• Mejas mamma

Har fått torr hy i ansiktet...?

Jag är i ca v 25-27 och har senaste veckorna fått torr hy i ansiktit. Jag flagar och ser rynkig ut. Det kan bara komma sig av att jag är gravid, för jag gör inget annorlunda, och jag kan ju inte åldras ett decenium på ett par veckor...

Fler som råkat ut för liknande under graviditetn?

Kan det vara någon vitaminbrist?

• Svar på tråden Har fått torr hy i ansiktet...?
  • Sussett

Var supertorr förra grav och använde barnens miniderm salva som är superfet. HJälpte faktiskt väldigt bra.

• Knossos
    Svar på #20
    Jag äter lika lite fisk som innan... men jag äter mycket nyttigare saker nu än innan jag blev gravid. Tror att det är hormonerna helt enkelt!
  • Fr1dlyst

Tror verkligen inte att torrheten har med fisk att göra, då jag aldrig har ätit fisk i hela mitt liv.

Kärlek vecka 30
  • Bliglin

pixeltrasher: Intressant teori! jag har funderat på liknande saker vg bristningar... fast det har jag inte fått ännu

Fast teorin stämmer inte på mig. Jag äter tonfisk (från burk), sill och lax flera ggr i veckan och oliver och krabba och avokado (nästan dagligen) så jag tror aldrig jag fått i mig så mycket omega 3 som de senaste 1-2 månaderna . Och ansiktstorkan kom för ca 2 veckor sedan. Fast jag kanske borde äta ÄNNU MER fett!? Det kan ju vara det som det beror på...

• Spartacus

jag är i vecka 28 nu och har haft så hela tiden!
    fick höra av en kompis som gick till hudmottagningen för samma problem att besvären är hormonella, alltså övergående ihop med graviditet och kanske amning..

så inte så mycket att göra än att låta bli uttorkande vatten i onödan och ha bra fuktkrämer som inte innehåller onödigt vatten...

jag får utslag dessutom, ser ut som blemmor men är bara torrt och liksom vätska i.

jag tror man gör bäst i att låta bli att pilla i huden för mycket utan bara se till att den får ordentligt med fukt!

lycka till!

• Bliglin

Jag tvivlar inte på att det är hormonerna som ligger bakom torkan, det är jag också övertygad om är den huvudsakliga orsaken bakom hudbristningar. Så vi är helt överens om den saken Spartacus

Dock funderar jag en del på hur, om och vad man kan göra för att mildra effekten av dem... dvs har märkt att det funkar att smörja med feta krämer, men det kanske också funkar med att äta viss mat .

Huden mår ju bra av näring som kommer både invärtes och utvärtes ifrån i vanliga fall... och faktum är ju att bebisen börjar samla på sig fett omkring v18-20 *funderar bara*

• gummisnoddan

japp,samma besvär här,ser ut som massor med finanr på kinderna o så torr o fnasig o kraterrynkor,inte kul alls..peelar mig o stryker på fuktlotion,oparfymerad från apoteket..

• Poloc

Äta Omega-3 (om man inte redan äter fet fisk 2-4 ggr/vecka) som tillskott är aldrig fel. Viktigt även för fostrets utveckling av tex hjärna & ögon.

Tips om fantastiska krämer: Weledas babyserie !
    Det finns en ansiktskräm som är "mellan-krämig" och så baby-lotionen som är rejält krämig/fet. Jag använder bägge, efter behov.

(Weledas produkter innehåller inga kemikalier, konserveringsmedel, mineraloljor)

• maria lintott

Jättetorr, men jag köpte en ansiktskräm på apoteket, billig vad den också... Ansiktskräm 3+3 heter den, det är ACO. Har aldrig gillat aco innan men jag blev förvånad, Hyn i ansiktet har blivit jättebra efter den!

• JuliMamma08

Jag köpte en ordentlig nattcreme som var riktigt fet,då försvann min torra hy! :)

• Zayna

Samma här!! Har då aldrig varit så torr i hyn som nu när jag är gravid.

Svar på tråden Har fått torr hy i ansiktet...?