Inlägg från: Chiba |Visa alla inlägg
  • Chiba

Förbjudning av fosterdiagnostik pga selektiv abort?

Jag skriver ett argumenterande tal som ska framföras nästa vecka.

Det handlar om förbjudning av fosterdiagnostik, INTE ultraljud utan tester som Nupp och andra fostervattensprover, moderkaksprover osv.

Selektiv abort, är det etiskt försvarsbart? Ska vi lägga ner miljontals med kronor på forskning för att få fram teknik som gör att vi får våra perfekta barn?

Och nu pratar jag inte om att vara emot abort, utan emot SELEKTIV ABORT.

OBS; Detta är bara ett skolarbete och jag behöver diskussionslystna människor som underlag.

Så snälla, starta en livlig diskussion

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Svar på tråden Förbjudning av fosterdiagnostik pga selektiv abort?
  • Chiba

Bra svar där.

Jag tänkte mest på diagnostik som tex fostervattensprov och liknande. I dagligt tal kanske man inte tänker på att Ultraljud är precis som du säger oxå en del av fosterdiagnostiken.

Vad jag menar är om man som förälder väljer att abortera ett foster/barn om det tex har Downs Syndrom. Är sådant rätt eller fel?
    Har "downiesar" inte är värdigt liv kan man fråga sig då?

Hur långt ska vi sträcka oss, forskningen rusar ju fram i detta och snart kanske det är möjligt att verkligen välja och vraka hur sitt blivande barn skall se ut och vara osv..

• Chiba

Håller med er båda.

Det är en skitsvår fråga,men väl värd att diskutera.. Om inte annat för att öka kunskapen om sådan här saker.

Svar på tråden Förbjudning av fosterdiagnostik pga selektiv abort?