Inlägg från: Marko |Visa alla inlägg
  • Marko

Pappor ang. amning

Detta är ju ett fruktansvärt omtalat och omtyckt samtalsämne bland väldigt många människor INTE MINST här på familjeliv där det ibland kan gå rätt hett till märker jag.

Min fru har varit ganska så engagerad i någon av trådarna här och jag har ivrigt fått lyssna på hennes egna åsikter ang detta amningsfenomen!

Jag vänder mig nu till HERRARNA i familjen!!
    Vi är redan hyffsat "nedsatta" som rollpersoner i våra SMÅ barns liv. Vi gör inte så mycket mer än byter blöja, flaskmatar, leker etc med våra små.
    Medans mamman har en betydligt större roll, där hon dels från början fått stå för 9 månaders bärande och vaggande för att senare behöva amma och fortsätta vara den fysiskt närvarande föräldern, för barnets trygghets skull.

Men seriöst! Skulle ni pappor vilja se att era fruar/tjejer/käringar/flickvänner går o ammar eran 4-5-6 åriga dotter/son???

Följdfrågor och annat är givetvis välkommet.

• Svar på tråden Pappor ang. amning
  • Marko

du e så välkommen så ;)

Nej jag och min fru är också av samma åsikt. Herregud det hade jag aldrig velat se! Min son bli ammad som sexåring alltså. Ligger så mycket mer bakom.
    Varför tror man egentligen som kvinna att det är för barnets bästa att fortsätta med amining i de åldrarna? Närhet? Trygghet? Finns ju så många andra sätt att uppnå det.

Hannah76 skrev 2008-02-20 17:04:21 följande:
    Förlåt men jag måste bara flika in en sak, kan göra det i min mans ställe *S* För detta är något vi pratat om mycke. Vi har varit lika delaktiga i våra barn liv från början. Man ammar ju inte hela tiden, och det är ju det enda en pappa inte kan göra. Och nej, min man skulle inte vilja att jag ammade i 6 år (inte jag heller). Vi har som tur är samma "gränser".
  • Marko

Exakt...

Har en 5 åring hemma också som står o sjunger på engelska o lever sitt liv....om jag vore kvinna skulle jag känna mig MYYYYCKET konstig om min 5 åriga dotter skulle ligga vid mitt bröst. Det finns något sexuellt i det hela vare sig man vill det eller inte.
    Många människor säger att det är sjukt att se det som något sexuellt och det ÄR det när det gäller spädbarn och barn upp till 12-15 månader. DÄR går GRÄNSEN tycker jag. Sen räcker det! haha....nej men skämt åt sido.
    Barn börjar utforska och undra vad saker och ting är för något.
    jag vet många pojkar i femårs åldern som är fullt medvetna om vad "tuttar" är.
    Illa att behöva amma dem!!!! Nej usch

Hannah76 skrev 2008-02-20 17:28:09 följande:
    Haha. Tack.Jo det tycker jag också. Det är ju iof upp till var och en att bestämma (jag tycker det är något som båda ska vara överrens om). Jag har en 7-åring och det känns helt absurt att jag skulle ha ammat henne nyss. Hon har ju ett "eget" liv med kompisar, killar osv. Skulle kännas skumt att amma någon som nyss stått och sjungt till värsta rocklåten på engelska, berätta om vem den är kär i eller liknande saker.. Fast jag kan ju bara tala utifrån mig själv.. Har aldrig förstått argumenten för att amma väldigt länge.Skönt att ni är överrens, det måste vara otroligt jobbigt annars.
  • Marko

valt roll och valt roll....

det jag menade med "nedsatta" var sättet pappor ses på tex på BB. Den mammacentreringen som pågår runt om i landet är väl relativt känd bland föräldrar eller?
    Pappan tillfrågas inte i någon fråga om någonting på BB. Det blev i varje fall inte jag. De kastade runt mig bland olika rum och det var bara att tacka och ta emot.
    När barnmorskan gjorde kontinuerliga besök var det ingen som pratade med mig utan det var mamman och barnet som var i fokus.

Detta kan jag förstå till viss del.
    Jag skyller inte på amningen överhuvudtaget. Ta del av mina barns liv gör jag till fullo nära inpå då jag jobbar 30H i veckan och är hemma resten av tiden.
    Min fru ammade inte vårat senaste barn mer än två dagar.
    Det var inte riktigt detta jag ville ha fram av tråden. Kanske borde omformulera trådstarten........hmm....

Min fråga ställer sig till pappor och vad de tycker om att deras fruar ska amma sina 4-5-6 åringar!

Pappor som är REGGADE på FL och DERAS åsikter är det som är intressant.
    Ni kan ju komma på precis vad som helst!! Har sett att det finns både en och en annan märklig människa här inne.

SaramedM skrev 2008-02-21 09:16:24 följande:
    Jag bad min man svara och så här blev det:Det är tecken på dålig fantasi att inte kunna ta del av sitt barns liv och sen skylla på amningen.Jag står 100% bakom min fru och har aldrig mer än precis i början varit "nedsatt"Varför har TS valt den rollen?Nu är vår dotter 4 år och jag gör allt det min fru gör, bortsett från amningen.vi är likvärdiga föräldrar utan att för den saken skull vara lika.Jag ser inte problemet alls.
  • Marko

Tjenare!!

Haha...Nej jag tänker då inte på min mammas bröst.
    Sexuellt blir det när barnen blir såpass mogna att de FÖRSTÅR att brösten kan användas till MER än amning. Enligt mitt sätt att se det på. Jag tycker det BORDE enligt alla regler kännas olustigt för mamman att dess barn går, pratar, springer, leker och kan möjligtvis vara i kiss&bajsåldern, att AMMA detta barnet.

Av vilken anledning gör man det?? Varför amma en 4 åring??
    Min 5 åring här hemma käkar pizza, chips, köttbullar, dricker VANLIG mjölk m.m.m.m.......Varför skulle hon behöva ammas??

Marlene skrev 2008-02-21 09:12:52 följande:
    Min sambo är inte reggad på FL, men han hade inget emot att jag ammade i 3½ år.Tänker du på din mammas bröst sexuellt eftersom du antar att små barn ska göra det? Amning är aldrig sexuellt, då är det inte amning längre. Eftersom du pinkar med snoppen kan du ju inte ha sex med den för vi kan ju uppenbarligen inte ha 2 funktioner på olika kroppsdelar. Personligen så tycker jag att det är äckligare att man pinkar med snoppen och snippan och sen har sex än att jag har ammat med mina bröst och sen har sex.
  • Marko

Är du säker på det? haha....

SaramedM skrev 2008-02-21 09:18:15 följande:
    Mina bröst är sexuella förutom när jag ammar, så vad är problemet?Jag ammar ju inte när jag har sex!
  • Marko

det är ju inte riktigt meningen att du ska göra det.......
    Du kan ju hålla dig till de 345678987654 andra trådar där BARA och ENDAST mammor håller till...Tråden heter ju för guds skull PAPPOR ANG AMNING!

Marlene skrev 2008-02-21 14:40:02 följande:
    Jag kan ju ganska lätt regga mig i min sambos namn och skriva vad jag vill ändå.
  • Marko
    Svar på #15
    Detta med amning är en fruktansvärt påfrestande topic för väldigt många.
    Finns väldigt många som tycker och tänker men inte vågar säga något pga att det finns så många där ute som är snabba med att täppa igen munnen på folk. Här på familjeliv är går det illa kvickt när någon yttrar sig fel, eller har en åsikt som är "vriden"....

Jag menar väl för allt i världen inte att det finns något sexuellt med amning. Hade jag tyckt det så kan jag garantera er att jag hade lagt in mig själv på psyket frivilligt.

Det jag menar är, OCH LÄS NOGA, att barn i åldern 4 och uppåt börjar se världen med nyare ögon. Detta är förstås väldigt individuellt och beroende på hur barnet är uppfostrat eller hur barnet ligger till i sin personliga och sociala utveckling.

Det finns faktiskt 5 åriga pojkar och flickor som VET vad sex är för något och alltså hur barn blir till. Min 5 åring hemma (fyller fem om två veckor) tycker det är sådär barnslingt flickigt pinsamt när linnet eller t-shirten åker ner och hon visar "puppisarna".

Jag satt på BVC en gång någon månad innan vi fick Noah (6 mån idag) och där satt en kanske 2-3 årig flicka tillsammans med sin mamma och bläddrade i en tidning. Vi Föräldrar tror jag.
    I tidningen var det en bild på ett par bröst och flickan började smacka och göra "pussljud" och peka på bilden...
    "jaaa där kommer maten" sa mamman.

Det var det DEN lilla tjejen visste om bröst. Att maten kommer ur dem.

Jag ställer mig frågande till de som ammar sina barn när de är från 3 år och uppåt...Jag säger inte att det är FEL!!!!!!!!
    Det gör jag inte. För mig känns det helt galet, men för är är det rätt så OK...Jag hade inte vart nöjd om någon kommenterade mitt sätt att uppfostra mina barn...
    Men jag undrar varför?? Varför ammar ni era 3-4-5-6 åringar??

Och pappor???? Känns det ok för er?? Att eran fru ammar era 3-4-5-6 åringar?? Ni kanske har en liten kille där hemma som precis börjat hockeyskolan eller fotbollsskolan? Och blir ammad??
    Hur ser NI på detta??

Mammor??? Har pappan något att säga till om i denna frågan?? Eller är det helt upp till mamman huruvuda hon ska sköta detta??

Bråka eller tjaffsa inte med mig nu! Det är på tok för mycket sånt här. Finns både en och en annan "akademiker" som har både det ena och det andra att säga till om och tillrättavisa folk här bland familjelivs olika forum.
  • Marko

jo det gjorde han säkert...
    Jag menar bara att jag har sett ditt namn i flera forum.
    Är relativt välbekant med dina åsikter.....
    Inget personligt

SaramedM skrev 2008-02-21 15:50:02 följande:
    Tror du inte på att min man skrev det där?Nej, men strunt samma då
  • Marko

Tjenare!
    Kanske du kan stilla min nyfikenhet och svara på frågan varför du gärna hade ammat din son vid 3(4) års ålder?

abovo skrev 2008-02-21 20:46:27 följande:
    Svar från en såndär "akademiker": Jag hade gärna ammat min son tom tre års ålder, men var tvungen att sluta när sonen fyllde två. Men personligen (obsobs, personligen) skulle gränsen gått vid fyra år för mig. Min man har alltid stött mig, så jag vet inte hur det hade känts om han inte gjort det. Hade nog inte fixat amningen i sådana fall för han har alltid varit min klippa. Inte alls någon bifigur, utan den viktigaste i mitt och min sons liv.
Svar på tråden Pappor ang. amning