• Raspberry81

AVA riga!

Jo min kompis har blå ögon och både mamman och pappan bruna. Vi brukar skoja om att hon är adopterad.

Men jo utseende kan komma tillbaka från generationer bakåt. Min bror E en kopia av min morfars far. Vi såg ett gammalt kort en gång och jag utbrast - Med det der ut som xxxx!

• Raspberry81

GRATTIS! Vilken överraskning. Har du varit och kollat vilken vecka du är i, eller vet du?

• Raspberry81

Min gubbe såg arg ut, men det va tänkt som oooooooj vad överaskad jag blev....hihi

• Raspberry81

Du får uppdatera hur allt går!

Jag är jätteglad för er skull, vet hur ni kämpat!

• Raspberry81

Ja ngt skumt är det med AVA-kliniken i Riga. Det känns som de bara "dribblar bort oss" hela tiden. Jag menar jag må sakna ägg, men jag är inte idiot. De tycks ju tro att annat än spermierna är slöa hos även våra män. Jag skrev ett inlägg som fortfarande är obesvarat längre ner om min mans spermakvalité enligt AVA Riga. Kanske kan du tyda det, du som även har ett protokoll över dina simmare tillgänglig? Inlägget finns i äggdonationsforumet. Det som är skumt är att min mans spermier var "slöa" nog att inte kunna befrukta ett ägg på naturlig väg. Men hans förredetta (som han har en dotter med) blev gravid på ppiller. Då kan de rimligtvis inte vara slöa tycker jag.

snömannen skrev 2008-03-04 23:26:26 följande:
    Hej!Min sambo har varit flitig läsare av Familjeliv sen ett år tillbaks, men inte skrivit själv. Men nu när hon visade tråden om AVA så ville jag berätta om mina och våra erfarenheter.Vi åkte till Riga under hösten 2007 för det initiala besöket inför ÄD. I ren panik körde vi då tre parallella spår: IVF #4, föräldrakurs inför adoption och AVA. Spår 2 och 3 var båda av karaktären att vi inte klarade av se dom som egentliga alternativ, men vi gav oss ändå in på båda.Masha och Jaruslav tog hand om oss, och det kändes som att dom hade koll. Jag fick se min flickväns livmodertapp genom ett rör. Det kändes lite bisarrt att stå axel mot axel med Jaruslav som pekade på en liten rodnad långt inne i henne.Efter min lilla hedersstund i båset såg jag inte heller någon som gick in och hämtade provet. Vi gick visserligen kanske 20 minuter senare, och dörren till båset syns ju inte från väntrummet, men dom passerade ju väntrummet på väg till båset. Embryologen i Stockholm förklarade senare att det inte är problem att ha sperma stående i rumstemperatur i upp till en timme, men jag gillade inte att dom inte var snabbare. Nån sa tidigare i tråden att spermakvalitén hade bedömts som låg av just AVA, och detta sa dom till oss också trots att vi genomgående fått ca 75% befruktade av de få ägg som vi fått ut under våra IVF:er. Dom mailade och sa att "it was impossible to freez the sperm because of it low motility".På begäran fick jag andelarna snabba, långsamma, förvirrade och döda. Dessa värden stämde bra med dom jag fått tidigare, med undantag av att det stod en 0:a på andelen snabba där jag förut fått 30%. Andelarna summerade alltså till 70%. Var var dom resterande 30? "Ojsan, det skulle ju vara 50% döda, inte 20%", fick jag som svar.Lyckligtvis gav IVF #4 positivt besked, så vi kunde släppa AVA och adoptionskursen tillfälligt. Vi lurade på att vara så fräcka att vi väntade med att meddela vårt plus tills dom hittat en donator till oss (bara för att se vad dom kunde presentera), men vågade inte.
  • Raspberry81

Nej vi velar fortfarande. Jag har kontakt med en annan klinik som ev ska ta över våra embryon för en mindre summa. Dvs det vi betalar de för är förvaring och hjälp med FET.

Just nu ligger adoption närmast oss igen. Men vi kanske hinner ändra oss 311 ggr till....MINST!

Fortfarande bra med dig? Hoppas hoppas!

Hoppas det blir babyboom snart, genom äd (alla här), naturligt (du) och adoption (vi). Då MÅSTE vi faktiskt ha en liten "happening" med våra barn! Nu har vi kämpat ihop!

Primrose skrev 2008-03-05 12:41:39 följande:
    Jag försökte skicka ett privat meddelande till dig i måndags men det gick inte. Nu försökta jag testa igen och testmeddelandet gick iväg med inte det andra... det kanske är något fel på ditt konto.
    Har ni bestämt hur ni ska gå vidare, Raspberry?
  • Raspberry81

Grattis Ninnie65!

Vi väntade nästan exakt 4 månader.

Däremot fick vi göra alla nödvändiga blodtester där. Vi hade inte med oss de vid första besöket och då tog de hiv och hepatit där på plats. Vi betalade ingenting för det (det var ju de som ville). Min man lämnade även sperma, och vi fick ringa för provsvaren dagen efter redan. Här i sverige väntar man över 1 vecka för hiv och hepatit-svar. De jobbar tydligen fort ibland och som sniglar ibland!

Med den här donatorn hade de redan en på G efter ett par månader, men ville hitta en "bättre" (vad nu det innebär). Nu i efterhand tror jag de väntade på att en donator som redan donerat skulle vara reda att inleda en ny behandling. Snacka om vilka påfrestningar de kvinnorna utsätter sig för. Hon har antagligen lämnat en 3e donation redan, eftersom de stod i startgroparna att starta henne igen när jag testat negativt. Behövs ingen väntetid emellan eller? 1 mån tycker man rimligtvis.

• Raspberry81

Jag börjar typ misstänka att fler av oss har samma donator. Är det bara jag som tycker det är lite creepy?

• Raspberry81

Vi har varit i kontakt m kliniken om att göra fet i maj och denna gång ska jag INTE nedregleras. Ngn som vet varför? Sitter effekten fortfarande i sedan januari?

Svar på tråden AVA riga!