Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
Jag tycker argumentet att det kostar mycket att adoptera är konstigt.
Jag kan förstå att man väljer att göra sina gratisförsök, helt klart men det är ju verkligen ett lotteri att göra det privat. Ja, adoption kostar men då får man ju barn (det finns undantag men de är faktiskt få), det är inget man vet att man får för de 100 000 man lägger ner på IVF. Återigen (aom jag skrev i förra tråden), jag tycker inte det är fel att göra det men för mig låter det märklilgt att man tycker att adoption är dyrt om man gör IVF privat. Risken är ju att man gör ett antal IVF och sedan inte har råd att adoptera.
Jag har förstått genom diskussioner bland bekanta och bekantas bekanta att många tror att man älskar ett biologiskt barn mer. Eller snarare DE tror att DE inte skulle kunna älska ett adopterat barn som ett biologiskt. En tjej jag pratade med sa att hon inte tvivlade på att jag älskade min son lika mycket som om jag hade fått ett biologiskt barn men hon och hennes man tvivlade/var rädda att de inte skulle göra det.
Jag har också uppfattat det som att män i allamänhet tar längre tid på sig för att bli redo för adoption. Och kanske är det då fler män som inte vill adotpera? Ingen aning men jag har mött rätt många som sagt att deras man behövde fundera lite innan de kunde gå vidare till adoption.
Jag visste direkt efter att jag inte blev gravid efter ett år att jag ville adoptera. Min man kände ingen adopterad vuxen och han behövde lite betänktid och mer info. Idag är vi båda glada att det inte blev biobarn för då hade vi inte fått vår son. inser ju att vi hade tänkt det omvända om vi hade fått ett biologiskt barn men vi har båda svårt att tro att vi fått ett så vackert barn om det varit vårt biologiska, hahaha.