Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
Nä, supermänniskor varken tror jag eller har jag trott att ni är, faktiskt.
Men det är nu bra att det gör helt individuelle bedömingar, det jag svarade på var mest er inställnig till att man inte ska få adoptera när man har en diagnos.Är det inte så i själva processen är det ju bra, då har jag missuppfattat.Då förstår jg inte varför ni skrev att ni tyckte det var bra att de inte fick, om så nu inte alls är fallet..Men men..
Vietnammamma skrev 2008-02-23 15:51:14 följande:
Jo, det är faktiskt så att flera blir nekade att ens komma dit och påbörja en utredning, det räcker alltså med att de ser den överviktiga och nekas utan att känna till denna person. Men du hakar upp dig på att man ska ha ett fläckfritt förflutet, det har INGEN kan jag påstå av de som blir godkända för adoption. Tro mig, jag vet! Man gör många individuella förfrågningar i rättsliga rådet som tar det slutgiltiga beslutet om man får adoptera, även om utredaren är tveksam, just för att se om ev sjukdomar/diagnoser, livssituationer etc. De flesta människor har gått igenom jobbig period i livet, varit sjuk själv eller haft närstående som dött och man kanske har gått igenom en kris iom det och kanske varit långtidssjukskriven av olika anledningar, haft cancer tidigare, anorexia, har en ekonomi som varit urusel men den har blivit bättre, gått igenom skilsmässa, förlorat barn, gått igenom många missfall som gjort att man mått dåligt, varit utbränd osv, osv, jag tror ingen av de som har adopterat levt ett problemfritt liv helt igenom, snarare tvärtom. Det är trots allt rätt ovanligt att man faktiskt får avslag men kriterierna och reglerna har hårdnat de senare åren. Så att de som blir godkända för att få adoptera är långt ifrån problemfria, vad du fått det ifrån att vi adoptanter är supermänniskor vet jag inte men det är långt ifrån sant.