• Bliglin

Har fått torr hy i ansiktet...?

Jag med! Är helt fnasig om kinderna och tänkte först att jag drabbats av sådan där rosacea eller vad det heter (hope not!). Men har nu hittat en kräm som är superfet och som verkar fungera "Avéne" heter den... vet ej om den säljs i Sverige.

Måste väl ändå vara ngt hormonellt när vi nu är flera omkring v 20 som upplever detta

(jag är alltså i v 20)

• Bliglin

pixeltrasher: Intressant teori! jag har funderat på liknande saker vg bristningar... fast det har jag inte fått ännu

Fast teorin stämmer inte på mig. Jag äter tonfisk (från burk), sill och lax flera ggr i veckan och oliver och krabba och avokado (nästan dagligen) så jag tror aldrig jag fått i mig så mycket omega 3 som de senaste 1-2 månaderna . Och ansiktstorkan kom för ca 2 veckor sedan. Fast jag kanske borde äta ÄNNU MER fett!? Det kan ju vara det som det beror på...

• Bliglin

Jag tvivlar inte på att det är hormonerna som ligger bakom torkan, det är jag också övertygad om är den huvudsakliga orsaken bakom hudbristningar. Så vi är helt överens om den saken Spartacus

Dock funderar jag en del på hur, om och vad man kan göra för att mildra effekten av dem... dvs har märkt att det funkar att smörja med feta krämer, men det kanske också funkar med att äta viss mat .

Huden mår ju bra av näring som kommer både invärtes och utvärtes ifrån i vanliga fall... och faktum är ju att bebisen börjar samla på sig fett omkring v18-20 *funderar bara*

Svar på tråden Har fått torr hy i ansiktet...?