• Rosa Kitty

Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?

Hej

Ni som bara har pumpat ut bröstmjölk och givit det till barnet i flaska, hur länge har ni kunnat hålla på?
    Hur ofta pumpade ni och vilken mängd kunde ni pumpa ut?

Just nu ammar jag ibland och pumpar ut ibland, men jag tycker att tjejen min suger så dåligt och blir aldrig riktigt mätt då jag ammar, hon verkar nöjdare då jag ger henne bröstmjölk ur flaska. Vad jag e orolig över e att pumpen stimulerar bröstet dåligt och att mjölkproduktionen kommer avta. (jag har en avent handpump)

Snälla dela med er av era erfarenheter.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?
  • Plupp01

Måste bara ställa en fråga...

Hur gör ni på nätterna? Pumpar ni då också?

Jag ammar min kille men tycker mig märka att min mjölkproduktion har gått ner och tror att det beror på att lillkillen sover så bra på nätterna och inte vaknar för mat. Förra natten sov han 8 timmar i sträck.

Har funderingar på om jag ska pumpa ur det som finns innan jag går och lägger mig för att öka produktionen. Någon som har erfarenhet av att göra det?

• vagabond77

Tjejen pumpade i sex månader, och dottern blev mätt på det. Nattetid pumpade hon inte, men det blev alltid över så vi sparade i kylskåpet. Dottern var väldigt tidig med att sova hela natten själv, så vi behövde sällan kliva upp på natten för att ge mat. Tjejen fick ut ca 240 ml per gång i slutet och hon pumpade 4 ggr om dagen, vilket blev runt en liter. Dottern drack ungefär den mängden uppdelat på en 5-7 ggr per dygn.

• vagabond77

Kan tillägga att dottern inte ville suga bröstet efter några månaders flaskmatning alls.

• Farfalla

Hejsan!
    Jag har oxå pumpat sen starten.. Och hyr bb´s blåa monster !
    Om du nu vill pumpa "heltid" så bör du oxå skaffa den pumpen då det går mycket snabbare med en elektrisk och att du samtidigt kan dubbelpumpa vilket ska stimulera mjölkproduktionen..

Just nu håller jag på att trappa ner ganska rejält på pumpningen eftersom det tar så mycket tid och kraft.. Pojken är snart 5månader!
    Anledningen till att jag pumpar är för att han är svårt hjärtsjuk och inte orkar amma.. Så jag får sonda maten.
    Det har iallafall känts otroligt skönt att kunna erbjuda min mat mestadels fram tills nu.. Nu pumpar jag typ var åttonde timme..

Mängden man ska ge räknar dom ut på vikten mestadels.. pröva att ringa bb dom kanske kan svara!
    Men jag tror att dom räknar ca 150ml per kilo..
    Dvs (som killen väger nu 5600) 150mlx5,6kg=840ml 840ml/6mål=140
    Vi har bara följt hjärtmottagningens direktioner.. så jag har inte behövt tänka själv !

Sen tycker jag inte att man ska se allt svart eller vitt.. Dvs om du inte får ut fulla mål när du pumpar så ta resten ersättning! Det viktiga är ju att barnet får i sig endel bröstmjölk för immunförsvaret !

• Rosa Kitty

Jag köpte weledas amningste igår, får se om det hjälper. Skönt att läsa att det funkar för en del att enbart pumpa, men det e klart får ni ut över 200ml per gång och inte som jag 50-120ml, då funkar det.Sen igår får lilltjejen suga på bröstet oftare, även om hon gnyr efter flaskan, detta för att ge mjölkproduktionen en chans.

Vad menas med dubbelpumpa? elektrisk på ena och handpumpa på andra?

• Spartacus

men om man låter bli pumpen och ger det lite tid och tålamod och teknik så ökar väl mjölkmängden i brösten eftersom barnet försöker få ut mer??

• Elyelle
    Rosa Kitty skrev 2008-02-28 14:44:51 följande:
    Jag köpte weledas amningste igår, får se om det hjälper. Skönt att läsa att det funkar för en del att enbart pumpa, men det e klart får ni ut över 200ml per gång och inte som jag 50-120ml, då funkar det.Sen igår får lilltjejen suga på bröstet oftare, även om hon gnyr efter flaskan, detta för att ge mjölkproduktionen en chans. Vad menas med dubbelpumpa? elektrisk på ena och handpumpa på andra?
     Med de elektriska pumparna man hyr, kan man pumpa fran bada brosten samtidigt. Detta brukar oka mjolkproduktionen. Nar vi val bestamt oss att anvanda flaskan for all matning, borjade jag pumpa varannan timme under ett tag for att oka mjolkproduktionen och det fungerade.

Det ar vanligt att bebisarna ater bara 100-120ml brostmjolk at gangen. Min son okade mangden forst nar han fick endast ersattning.

Pumpade i 5manader, men den sista tiden, talde inte min son mjolken langre, sa jag fick slanga allt och gav upp sa smaningom.
  • Elyelle
    Spartacus skrev 2008-02-28 17:30:51 följande:
    men om man låter bli pumpen och ger det lite tid och tålamod och teknik så ökar väl mjölkmängden i brösten eftersom barnet försöker få ut mer??
     Savida barnet har ratt sugteknik, bor det fungera.
  • FiaG

Gomysen: anledningen till att jag pumpar är för att min dotter inte kan suga på mina bröst. Hon får inte tag och har dessutom fel teknik med tungan. Den går som en propeller (runt runt), på BB hade de inte sett något sådant förut. Med flaskan får hon till sugtekniken. På BB trodde de att det kunde ha att göra med att hon kom lite tidigt (37+4).

Vi ger på natten, oftast kring 23-00 och kring 02-03. Sedan vill hon ha mat på morgonkvisten också (5-7).

Ni som har barn runt 1 månad, hur mycket äter ert barn alt åt ert barn?

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att bara pumpa ut bröstmjölk?