Inlägg från: Helene m Olivia o Sigrid |Visa alla inlägg
  • Helene m Olivia o Sigrid

Pappor ang. amning

Marko skrev 2008-02-21 15:14:18 följande:
    Jag satt på BVC en gång någon månad innan vi fick Noah (6 mån idag) och där satt en kanske 2-3 årig flicka tillsammans med sin mamma och bläddrade i en tidning. Vi Föräldrar tror jag. I tidningen var det en bild på ett par bröst och flickan började smacka och göra "pussljud" och peka på bilden..."jaaa där kommer maten" sa mamman.Det var det DEN lilla tjejen visste om bröst. Att maten kommer ur dem.
    Vad skulle hon ha sagt då??
    "Ja, de är de pojkarna klämmer på"
    ???

Brösten ÄR ju faktiskt först och främs ämnade att ge näring och trygghet till våra barn!! Sen att vi i västvärlden (och i vissa, inte alla, andra kulturer) ser dem som sexobjekt är ju något vi hittat på!!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥

Har skickat länken till min käre make och väntar ivrigt på hans inlägg!

Marlene skrev 2008-02-21 23:45:42 följande:
    Jag har väl inte skrivit att jag gör det för barnets skull. Jag skulle inte ha ammat länge bara för min sons skull. Om jag hade tyckt att amningen var jobbig eller det inte hade känts rätt hade jag inte ammat så länge.Jag hade övervägt att sluta om han hade ett bra argument, ja.Vi har båda del i våran sons fostran, ibland är nånting viktigt för mig och ibland för min sambo. Bara för att jag kanske inte skulle sluta amma behöver ju inte betyda att han inte har med sonens fostran att göra.
    Där kan jag faktiskt INTE hålla med dig (men det är väl typ första gången! )

Jag skulle bli väldigt ledsen om M hade tyckt att jag skulle sluta amma! Jag kan inte komma på en enda anledning till varför jag skulle sluta för HANS skull.

Visst har vi ju båda lika mycket att säga till om när det gäller barnens fostran men... jag tycker nog inte riktigt amningen hör dit. Det är som att jag skulle komma på nån anledning till att han skulle sluta... tja, dansa med barnen eller kramas eller nåt liknande.
    Eftersom ingen skadas av det så finns det ingen anledning för den andra att bestämma över det!

Skulle han däremot mata dem med godis varje dag så skulle jag sätta in mitt veto direkt!
    Marlene skrev 2008-02-22 00:05:09 följande:
    Som jag skrev så skulle jag överväga det om M kom med ett vettigt argument. Än har jag inte hört ett argument som skulle få mig att sluta amma Och jag har ju hört och läst en hel del. Jag har svårt att tro att M skulle kunna komma på nått som jag inte redan har hört heller
    Nä precis! Kan inte komma på vad det skulle vara!

Har hört så många fjantiga argument från osäkra pappor! Typ,
    "jag vill ha tillbaka min kvinna" Jaha, var är hon då, bortrest??
    "jag kan ju inte lägga dem!" Nähä, så dålig fantasi du måste ha då!
    "jag kan ju inte trösta" Återigen, dålig fantasi, testa nåt annat!
    "hennes bröst är så känsliga" Jaha, kläm inte där då!
    "jag vill ju också kunna mata" Jaha, vad hindrar dig?? Ungen ska väl ha nåt annat än bröstmjölk så småningom!

VAR den pappa du ÄR! Förtjäna din roll!
    DaCiss skrev 2008-02-22 13:49:40 följande:
    Tvillingfarsa:jag håller faktiskt med dig där. För mig är också amning i vår väld vi lever i överreklamerad. Innan jag var gravid, innan jag var insatt alls i barnvärlden så tyckte jag inte att amning var en big deal. Jag hade tänkt att pappa också skulle få mata barnet och tänkte pumpa ut eller låta honom mata med ersättning någongång. Så vi båda kunde uppleva mysiga matstunder med våra framtida gemensamma barn. Men då jag blev gravid blev jag intutad hur viktig den är, mycket från familjeliv faktiskt. Plötsligt insåg jag att pappan inte skulle komma få att mata med flaska för jag skulle ju inte strula med den kommande amningen osv. Hade ganska jobbigt första månaderna då min son väl föddes. Han var sugomogen som det heter. Han hade inte en aning om vad han skulle göra för att få ut mat ur mitt bröst.Men men, då barn nr 2 kom ganska tätt intill var jag ännu sårad över amningen som inte fungerat med första och efter amningstryck etc. Jag var väldigt glad att det fungerade och det fungerade lite väl bra. Sonen ville inte ha nått annat än bröstet och ville ha det bara som tröst och trygghet, han vägrade napp eller att sova lugnt och fint själv under kvällarna. Det var mitt bröst som gällde. Där fick jag helamma i 8 månader och det var från min sida sett inte frivilligt. Nu, 3 år efter andra barnets födelse känner jag mig mer mogen som förälder och känner att jag har fokus på grejer som för mig känns mer viktiga. Vi har så bra näring i det här landet för våra barn så om de ammar eller inte är inte en katastrof, inget som dödar våra barn och inget som man kan peka finger på i vuxen ålder heller. Man kan inte se att barnen får skador av annan näring än bröstmjölk. Det syns inte på vuxna mänskor om de ammat eller fått ersättning under sitt första levnadsår.Så ja, nu idag tycker jag att det är överreklamerat. Det är praktiskt och optimalt näringsmässigt sätt om man kan amma under första levnadsåret men efter det ser jag inte att det fyller någon mer funktion. Jag och min man ser på saken på samma sätt så jag skulle inte amma fortsättningsvis i år och dagar. Om barnet skulle vilja så skulle jag avvänja det tror jag nog. För jag känner själv att det finns liksom ingen annan funktion i amningen än näring. Visst, trygghet och värme får ju barnen också förstås men då de inte mer behöver näringen så är det lika tryggt och lika varmt att bara ligga nära i en en kram. Och det är dessutom något som också pappa kan ge. Jag vill inte utveckla ett speciellt band bara mellan mamma och barn i flera år. Det känns inte schysst mot pappan och inte heller mot barnet tycker jag. Samtidigt känner jag att det blir lite incestuöst över det hela. Jag har till och med svårt med tanken på dagen då man skall visa sina söner hur de skall dra ner förhuden och tvätta sig där. Det är något som blir för intimt då barnen börjar bli äldre och förstår lite mer om vad våra olika kroppsdelar är för något. Så, det här är hur jag funkar och min man. Vi ser amning som näring. Och jag själv anser det tröttsamt att ha ett speciellt barn mellan ett barn och mig. Det andra barnet som ammade i 8 månader och använde mig som snutte är fortfarande efter 3 år mammas pojke. Pappa har inte dugit om jag varit i närheten och sådant vill jag inte nära fram eller riskera mana fram på något sätt. Pappa har ju heller inte tyckt alltid att det känns bra på något sätt då barnet inte vill till honom och mysa. Han har ju känt sig utanför. Så vi vill gärna se att vi båda är lika viktiga för våra barn, ger dem lika mycket närhet och trygghet och att vi båda duger precis lika bra för våra barn. Dels för barnens skull och för vår egna del.Sen är ju inte alla familjer som vår och ser inte på saken på samma sätt. Men älskar man varann och har fallit för varann och skaffat barn tillsammans brukar man vara ganska så långt på samma sidan av pappret. Så i de familjer där man väljer att amma på det här viset och det funkar för alla så är det väl bara att köra på och inte bry sig om vad resten säger? Precis på det sätt man måste göra om man inte kan amma och ger ersättning. För lyssnar man för mycket på vad andra säger, det är då man får skuldkänslor och känner sig dålig på något sätt.
    Tycker det är oerhört trist att du börjar jämföra med incest!!
    Att amma sitt barn eller hjälpa det att tvätta sig osv har ju verkligliten ingen sexuell koppling! För att det ska vara en sexuell handling krävs ju att föräldern gör det i syfte att tillfredsställa sig själv sexuellt! Förstår inte hur du kan dra de kopplingarna!

Ang. pappans "viktighet". Olivia ammades i 2½ år och från hon var 18 månader har hon varit oerhört pappig! Han har gjort allt som jag gjort, utom just att amma! Amningen har inte hindrat honom att skapa en realtion med henne!
    Sigrid har väl varit aningen mer mammig (det beror antagligen mer på hennes personlighet än på amningen) men nu är det ofta pappa som är bäst även för henne!
    Marko skrev 2008-02-22 15:50:59 följande:
    Tjenare och tack för ett bra inlägg.Det var något av det dummaste jag hört, din händelse på samvården. Men det är bara att tacka och ta emot. Vi är varken de första eller sista som blivit "sämre" behandlade än förtjänat på landets BB avdelningar. Att ammningen är överreklamerad håller jag med dig till 100% om. Det har blivit för mycket centrering kring denna ammningsfråga och till vilken nytta?? Skapar bara en massa onödiga debatter och en massa onödigt tjat. Kan ju lova dig att det kommer att regna in 4-5 irriterade inlägg om enbart det vi skrivit om nu. Jag kan för allt i världen inte förstå mammor som ammar sina barn kring 3-4-5-6 års åldern. De har verkligen inget behov av det för fem öre. Jag tror helt enkelt att det bara handlar om oförmågan att släppa taget om sin bebis. De intalar sig själva att deras barn behöver det och att den närhet mor och barn skapade under den första ammningstiden är något så otroligt viktig och hittan o dittan.Med andra ord kommer vi pappor aldrig (i deras mening) att ha någon som helst suck om att komma våra barn lika nära!! Om det är närhet det handlar om!?!?Än så länge har jag inte hört ett enda argument vettigt nog att kunna ens förstå från någon mamma som är för ammning i åldern 3+Kanske inte finns några? uppenbarligen inte?
    Om jag inte ville "släppa taget" om min bäbis hade jag väl inte "behövt" fortsätta amma Olivia när Sigrid föddes?? Jag borde väl heller inte ha sett till att de slutade med blöja kring 1½ år. Jag skulle väl ha låtit dem åka vagn hur länge som helst, osv, osv.
    Eller tror du det BARA har med amningen att göra?? Varför tror du att amningen skulle vara så hindrande för deras självständighet?? Kan ju berätta att Olivia har varit oerhört självständig sen hon var riktigt liten! Kanske inte på samma sätt som "svensson" anser vara självständigt (dvs somna själv, sova i egen säng, osv, osv) men socialt. Hon är verkligen inte nån rädd liten "bäbis" som sitter klistrad vid mamma, tvärtom!!

Du antar en massa saker som inte har nån riktig grund, det är rent kränkande faktiskt! Speciellt när du inte kan lyssna på oss som har erfarenhet och säger att det inte ÄR så som du tror!

Barnens eventuella behov av amningen kan du inte uttala dig om! Du vet inte vad mina barn har för behov. Men jag kan iaf säga att JAG inte har något behov av amningen! Det är praktiskt och enkelt och superbra i vissa situationer men självklart skulle jag klara mig alldeles utmärkt utan amningen.
    Amningen är utmärkt näring, vissa ger välling, vi ammar! Vid magsjuka är bröstmjölk i regel det enda barnen får i sig och får behålla så det är ju verkligen en mirakeldryck vid såna tillfällen. Det innehåller dessutom så oerhört mycket som man inte KAN få i sig på annan väg!
    Amningen är en suverän tröst, även om vi kan trösta på många fler sätt. Varför välja bort ett sätt som ALLTID funkar bara för att det finns andra sätt??
    Amningen är trygghet, kärlek, osv, osv, och trots att man kan få det på andra sätt (och det får de också) så ser jag inte varför man måste välja bort det??
    Det är som att man skulle välja bort pussar, man kan ju kramas istället, eller välja bort köttbullar, man kan ju äta korv istället.

Vad är ett vettigt argument för att fortsätta amma tycker du??
    Vi kan ju säga komma med huuur många vettiga argument som helst men de viftas snabbt bort med dumma kommentarer.
    Jag har inte sett ett enda vettigt argument till att sluta amma tidigt! Vill du försöka dig på nåt??
    Marko skrev 2008-02-22 23:35:04 följande:
    Nej det är sådana som du som gör att man tappar lusten till att fortsätta skriva här på familjeliv..Ta och stoppa brösten i bh:n och lugna ner dig lite granna....Kränkande?? Det du skrev nu var kränkande mot MIG som startade en tråd där DU som kvinna **EGENTLIGEN** inte har något att göra...Håll dig till andra forum eller skaffa dig en punch-bag och gå lös på....Jag behöver inte dela med mig av mina argument mot en kvinna när det riktar sig emot män.....Vill du MIG personligen något skriv i inboxen...Här ska vettiga människor med lugna toner och vänliga avsikter hålla sig!Tack o adjö
    Å hej och hå, här gick du verkligen igång!
    Jag är fullkomlingt lugn och sansad och vad gäller "vettig" så kanske du bör se över ditt eget hus innan du uttalar dig!

Hur kan det vara kränkade mot dig att svara i din tråd på de frågor du ställer???

Man får inte bestämma vem som ska svara i ens trådar!
    Vill man begränsa svaren till enbart pappor får man faktiskt ta och skriva i pappaforumet! (och inte ställa frågor riktade till kvinnor och bli helt hysterisk när kvinnorna svarar!)

Min man känner förövrigt att han inte alls har någon lust att svara i den här tråden nu men jag kan iaf säga att han står bakom mig till 100% och är och har alltid varit ett jättebra stöd i amningen! Han tycker att det är VIKTIGT att jag ammar våra barn! Och fullkomligt självklart att de får amma så länge de har behov av det!

Du har nu med dina påhopp lyckats få iaf en av de pappor du ville ha svar ifrån (dvs pappor till långtidsammade barn) att inte alls vilja skriva i tråden!
    Grattis!

Förresten... kan ju bara nämna att min man är rätt aktiv i amningshjälpen (jag är aktiv medlem och läser till hjälpmamma och han är väldigt engagerad) och han har sagt att han gärna skulle bli "hjälppappa" om det fanns något sånt!

Svar på tråden Pappor ang. amning