• Sofia75

Aurorasamtal

Väntar mitt andra barn i augusti. Min första förlossning blev så fel och jag kommer nu att få gå på aurorasamtal för att bearbeta den första förlossningen. Har mitt första samtal om två veckor med den läkare som var med under förlossningen och som opererade mig efteråt. Jag mår jättedåligt när jag tänker på förlossningen och jag kommer troligtvis få snitt, men vet inte det säkert ännu. Vad jag nu undrar är, ni som har gått på aurorasamtal, vad går det ut på? Självklart blir det lite olika beroende anledningen man går för, vad man har vrait med om osv.... Men hur många gånger fick ni gå, vad togs upp, gav det något, kände ni er lugnare efteråt osv.

Dessutom ni som gått för att ni vägrat föda vaginalt o ville ha snitt, hur blev ni bemötta? Var det försök till övertalning, hur länge fick ni vänta innan ni fick något beslut?

Massor av frågor jag vet... Men jag känner mig rädd o orolig o jag hoppas att någon vill dela med sig av sina erfarenheter???

Tack på förhand

//S

• Svar på tråden Aurorasamtal
  • Kajko

Jag hade oxå en jobbig första förlossning och gick på ett aurorasamtal nu, inför nästa. Jag hade lyckats tränga undan alla tankar på förlossningen, så jag kände mig inte så jätteorolig, men när jag pratade om det igen med henne, kom allt upp till ytan igen. Tror dock att det var bra, så inte allt kom tillbaka när man kom in till förlossningen.
    Annars tycker jag nog inte att det kändes så bra som jag hade trott. Trodde på något sätt att hon skulle få mig helt lugn. Däremot sa hon något som var så dumt att jag höll på att dö... Hon sa att den andra förlossningen ofta går mycket bättre och lättare (so far so good)...men tredje gången däremot kan det bli RIKTIGT krångligt!!! Hur kan man vräka ur sig något sådant?! Jag som var inställd på ett tredje barn.

• Gladhannapanna

Jag har också en första förlossning att bearbeta och ska träffa Aurorabm i mitten av mars. Känns bra att läsa era berättelser.
    (ursäkta TS att jag snyltar på din tråd!)

• Stora Gosan

tredje? Ja, så var det faktiskt för min syrra...Hon tyckte det var den svåraste fl...kanske för att det gick för snabbt...

Kajko skrev 2008-02-15 14:54:08 följande:
    Jag hade oxå en jobbig första förlossning och gick på ett aurorasamtal nu, inför nästa. Jag hade lyckats tränga undan alla tankar på förlossningen, så jag kände mig inte så jätteorolig, men när jag pratade om det igen med henne, kom allt upp till ytan igen. Tror dock att det var bra, så inte allt kom tillbaka när man kom in till förlossningen. Annars tycker jag nog inte att det kändes så bra som jag hade trott. Trodde på något sätt att hon skulle få mig helt lugn. Däremot sa hon något som var så dumt att jag höll på att dö... Hon sa att den andra förlossningen ofta går mycket bättre och lättare (so far so good)...men tredje gången däremot kan det bli RIKTIGT krångligt!!! Hur kan man vräka ur sig något sådant?! Jag som var inställd på ett tredje barn.
  • EnglisMamma

Jag mådde psykiskt dåligt under grav pga stark rädsla inför vad som komma skall..
    Fick en tid på Aurora .. gick dit med stor förhoppning men kvinnan här i Umeå som jag fick prata med var ( ursäkta ) totalt menlös... Jag mådde så dåligt när jag gick där ifrån....
    Jag fick berätta vad jag var rädd för.. men hon kom inte med nåt vettigt...
    Hon ville att jag skulle tänka positiv... Tänka på nåt jag gillar.. Jag sa sommaren...Varför frågade hon... jag svarade för jag tycker om solen....
    Då skulle jag tänka mig solen...
    Ursäkta????
    Hur skall det hjälpa mig att må bättre...
    Jag hade nog bara extrem otur...
    Jag tycker du skall gå med öppet sinne...
    Men jag har svårt att tro hur de skall få bort rädslan/oron..
    Vill du ha snitt för det var jobbigt sist.. stå på dig.....

Lycka till å hoppas inte du skall till samma som jag..

Men hur som haver så gick allt super i slutänden... Skulle göra om det idag igen..
    La en lock på mina tankar och sen kunde jag ju inte stoppa värkarna :)

Men ge samtalet en chans...

Kram

• Plottis

Jag ska på mitt första Aurora-samtal på måndag och är skitnervös. Jag vill INTE ha snitt, men behöver prata med någon om min tredje förlossning och även få lite garantier om hur jag blir behandlad.
    Blir verkligen nervös när jag läser vad EnglisMamma skriver ovan. Träffar jag påen sån människa så vet jag inte vad jag tar mig till
    Men å andra sidan så blir man uppmuntrad av det som HaJoMi skriver

Triss i tjejer juli-02, feb-04, juli-06 och tjej i magen bf 27/5-08
  • Sofia75

Englis mamma: Men vilken hemsk upplevelse!! Såna männinskor borde ju inte få jobba inom aurora.... Vilken tur ändå att du till slut kände att det gick super, även om det inte var samtalets förtjänst!!

Plottis: Lycka till på måndag!! Berätta gärna hur det gick! Jag ska ju första samtalet på torsdag, o ser fram emot det. Jag vet ju vem jag kommer att träffa på torsdag, jag har ju redan träffat den läkaren under förra förlossningen, även om jag inte kommer ihåg så mycket av henne, hade ju lite annat att tänka på....

//S

• Dr A

Sofia, som svar på din fråga längre upp i tråden: Jag kommer att ha gått på sammanlagt 7-8 samtal hos aurorabarnmorskan innan bebisen kommer. Men jag fick ju börja ganska tidigt i graviditeten. Och sen har vi bokat in ett samtal efteråt också, känns jättebra att veta att det tillfället finns.

Lycka till på torsdag!

• Sofia75

Dr A skrev 2008-02-17 19:54:58 följande:

Sofia, som svar på din fråga längre upp i tråden: Jag kommer att ha gått på sammanlagt 7-8 samtal hos aurorabarnmorskan innan bebisen kommer. Men jag fick ju börja ganska tidigt i graviditeten. Och sen har vi bokat in ett samtal efteråt också, känns jättebra att veta att det tillfället finns. Lycka till på torsdag!
    Vad skönt att få ett samtal efteråt oxå!! Får se hur många ggr jag kommer att få gå, jag är ju oxå tidigt i graviditeten, vecka tolv o ska på första samtalet denna veckan som sagt! Tack för lyckönskningen!!
  • tristania

Du ska få ett ärligt svar här......jag har tre hemska förlossningar bakom mej, 3:an va värst, då hon fastnade med axlarna, vägde över 5 kg, och vi båda va nära att dö. Aurora va inget stöd, tvärtom, och dom gjorde allt för att övertala mej till ytterligare en vaginal förlossning......jag grät efter varje besök...ska tilläggas att jag bor i Jönköping, dom kankse är olika beroende på var du bor.Däremot sa min läkare att alla kvinnor har rätt till snitt, oavsett vad du har för anledning, men det kan ju oxå variera......jag tänker aldrig mer besöka Aurora, hoppas jag slipper om jag vill ha fler barn.....

• tristania

Jag helönskar dej lycka till iallafall, hoppas du inte har samma otur som jag. Som sagt, det kan variera beroende på var du bor.....Flört

Svar på tråden Aurorasamtal