• Chiba

Förbjudning av fosterdiagnostik pga selektiv abort?

Jag skriver ett argumenterande tal som ska framföras nästa vecka.

Det handlar om förbjudning av fosterdiagnostik, INTE ultraljud utan tester som Nupp och andra fostervattensprover, moderkaksprover osv.

Selektiv abort, är det etiskt försvarsbart? Ska vi lägga ner miljontals med kronor på forskning för att få fram teknik som gör att vi får våra perfekta barn?

Och nu pratar jag inte om att vara emot abort, utan emot SELEKTIV ABORT.

OBS; Detta är bara ett skolarbete och jag behöver diskussionslystna människor som underlag.

Så snälla, starta en livlig diskussion

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Svar på tråden Förbjudning av fosterdiagnostik pga selektiv abort?
  • LDN

just nu läser jag etik och har en stor hemtena i just etik och livsfrågor.. det är ganska spännande för inget är  rätt eller fel alla har ju rätt till en åsikt och tycka som de vill. man kan hålla på i evigheter att diskutera etik. men saker att tänka på ang. selektiv abort. nej det kanske inte är rätt att försöka skapa den perfekta människan? men å andra sidan. de föräldrar som kanske absolut inte vill ha ett barn som är sjukt eller på något viss har en missbildning, hur kommer det barnet att få det? kommer barnet att få ett värdigt liv? kommer det känna kärlek? hur kommer barnet att må av sin missbildning? kommer den lida? kommer den kräva vård i hela sitt liv?  å andra sidan, vad är ett värdigt liv. men kan bedöma det? du ? jag?...
    värt att tänka på.... hoppas ja startade någon form av diskussion o att du kommer ha nytta av det som skriva här inne.

• Maggis

Bara en input... ultraljud är också en form av fosterdiagnostik där man kan spåra defekter på fostret. Man gör ju inte ultraljud för att föräldrarna ska få en liten förhandstitt på bebisen och för deras nöjes skull utan det finns ett diagnosticerande syfte (förutom att fastställa grav.längd).

Jag ser inte jakten på den perfekta människan som något eftersträvansvärt men samtidigt så anser jag att den som ska vårda/fostra barnet är den som måste ta ställning till om möjligheten och viljan finns. Det är ju någonstans samma orsaker som ligger till grund för en helt vanlig abort. Oftast är det väl många andra faktorer som spelar in än enbart den att man vill ha ett perfekt barn. Alltså att det perfekta inte är ändamålet med diagnosticeringen.

Man får väl också komma ihåg att det ibland leder till att man avbryter en graviditet där fostret har liten chans att klara en full graviditet och som förmodligen är dödsdömd om det gör det. Och där handlar det om att minska onödigt lidande. Så ja, för min del är det etiskt försvarbart.

I övrigt går mina tankar i ungefär samma banor som LDN´s. Vem kan bedöma vad som är rätt för någon annan i den här frågan? Svårt som attan, det där med etik.

//Maggis
  • Chiba

Bra svar där.

Jag tänkte mest på diagnostik som tex fostervattensprov och liknande. I dagligt tal kanske man inte tänker på att Ultraljud är precis som du säger oxå en del av fosterdiagnostiken.

Vad jag menar är om man som förälder väljer att abortera ett foster/barn om det tex har Downs Syndrom. Är sådant rätt eller fel?
    Har "downiesar" inte är värdigt liv kan man fråga sig då?

Hur långt ska vi sträcka oss, forskningen rusar ju fram i detta och snart kanske det är möjligt att verkligen välja och vraka hur sitt blivande barn skall se ut och vara osv..

• Maggis
    Chiba;

Väldigt ofta är det just Downs som står i fokus men det finns ju så mycket annat än "bara" Downs. Det känns som lite "märkligt" om man ska förbjuda fosterdiagnostik med utgångspunkt från bara det.

Och det är samma där... rätt eller fel. Vem avgör? Det kan finnas djupt liggande skäl till varför man väljer att avbryta en graviditet om man får veta att barnet har en avvikelse. Eller också väljer man att behålla och hinner förbereda sig, läsa på lite så man vet vad man har att förvänta sig och kan möta bebisen bättre. Jag vill tro att det egna valet på något vis definierar det liv barnet som fött kommer få; åtminstone till viss del.

Barn med Downs har med all säkerhet ett värdigt liv men det ser jag inte som något argument (ur min synvinkel) till varför man som förälder inte ska få lov att besluta om abort. Det skulle i så fall innebära att jag ställer mig tveksam till fri abort på även friska foster och det kan jag inte göra.

Som jag skrev tidigare så ser jag inte jakten på den perfekta människan som eftersträvansvärd. Jag tycker det är en sak att diagnosticera sjukdomar och avvikelser men något helt annat att kunna måttbeställa en bebis. Då är man helt plötsligt inne och manipulerar och det vet vi ju inte vad det kan få för konsekvenser.

Jäkligt intressant frågeställning, måste jag säga.
    //Maggis
  • Liten Björn

Jag tror inte att målet med forskningen är att få perfekta barn utan friska och "normala" barn om man får lov att uttrycka sig så.
    Människor med handikapp kostar samhället väldigt mycket pengar och jag tror det är därför de har lagt fram detta förslag. Det är förkastligt enligt mig för jag anser inte att man kan mäta en människas värde i pengar eller vad han/hon kan tillföra samhället.
    Samtidigt så hade nog de flesta människor valt att få ett barn utan down om de fick välja, så man kan faktiskt säga att efterfrågan på friska och normala barn är större. Ska det vara en rättighet att föda ett friskt barn?
    Det är en jättesvår fråga och jag har personligen inte tagit ställning än.

• Chiba

Håller med er båda.

Det är en skitsvår fråga,men väl värd att diskutera.. Om inte annat för att öka kunskapen om sådan här saker.

• MansonDust

Finns ju annat förutom DS, vad heter det.. trisomi 13 bl.a, som inte är förenligt med liv. Ska man inte få chansen att få veta det & ev. kunna avbryta gravidieteten ?

• Tankhen

En balansgång mellan fostrets rätt till liv och kvinnans rätt att bestämma över sin kropp och sitt liv.

Har friska foster större rätt till liv än foster med diagnosticerade missbildningar?

Har friska människor större rätt till liv än sjuka?

• Sneeze

socialstyrelse.se/ovanligadiagnoser   för er som vill veta mer om olika diagnoser.

Det finns ca 2 700 ovanliga diagnoser som beskrivits i medicinsk litteratur. För att klassas som en ovanlig diagnos måste antalet individer med samma diagnos vara mindre än 100/ 100 000 levande födda. En liten del av dessa diagnoser är ärftliga, vilket gör att man kan testa varje foster för just den specifika diagnosen.
    Men de allra flesta är nymutationer, dvs den genetiska skadan inträffar efter befruktningsögonblicket, och går inte att förutse eller förebygga.

Svar på tråden Förbjudning av fosterdiagnostik pga selektiv abort?