• Tracy

POF tråd

Vi gör ju äd nu men när det är över kommer jag att vilja ha hormonersättning. Men vart vänder man sig egentligen? Vem får ni östrogen/p-piller av? Privat gyn? Vi har bara varit i kontakt med sjukhuset under vår utredning, kan man fortsätta gå dit måntro? Litar ju inte på att nån gyn har koll på de här grejerna - eller har de det? Jag tycker alltid att det är så svårt att veta vart man ska vända sig Det skulle finnas ett POF-centrum tycker jag! Dit vi kunde gå och få våra hormoner mätta och benskörhetsnalayser gjorda och alla andra kul grejer, suck. Där de hade lite koll och där de forskade som attan om vad som egentligen händer med oss...

• Tracy

Jättebra idé Raspberry! I början läste jag mycket på amerikanska sidor och då framför allt andras berättelser - hur de fick reda på att de hade POF, hur de reagerade, vad de gjorde osv. Fortfarande tycker jag att det är sånt som ger mest, alltså att få höra hur andra upplever det. I början kände man sig så ensam och "konstig" med den här bisarra diagnosen - hur läckert låter det egentligen, "för tidigt klimakterium". Det hade ju varit schysst med någon sorts "fråga doktorn" också, med någon läkare som faktiskt är insatt. Borde väl gå att få någon att ställa upp? Och så skulle det vara bra om man kunde lista pågående forskningsprojekt & nya rön. Det kändes först som att ingen forskade om det här, men då och då stöter man ju på ämnet ändå.
    Läggdags. Ska fundera mer!
    /TracyC

• Tracy

Hej Kansas,

toppen! Det fins mycket skumt där ute eller hur... Jag var i kontakt med ett ställe på Nya Zealand som forskade om POF (det enda ställe jag hittade då, haha) precis efter att jag fått mitt FSH-besked (det tog visserligen över 6 månader innan de svarade på mitt mail och då hade de lagt ned projektet - inga pengar) men jag fick bra länktips till honom. De hade ett nätverk som var väldigt aktivt med träffar flera gånger per år om jag minns rätt. De hade lagt ut flera "POF-kvinnors" (det borde heta "poff" tycker jag, för så kändes det när alla drömmar flög sin kos efter det beskedet) berättelser, bla från några som gjort ÄD. Det verkar funka helt annorlunda där - som att donatorn väljer vem som ska få äggen! Så skrev en av kvinnorna i alla fall - de hade dessutom fortsatt att umgås med donatorns familj sen. Lät helskumt. Ska leta upp det.

• Tracy

Hej Kajsa,

kul att du hittade hit! Har själv inte fått någon info om vad högt FSH/lågt östrogen egentlign innebär, förutom barnlösheten alltså. Frågade läkaren eftersom jag läst om hjärtproblem & benskörhet osv på nätet - då fick jag till svara att "om du är orolig kan jag ju ksicka lite östrogen på posten till dig". Helt sanslöst.
    /TracyC

• Tracy

Har också hört att de där testerna inte ska vara så bra. Hade också gått till gyn direkt, det är ju bara att ta ett blodprov. Tror klimakterietesterna du pratar om visserligen mäter FSH, men det handlar ju om hur bra de ägg man producerar är också (om man gör det alltså), och det kan ju gyn kolla med clomifentest och AMH och sånt. Min erfarenhet är att det är så långa väntetider till allt, så jag hade bara tagit snabbaste vägen helt enkelt

• Tracy

Hej Skugga,
    jag fick äta nevroletta (p-piller)ett tag fram till ca 5 veckor innan själva donationen skulle ske. Sedan åt jag 3 progynon, folysra och b-vitamin i typ 5 veckor för att slemhinnan skulle växa till sig och hållas kvar. Dagen före insättning började jag med Crinone (progesteron) 1 ggr/dag. Det var allt! Tar samma fortfarande, ska göra det till i några veckor till, fram till vecka 12 tror jag det är. Inga problem med medicinerna, förutom Crinone som jag misstänker är förklaringen till varför jag är så sjuuukt trött och seg.

När är det dags för dig?

• Tracy

Hej Kansas18!
    Jag har inte tagit det men det står för Anti-Mülleriskt hormon eller nåt sånt. Ska tydligen visa hur bra de ägg man kanske trots allt har, har om man har högt FSH, är. Finns några i FSH-tråden som har tagit det har jag för mig, kolla med dem om du är nyfiken. Verkar inte vara standard någonstans, men man kanske kan tjata sig till det...tänkte försöka sedan när vi vet hur det går med vårt lilla äd-ägg..
    /TracyC

• Tracy

Raspberry: Hurra!!! Haha det är allt bäst ni kommer iväg!!
    Maj, det är ju snart! Riga igen eller? Där måste vara underbart i maj... Om det nu går att koncentrera sig på nåt annat när man är där vill säga.

• Tracy

Raspberry du håller väl inte på och mixtrar med dina mediciner nu?? Ett mikrogram motsvarar 0,000001 gram, alltså en miljondels gram. Enligt wikipedia i alla fall.

• Tracy

Hahaha eller hur, duktig patient liksom. Min äckliga progesterongele är för övrigt slut - i hela norra Skåne! Hur många GÖR IVF och ÄD här egentligen undrar jag...det är ju inte som att den kan användas till nåt annat...

• Tracy

Uuurrrkkkk... seriöst den där gelen är det äckligaste osexigaste läkemedel jag stött på hittills... klumpar sig och kan ju inte bestämma sig för om den ska upp eller ner så att säga.

Vart går du och får behandling? Privat gyn eller? Jag måste hitta nån sen, men hur hittar man någon med hyfad insikt om våra problem?? Hoppas lite på att sjukhuset här ska ta emot mig för avdelningschefen eller vad hon nu är, är superb.

Svar på tråden POF tråd