Det sär som sagt jättebra att ni har haft det känslomässigt lätt men långt ifrån alla rycker på axlarna och säger nu adopterar vi, om man fått reda på att man inte kan få barn?
Ni är som sagt inbitna i detta, drömt om att göra detta men vägen är kanske inte så enkel för alla, det är som sagt inte självklart med adoption för alla och det var ju lite det tråden handlade om...
Varför man backade och inte riktigt tog steget att adoptera, varför osv...Vad skälen var och jag tror att det är en stor förlustkänsla hos många av att inte kunna få barn, att man vill vara gravid, at vara med från början osv...Sen är det inget påhopp mot de som valt att adoptera, känns lite som ni beömter med attack emellanåt faktiskt..
Vietnammamma skrev 2008-02-21 22:20:17 följande:
Ja, vi valde adoption som förstahandsval och jag vet många som också gjort det men visst är det så att många försöker med ivf innan adoption blir ett alternativ. Jag tror dock inte att de flesta vill ha biologiska barn till vilket pris som helst, faktiskt inte. Däremot är det mer naturligt att försöka sängvägen än pappersvägen så att säga. Det där med sorg tror jag inte alla känner heller. Sorg över vad? Man får ju barn och barnen är oavsett om man adopterar dem eller föder dem lika mycket våra egna barn så jag ser inte riktigt vad det är som man borde sörja? Att de inte är lik mig sörjer jag som sagt inte, varför skulle jag göra det? Har aldrig drömt om att få en kopia av mig själv och det är ju inte säkert att barnet hade varit lik just mig, kanske bara makens drag, skulle jag sörja det då? Eller att jag inte fått vara gravid? Har aldrig drömt om att vara gravid utan jag har bara drömt om att bli mamma och få barn. För oss var det bara ett jaha, vi har försökt i ett år men inte blivit gravida, då får vi barn genom adoption istället Så jag kan verkligen säga att jag inte har sörjt att vi inte får biobarn utan bara glatt mig åt att vi får barn.