Får man välja atts snittas?
Anledningen att man ska föda normalt om det går är att förlossningen som regel har gynnsamma effekter på barnet, det hjälper igång deras lungor och den stimulerar igång ammningen mm.
Det är inga problem att klämma ut en bebis på 4500 g om man har ett bra värkarbete. Det sägs att gränsen går runt 5500 g. Om du har graviditetsdiabetes så kommer de att följa barnets tillväxt och föreslå snitt eller tidigare igångsättning om barnet börjar på att bli för stort.
Ev bristningar från förlossningen läker troligen snabbare än snittet. Jag skulle vilja vända på din fråga: Varför välja en operation när det finns ett naturligt sätt att göra det på.
Men men...vi har helt klart olika åsikt om detta och inget som jag har behov av att diskutera vidare så jag ska svara på din fråga: Det går att tjata sig till snitt om man är rädd, min bästis gjorde det med andra barnet (katastrofsnittad med första). Tredje ville hon föda normalt men då fick hon inte pga för mycket ärrvävnad i buken, då ångrade hon att hon valde snitt med nr 2.