• mortill31980

Får man välja atts snittas?

Får man bestämma själv om man vill ha kejsarsnitt?
    Hade stort barn när mitt vatten gick i v 31+5...de var tvugna att göra akut snitt,ut kom en bebis på 44 cm och 2075 g..... hade jag gått tiden ut hade det varit en stooor bäbis.... har gravdiabetes igen...så risken var väl stor att jag skulle få för tidigt igen sa de. Jag vägrar en normal förlossning,varför riskera att spricka upp invärtes och utvärtes och ha för ont för att kunna vara göd åt bäbisen,när de är så skickliga på att göra snitt??
    vet man att bäbisen väger runt 3 kg är det en sak, men frågan är om man får göra valet själv om man tjatar tillräckligt? Någon som vet??

• Svar på tråden Får man välja atts snittas?
  • dilba

Anledningen att man ska föda normalt om det går är att förlossningen som regel har gynnsamma effekter på barnet, det hjälper igång deras lungor och den stimulerar igång ammningen mm.
    Det är inga problem att klämma ut en bebis på 4500 g om man har ett bra värkarbete. Det sägs att gränsen går runt 5500 g. Om du har graviditetsdiabetes så kommer de att följa barnets tillväxt och föreslå snitt eller tidigare igångsättning om barnet börjar på att bli för stort.
    Ev bristningar från förlossningen läker troligen snabbare än snittet. Jag skulle vilja vända på din fråga: Varför välja en operation när det finns ett naturligt sätt att göra det på.

Men men...vi har helt klart olika åsikt om detta och inget som jag har behov av att diskutera vidare så jag ska svara på din fråga: Det går att tjata sig till snitt om man är rädd, min bästis gjorde det med andra barnet (katastrofsnittad med första). Tredje ville hon föda normalt men då fick hon inte pga för mycket ärrvävnad i buken, då ångrade hon att hon valde snitt med nr 2.

• mortill31980

Jag kan inte handskas med smärta som jag inte kan göra nåt åt.... min sambo fasar för en vanlig förlossning då han vet hur jag blir :0)
    kejsarsnittet hade jag inte så ont av alls....kunde leva som vanligt, men inte lika snabbt under 2 veckors tid....
    jag har svårt att förklara och erkänna när jag har ont...så därf förstår folk oftast inte att när de märker att jag har ont,så har jag j-ligt ont.... har hört av kompisar så mkt historier om utdragna förlossningar,de sprack upp både invärtes och utvärtes och kunde varken kissa eller bajsa, de (3stycken) har sagt att de aldrig ska ha fler barn....

• atten

förlossningssmärta är helt annorlunda annan smärta, för att den är inte förgäves. det går inte att jämföra annan smärta med den. jag sprack väldigt mycket vid min förlossning, men läkte också snabbt och hade på det sättet inga problem. jag vill väldigt gärna ha fler barn

men säkert har ju din läkare och bm koll på dehär sakerna. diskutera med dem om hur du känner det!
    Mamma åt Zacharias
  • dilba
    Svar på #3
    Stintan! Det som är så roligt att föda barn!! Vad tråkigt att dina kompisar avskräckt dig. Jag måste hålla med atten också, förlossningssmärta är inte som nån annan smärta.
  • mortill31980

Har pratat med min barnmorska på mvc, och hon sa att det fanns hjälp att få på sjukhuset....nån slags psykolog.... men man fick kontakta dom själva....
    På nåt sätt måste jag ventilera hur jag känner och tänker med nån personal inna det är dax....

• siamusen
    stintan80 skrev 2008-02-13 13:41:22 följande:
    Har pratat med min barnmorska på mvc, och hon sa att det fanns hjälp att få på sjukhuset....nån slags psykolog.... men man fick kontakta dom själva....På nåt sätt måste jag ventilera hur jag känner och tänker med nån personal inna det är dax....
    Prata med en aurora-bm om dina tankar. Att fa snitt bore vâlinte vara helt omöjligt men det beror lite pa vad lâkaren tycker ocksa.

Mina snitt var toppen sa et behöver inte alls vara sa hemskt som folk gärna vill fa det att framsta som;
Svar på tråden Får man välja atts snittas?