Vad hade du som förälder gjort, om ditt barn mobbades i skolan?
Hade du pratat med rektorn, lärarna, föräldrarna, barnen?
Om det inte hjälpt, vad hade du då gjort? Hade du tagit bort ditt barn från skolan?
Hade du pratat med rektorn, lärarna, föräldrarna, barnen?
Om det inte hjälpt, vad hade du då gjort? Hade du tagit bort ditt barn från skolan?
MissLilo
Tänk att det är så vanligt redan när de är så små..behöva bli retade...hemskt!
Jag själv har varit mobbad under hela min skoltid, från ettan till sista året av gymnasiet.
Och jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på det...kommer att göra ALLT i min makt för att skydda våra barn från dessa mobbare, som verkligen förstör andras liv
sNART3BARNSMAMMA - Jo precis! Man minns ju hur jobbit dte var, därav sin skyddarinstinkt!
MEn jag gick faktiskt till ungdomsmottagningen och pratade med psykoloen där. Redani gymnasiet, det Hjälpte! Fick ut mig alla jbbiga minnen frn skoltiden. Och kunde gå vidare. Men jag är väldigt misstänksam mot nytt folk tack vare de här 9 åren och överbeskyddnade oxå.
*puff puff*
Skilj på att bli reatd och bli mobbad. Det är en enorm skillnad.
Jag skulle tagit upp det med klassläraren och sedan med skolsyster/kurator/rektor (beroende på vem jag haft mest förtroende för) och bett dem skicka ärendet vidare till skolans anti-mobbing-grupp eller skolhälsan.
Om inget hjälpt skulle jag gått vidare till kommunen och BUN för skolan har en skyldighet att hjälpa de som mobbas.
Tycker inte att det är en bra lösning (i de flesta fall) att tala med mobbarens föräldrar. Oftast harde inte insikt i hur deras barn beter sig i skolan utan tror att deras barn är som hemma - en ängel... Men om man känner varandra sedan innan kan man så klart prata. lättare då att de inte känner sig påhoppade och går i försvarsställning.
På vår skola har lärarna i förskoleklassen alltid ett samtal med förskolepersonalen från barnens förskola inför hösten de börjar i "nollan". Sedan har man också ett samtal med föräldrarna under någon av de första veckorna.
Det finns ju så mycket viktigt att ta reda på och reda ut! Skulle bli förvånad om detta inte fanns på alla skolor (som har någorlunda resurser, för det tar ju mycket tid).