• beadis

    Vad hade du som förälder gjort, om ditt barn mobbades i skolan?

    Hade du pratat med rektorn, lärarna, föräldrarna, barnen?
    Om det inte hjälpt, vad hade du då gjort? Hade du tagit bort ditt barn från skolan?

  • Svar på tråden Vad hade du som förälder gjort, om ditt barn mobbades i skolan?
  • SIN74

    Först hade jag pratat med läraren. Om det sker på fritiden också skulle jag ringa till barnens föräldrar. Nästa steg rektor.
    Här brukar det nog ofta ha ett slut på det hela. Fortsätter det ändå. Är det rektorn en gång till sedan skolverket.

  • Dino78

    Pratat med mitt barn, fått henne att förstå att det inte är hon det är fel på utan på idioterna som väljer att förstöra hennes liv. Skulle visa att jag var ett stöd för henne, frågat henne vad hon ville skulle ske.
    Kunde hon inte svara, av någon anledning så skulle jag kontakta skolan (lärare, rektor) men även föräldrarna till barnet/barnen som mobbade. Berätta vad dom har för skitungar rent ut sagt.
    Blev mobbad själv som barn och var inte mer än 11 år när jag hotade med att ta livet av mig första gången om min pappa inte gjorde nåt. han sov mest ruset av sig i soffan och såg inte att jag mådde dåligt. Så vill inte jag bli om mitt barn skulle bli mobbat.
    usch, jag hoppas vekrligen att den bittra verkligheten aldrig någonsin kommer till min lilla tös!


    DIF i själ och hjärta
  • mammatalman
    SIN74 skrev 2008-02-15 21:32:18 följande:
    Först hade jag pratat med läraren. Om det sker på fritiden också skulle jag ringa till barnens föräldrar. Nästa steg rektor.Här brukar det nog ofta ha ett slut på det hela. Fortsätter det ändå. Är det rektorn en gång till sedan skolverket.
    japp jag med. men jag hade oxå pratat med barnet/barnen som mobbar. inget som fungerar skulle jag byta skola. av "erfarenheter" så vet jag att en gång stämplad evigt stämplad. om ni fattar. så jo jag hade sett till att mitt barn fått byta skola om möjlighet finnes
  • SIN74

    Ja, naturligtvis måste man prata med barnen. Det tog jag som självklart.
    Om man agerar tidigt när ett barn känner sig utsatt så behöver det inte gå så långt att de blir "stämplade".

  • Mizzz

    Ja, jag hade bytt skola, helt klart! Mitt barn ska inte lida för att någon vägrar ta tag i det (rektor/lärare). Sen skulle jag självklart inte ge mig innan den förra skolan faktisk såg till att ta tag i liknande händelser så inget annat barn ska behöva fara illa + få en ursäkt.

  • beadis

    Man tycker ju att mobbaren borde egentligen byta skola, varför ska alltid den svaga i situationen backa....det är så hemskt

  • THR1972

    jag är väldigt noga med att ha en öppen och bra kommunikation med mina barn och jag hoppas att de skulle komma till mig som förste person om de blev mobbade...var själv mobbad under min skolperiod och jag berättade aldrig något hemma eller visade något för någon.

    Fick jag veta att mitt barn mobbats hade jag pratat med läraren & rektor först, sedan hade jag sammankallat till ett föräldrarmöte (alt ringt runt) där vi skulle prata om detta med mobbing och jag skulle berätta att mitt barn var utsatt.
    Eftersom jag själv har erfarenhet av mobbing så skulle jag kanske ha en gemensam samling i skolans aula där jag berättade om mina erfarenheter om detta med mobbing, hur jag kände och tala om hur illa man som mobbare kan göra en annan person med ord/saker som de kanske ser som oskyldiga.

    Skulle mitt barn bli fortsatt mobbat så skulle jag gå vidare så långt jag bara kunde...ingen ska behöva bli utsatt för mobbing och skulle jag på något vis kunna förhindra att så skedde (inte bara mot mina barn utan alla) så skulle jag kunna göra vad som helst...

  • ennie

    Pratat med läraren och rektorn. Skulle KRÄVA att mobbarna fick byta skola om det inte blev någon förbättring.

Svar på tråden Vad hade du som förälder gjort, om ditt barn mobbades i skolan?