med vår pump. Men jag kan hålla med om att det tar tid.

Gomysen: hur fick du rekommendationerna hur mycket din tjej ska äta? Har frågat efter sådana, men har inte fått några. De säger att det finns bara för ersättning. Sist hade vår tös gått upp 400g på 5 dagar och då blev de fundersamma. Vad åt din tjej när hon var 1 månad, 2 månader etc? Vår tjej är nu 3 veckor (1 månad på söndag) och äter 100-120ml/gång och äter 5ggr/dag dvs ca 550ml/dag

• Rosa Kitty

Gomysen

Jag önskar jag slapp pumpa, men hon suger så dåligt ibland, och då får hon otroliga gråt-attacker, om det gick skulle jag enbart pumpa, men jag märkte att jag bara fick ut allt mindre ju oftare jag pumpa, min tjej e 5 veckor.....

• gomysen

FiaG: på bvc hade de en slags tabell över hur mycket bröstmjölk bebisar behöver, beroende på hur gamla de är. Sen är det ju självklart individuellt men det är ju bra att ha nåt att gå efter. När vi låg inlagda på barnmottagningen så räknade de också ut hur mycket hon behövde/dygn. Har du frågat på bvc? Annars kanske du kan ringa er barnmottagning och höra efter. Eftersom jag ganska nyligen har börjat pumpa och ge på flaska så vet jag inte hur mycket din tjej kan tänkas behöva. Så länge hon mår bra så måste hon ju få i sig rätt mängd. Våran tjej ökade också väldigt mycket en period (800 g på mindre än två veckor) . Varför pumpar du och ger med flaska?

Rosa Kitty: Sen jag började pumpa har min mjölkproduktion ökat trots att jag bara pumpar 5 ggr per dygn. Jag har köpt amningste som jag dricker sen tar jag en lättöl till middagen och så försöker jag koppla av och vila, när tillfälle ges Sen pumpar jag alltid 20 min även om det inte rinner till hela tiden, inbillar mig att den här kombinationen gett resultat. Förstår att du tycker det är jobbigt när hon blir så ledsen, jag tycker att det är jätteskönt nu när jag vet hur mycket min lilla tjej får i sig och hon är alltid nöjd. Gör nåt försök att amma lite då och då men då tuttar hon lite och sen gallskriker hon så nu tänker jag lägga ner försöken och fortsätta pumpa så länge jag orkar. Det är ju trots allt inte så lång tid av ens liv och jag tycker att det är bra om hon kan få min mjölk så länge som möjligt.

Oj va det här blev långt. Hoppas ni orkar läsa

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?