Inlägg från: victory tilly |Visa alla inlägg
  • victory tilly

vecka 28

Hej! Jag snittades i v 28+4 pga av att min ena tvillingflicka dog i min mage. Hann få en spruta kortison innan förlossningen.

Min lilla överlevare vägde 1228 gram och var 38 cm. Hon hade en liten hjärnblödning (vanligt hos de flesta premisar) och problem med magen den första tiden och tålde ingen mat, men efter magsårsmedicin började det funka. Hon behövde inte ligga i respirator, men hade hjälp av sk. CPAP i en månad och sedan syrgas i 2 månader till. Hon har ff en öppetstående ductus som dom håller koll på.
    Jag pumpade som en galning i 2½ månad innan hon kunde äta själv, men sedan kunde jag helamma i 7 månader. Vi låg inne i 8 veckor och hade hemsjukvård i 4 veckor

Nu när jag räknar upp allt här ser det ut som att hon var jättedålig, men hon var faktist rättså frisk för att vara född så tidigt. Nu närmar sig ettårsdagen och hon är i princip ikapp sina jämnåriga, bara lite liten i växten. Hon mår iaf jättebra idag. Synd bara att vi skulle ha haft två såna här solstrålar :(

Stort lycka till, det kommer säkert att gå jättebra!!

Svar på tråden vecka 28