Ja precis.
håller med dig och det borde ju vara preskiberat egentligen.
Han tar ju inge droger nu, han gjorde det mindre än ett år när han var yngre, 11 år sedan tror jag tilloch med det var.
Det gör honom verkligen ingen sämre människa för det.Han har aldrig varit en tung missbrukare å något sätt.
Nu visar det efter detta svar att man faktiskt blir prövad ändå, vill tillägga att min vän har kontaktat polisen och det räcker att han ansöker om en preskibering så blir det nog så.Det tycker jag är jättekul för dem faktiskt.
Så tror att deras boll snart är i rullning, de har bestämt sig att försöka och jag hoppas till gud att de inte stöter på männikor som tycker det är fel att de ka bli föräldrar för han har en diagnos och gjort tidigare misstag, det är pressat för dem som dt redan är..
Så vad jag fått intrycket av är det mest ert "tyckande" ni skriver om när det gäller att inte få adoptera pga tidgare dokumenterade misstag i tidigare liv.Eller dokumenterade diagnoser, det krävs ju intyg och det kan man få om man är stabil i sin diagnos.De gör alltså en individuell prövning.
Och att döma ut så tycker jag är en dålig kvalitet hos en människa, förälder och adoptivförälder.
Tack för ditt nyanserade inlägg, det gav min vän ch enes man hoppet tilbaka!
Önskar er alla lycka till och min syn har förändrats, jag är mkt positivare till adoption nu än innan!
Emeli skrev 2008-02-24 02:58:34 följande:
Om det har gått mer än tio år sedan han dömdes för narkotikabrott, och han därefter inte har begått något annat brott är det sannolikt att han är struken ur belastningsregistret. Det är sällan, eller aldrig(?) man står kvar där längre än tio år.Ett kriminellt förflutet i ungdomligt oförstånd ska inte behöva förstöra möjligheterna resten av livet. Din vän kan lätt ta reda på om han kvarstår i belastningsregistret genom att själv begära ett uttdrag därifrån. Han ska vid beställningen uppge att intyget gäller adoption. Det är viktigt, annars kanske såväl p-böter som andra bagatellartade förseelser kommer med. Sådan sorteras bort när det gäller adoptionsärenden.När det gäller sjukdomar och diagnoser som ADHD, Aspbergers etc görs en individuell bedömning. Man måste alltid befoga läkarintyg när man ansöker om adoptivbarn, både till utredningen och till utlandet. Svenska myndigheter har generellt ett generösare synsätt på sjukdomar än barnens ursprungsländer, även om dessa skiljer sig åt sinsemellan beträffande sina krav på de blivande föräldrarna.