Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
inoka skrev 2008-02-13 19:27:51 följande:
Lite nyfiken då många skriver om att bli godkända osv.. Är det jätte hårda krav för att bli det? Vad är det för krav förresten? Skulle vara intressant att veta.. Det enda jag kommer ihåg från när min kusin adoptera var en fråga som är så dum.. När de bråkade..om de slängde saker på varandra då. Det fastnade i min skalle för det var en sån dum fråga.
Det är helheten,visst frågar de om hur vi är i olika situationer te x när vi bråkar, vad handlar det om och hur bråkar vi, vi fick ingen fråga om vi slängde saker på varandra. De vill naturligtvis få en bild över hur ofta man bråkar och om vad. De frågar om vår ekonomi, är den stabil, våra inkomster, vad vi arbetar med, hur vi trivs, vår uppväxt, hur är relationen till våra föräldrar och syskon, vårt kontaktnät (vänner), intressen, hur vi träffades, vad vi ser hos den andre, våra respektive styrkor/svagheter, tidigare/nuvarande sjukdomar, hur var skoltiden, vårt samliv (självklart handlar det inte om hur många gånger i veckan vi har sex eller hur vi har sex utan att vi har ett samliv, vår barnerfarenhet, motivet till att vi vill adoptera, ev barnlöshet, hur vi tänker kring om barnet får/har svårigheter, hur vi tänker kring barnuppfostran, hur vi tänker kring barnomsorg. Det var en del kring vad de kan ta upp innan man går upp i nämnden för ansökan om medgivande för adoption.