• Dr A

Aurorasamtal

hej!

jag går på aurorasamtal sedan tidigt i graviditeten, bad om att få remiss redan innan jag blev gravid. kom inte dit med en uttalat krav på att få kejsarsnitt, men jag tyckte att det verkade vara ett bättre (eller mindre dåligt) alternativ än att föda vaginalt, eftersom jag upplevde det som traumatiskt sist. jag trodde som du att min aurorabarnmorska (och vården i övrigt) hade en "vaginal agenda" och var jätterädd att hon skulle försöka övertala mig. men så var det verkligen inte. det tog ett par samtal innan jag kunde lite på det, men sen kände jag verkligen att hon vill hjälpa mig att hitta den lösningen som är bäst för mig, oavsett vad det är. det har hjälpt mig otroligt mycket och jag känner mig nu säker i mitt val, som blir kejsarsnitt.

jag känner också igen mig i det du skriver om att hoppas på en fysisk anledning till kejsarsnitt, det hoppades jag också på tidigare. för att slippa behöva ta beslutet själv. också för att omgivningen inte skulle kunna ha lika mycket åsikter då. men nu har jag som sagt kommit till ro med att jag tror att detta blir det bästa för mig, så nu behövs inga fysiska skäl längre. aurorabarnmorskan menar att psykiska skäl är precis lika stark indikation för kejsnarsnitt som fysiska. det finns ingen poäng med att utsätta sig för något som man mår dåligt av.

det är förstås olika från person till person, men jag har upplevt min aurorakontakt som otroligt positiv och stödjande. även läkaren jag träffade stödde mig i mitt val.

hoppas att du också får en bra kontakt och kan fatta ett för dig bra beslut.

• Dr A

Sofia, som svar på din fråga längre upp i tråden: Jag kommer att ha gått på sammanlagt 7-8 samtal hos aurorabarnmorskan innan bebisen kommer. Men jag fick ju börja ganska tidigt i graviditeten. Och sen har vi bokat in ett samtal efteråt också, känns jättebra att veta att det tillfället finns.

Lycka till på torsdag!

Svar på tråden Aurorasamtal