• mars dotter

bra bedövning

Hej på er alla!

jag har alltid undrat, om de finns någon annan bedövning nä just de där sprayet man sprayar på innan man ska krysta ut huvudet, Jag menar de är ju själva utfödandet av barnet genom aa ni vet, som gör ont! varför inte finnas massa bra bedövningar emot de, än mot värkarna som man klarar av så galant alla fall?!

de är ju två olika smärtor och sjävla utkrystandet gör ju svinont, har nit några tips eller upplevelser som hjälpte er och som lindrade smärtan lite grann?

skulle vara jätte tacksam för svar för de är de ÄNDA ja är rädd för inför min andra förlossning...
    får panik av att tänka på det

• Svar på tråden bra bedövning
  • hoppsan87

Hm.. Jag tyckte värkarna var fruktansvärda, kämpade i fyra timmar innan BM efter mycket lock och pock lyckades övertala mig till EDA.
    Jag kunde sedan vila, men jag kände verkarna - men de gjorde inte alls ont. På 1,5 timme öppnade jag mig kvarstående 6 cm och kunde sedan börja krysta. Lillen kom ut på 20 min. Jag kunde känna precis vart han låg någonstans och kunde känna huvudet pressas ut, visst brände det lite men inte så farligt som andra här beskriver det..!
    Kanske var det EDA:ns förtjänst, för krystvärkar och utdrivande var som en piss i havet i jämförelse med värkarna!

• mars dotter
    hoppsan87 skrev 2008-02-22 10:04:11 följande:
    Hm.. Jag tyckte värkarna var fruktansvärda, kämpade i fyra timmar innan BM efter mycket lock och pock lyckades övertala mig till EDA.Jag kunde sedan vila, men jag kände verkarna - men de gjorde inte alls ont. På 1,5 timme öppnade jag mig kvarstående 6 cm och kunde sedan börja krysta. Lillen kom ut på 20 min. Jag kunde känna precis vart han låg någonstans och kunde känna huvudet pressas ut, visst brände det lite men inte så farligt som andra här beskriver det..!Kanske var det EDA:ns förtjänst, för krystvärkar och utdrivande var som en piss i havet i jämförelse med värkarna!
    det låter ju skönt, men ja fick också EDA de hjälpte ju bra o så inte för att jag tyckte värkarna var så hemska innan men ja tog den ändå! men dock lindrade det INTE utfödandet och jag vill aldrig vara med om denna hämska smärtan igen.. hoppas hoppas att vid denna graviditet att jag kommer uppleva allt mkt positivare
  • Smilla75

Jag fick bäckenbottenbedövningen. Kommer inte ihåg att den gjorde ont att lägga, men jag var helt borta av smärta i vilket fall. Den tog bort smärtan i underlivet men inte tryckkänslan. Tyvärr tog den även bort alla krystvärkar så det blev sugklocka, mycket vanligt tydligen. Efteråt kunde jag inte kissa på flera dagar utan fick ha kateter, också det en vanlig bieffekt. Aldrig mer den, hellre ha ont en halvtimme extra.

• vittis
    mars dotter skrev 2008-02-21 23:24:12 följande:
    bäckenbott-bed. är ju vid sidan av slidväggen elle rvad man ska säga eller? man tar liksom på båda sidorna där. men västervis-metoden så tar dom ju sprutor o livmodertappen om ja fattat de hela rätt. dom typ sticker in jätte fort flera gånger har bara härt skräckhistorier om den
    ok västervik verkar vara lite läskigare.
  • mars dotter
    Smilla75 skrev 2008-02-22 12:48:07 följande:
    Jag fick bäckenbottenbedövningen. Kommer inte ihåg att den gjorde ont att lägga, men jag var helt borta av smärta i vilket fall. Den tog bort smärtan i underlivet men inte tryckkänslan. Tyvärr tog den även bort alla krystvärkar så det blev sugklocka, mycket vanligt tydligen. Efteråt kunde jag inte kissa på flera dagar utan fick ha kateter, också det en vanlig bieffekt. Aldrig mer den, hellre ha ont en halvtimme extra.
    jasså varför kunde du inte kissa? hm nja vet faktiskt inte.. hellre ingen smärta faktiskt..
  • mars dotter
    vittis skrev 2008-02-22 14:40:13 följande:
    ok västervik verkar vara lite läskigare.
    jo det tycker jag också!:O
  • Gumlan

Jag har inte tyckt att utdrivningen gjort ont någon av gångerna. Det domnar ju bort när det vidgas... elelr ja på mig gjorde det det iallafall

• mars dotter
    Gumlan skrev 2008-02-22 17:41:37 följande:
    Jag har inte tyckt att utdrivningen gjort ont någon av gångerna. Det domnar ju bort när det vidgas... elelr ja på mig gjorde det det iallafall
    mm men ja fattar inte riktigt de.. att de domnar bort varför skulle de det? hm..
    för ja menar de tog ju bara 4 minuter och dra ut henne med sugklockan så de hann inte vidgas så mkt där ..
    ingen bortdomning här inte!
  • Gumlan
    mars dotter skrev 2008-02-22 17:42:54 följande:
    mm men ja fattar inte riktigt de.. att de domnar bort varför skulle de det? hm..för ja menar de tog ju bara 4 minuter och dra ut henne med sugklockan så de hann inte vidgas så mkt där ..ingen bortdomning här inte!
    Går dte för snabbt hinner det säkert inte bedövas. Men på mig gjorde det det iallafall, dottern åkte in o ut in o ut och jag tänkte hela tiden att shit det gör ju inte ont! Inte ens när hon stog i genomskärninge elelr vad det heter mellan 2 värkar att huvudet sitter o töjer ut så mycket det bara går så gjorde det ont. Men dom säger väl att det gör mindre ont andra gången så du får hoppas på det Första gången hade ja edan o den hade itne gått över ritkgit när sonen skulle ut så de kan va därför jag inte kände något första gången.
  • Bellbox
    Gumlan skrev 2008-02-22 17:51:21 följande:
    Går dte för snabbt hinner det säkert inte bedövas. Men på mig gjorde det det iallafall, dottern åkte in o ut in o ut och jag tänkte hela tiden att shit det gör ju inte ont! Inte ens när hon stog i genomskärninge elelr vad det heter mellan 2 värkar att huvudet sitter o töjer ut så mycket det bara går så gjorde det ont. Men dom säger väl att det gör mindre ont andra gången så du får hoppas på det Första gången hade ja edan o den hade itne gått över ritkgit när sonen skulle ut så de kan va därför jag inte kände något första gången.
    Men min BM sa att EDA'n INTE bedövar området i slidan; bara livmodern... så det var nog inte tack vare den du hade en bra första krystfas
    BF 4 mars
  • Gumlan
    Bellbox skrev 2008-02-22 19:13:29 följande:
    Men min BM sa att EDA'n INTE bedövar området i slidan; bara livmodern... så det var nog inte tack vare den du hade en bra första krystfas
    den bedövade fan ALLT haha... ne men de kanske stämmer, men shit är de itne nått fel på mig då? :p ja tänkte att första gången gjorde de itne ont pga EDAN, han blev ändå tagen med sugklocka o ja sprack massa, kände INGET!! :-O Anders gången tänkte ja att ja blivit av med känslen sen första gången o att ja därför inte kände nått... hmmm...
  • Bellbox
    Gumlan skrev 2008-02-22 19:22:14 följande:
    den bedövade fan ALLT haha... ne men de kanske stämmer, men shit är de itne nått fel på mig då? :p ja tänkte att första gången gjorde de itne ont pga EDAN, han blev ändå tagen med sugklocka o ja sprack massa, kände INGET!! :-O Anders gången tänkte ja att ja blivit av med känslen sen första gången o att ja därför inte kände nått... hmmm...
    Nä du är nog helt enkelt GJORD för att föda barn tror jag Du kanske ska bli sån där surrogat-mamma åt kändisar sen när du fött alla dina egna barn
    BF 4 mars
  • Gumlan
    Bellbox skrev 2008-02-22 19:34:03 följande:
    Nä du är nog helt enkelt GJORD för att föda barn tror jag Du kanske ska bli sån där surrogat-mamma åt kändisar sen när du fött alla dina egna barn
    hehe ja jag är väl det då Men jag är absolut INTE gjord att va gravid, så det kan bli lite problem *fniss* men dom kanske kan bära de tilldet är dags att föda? hahaha så kan ja ta sista biten HATAR att va gravid!
  • mars dotter
    Gumlan skrev 2008-02-22 17:51:21 följande:
    ofan de låter underbart ju! hoppas min förlossning blir lika lyckad!:)
  • Gumlan
    mars dotter skrev 2008-02-23 14:13:15 följande:
    ofan de låter underbart ju! hoppas min förlossning blir lika lyckad!:)
    Ja det var ju i mars o blev en dotter Så de ser ju ljust ut *fniss* För du ska få en dotter i mars elelr?
  • mars dotter
    Gumlan skrev 2008-02-24 18:11:22 följande:
    Ja det var ju i mars o blev en dotter Så de ser ju ljust ut *fniss* För du ska få en dotter i mars elelr?
    nej jag födde min dotter i mars -06.
    nu är jag gravid igen och tror bebisen kommer någon gång i september.. är ju ett tag kvar men jätte nervös:O
Svar på tråden bra bedövning