• tinaw

"Jaha men det gick bra?"

Jo du förstår, Hannah är född i vecka trettio. Det är tio veckor för tidigt.?

?Jaha, men det gick bra??

Jag sitter i chock och vet inte vad jag ska säga. Bra? Bra??? För mig sammanfattas hela denna tid i orden ?född i vecka 30″. Plötsligt ser jag så tydligt att de flesta helt missat poängen när jag tyckte att jag varit tydlig och konkret. Orden undflyr mig, var börjar man formulera kampen och smärtan? Till slut stammar jag fram:

?Näe, alltså, det var ganska tufft i början? Hon behövde opereras och så, lungorna fungerade inte??

Där hänger de som en tunn dimma i luften, orden, och jag ser hur sorgligt futtiga de är i jämförelse med verkligheten. Fast det är klart, hon mår ju bra NU. Det kanske är det folk menar?

Eller?

• Svar på tråden "Jaha men det gick bra?"
  • tinaw

Jag hade förväntat mig en öppen fråga, typ "Jaha, hur var det? Hur gick det? Hur kändes det?" eller så, faktiskt. Blev så otroligt paff! "Bra" kommer ingenstans i närheten av hur jag skulle beskriva nånting alls med mina prematurer... Visst, de mår bra idag, på det stora hela.

Hannah är ju sju månader nu, och det här var häromdan. På sjukhuset dessutom. Men det är väl det att vi börjar komma ur vår lilla bubbla nu och träffa på andra än neopersonal och den nära kretsen, och då vet inte alla automatiskt vad född vecka 30 innebär på ett ungefär.

Jag får tänka ut nåt att svara, för den kommer väl igen den här frågan, misstänker jag.

• tinaw

Sno tråden ni8, jag tycker bara det är kul! :D

Jag hade velat få frågan öppet ställd. "Hur har det gått/hur kändes det/hur gick det" etc. Men självklart är det olika för alla, men en öppen fråga blir sällan fel.

När nån säger "men det gick bra?" får jag ibland känslan av att nu blev det för jobbigt för den personen, nu vill de höra det lkyckliga slutet så att samtalet blir lite mindre ångestladdat

• tinaw

Bortse från femtioelva typos i det sista inlägget, sitter o ammar o skriver med en hand

• tinaw

*kram* Nej hu, det glömmer man väl aldrig nåt sånt!

• tinaw

Yggdrasil: Jag har funderat ett tag. Jag tycker nog att "Gick det bra" och "Oj så hemskt" är ungefär lika illa jag vill inte att den andra personen ska tala om för mig hur de tror att jag har det utan att de ska lyssna på hur JAG tycker...

Därför vill jag hellre få frågan "Hur var det? Hur har det gått? Hur gick det" eller liknande. En neutral, öppen fråga i stället för Ja/nej-svar på den frågandes påstående.

Svar på tråden "Jaha men det gick bra?"