förstagångsfödsel
Definitivt INTE!!!!
Min första graviditet slutade i snitt så den bortser vi från
Graviditet 2 var jobbig med massa foglossning, sammandragningar, jobbiga hormonsvängningar osv i all oändlighet... för att inte tala om hemorojderna och illamåendet!
Den förlossningen höll på i 113 timmar från första värken tills han var ute, jag drabbades av värksvaghet pga de många timmarna, fick värkstimulerande osv men inget hjälpte. Sonen blev trött och fosterljuden sviktade vid varje värk så de blev bråttom. Läkaren kom in och de hängde på min mage, hjälpte inte så de satte en tång och drog honom. TROTS detta så kände jag inte att det var en katastrofförlossning, tack vare eda så hade jag inte ont och jag kände mig säker för jag blev hela tiden informerad om vad som hände, men jag skulle aldrig kalla det en LÄTT förlossning...
Graviditet 3 var enkel, jag hade ont av ischias och hemorojder, jag mådde som en prinsessa - för att vara jag, och hade inte en enda ond sammandragning. Den här gången hade jag pinvärkar i ungefär 15 timmar istället för 4 dygn, när värkarna kom igång jade jag 2 ordentliga på 1 timma och var ändå öppen 4 cm när vi kom in till förlossningen... 2 tim 52 min senare är sonen född. Det gick undan och ingen eda hanns med, körde på lustgasen och hela förlossningen kändes som ett stort plopp! trots att sonen vägde 4 kg.
Så här var mina erfarenheter... men det finns inget som säger att en lätt graviditet ger en svår förlossning, eller tvärtom.... Läs in dig på vad som händer och ta reda på så mycket som möjligt innan, bra förberedelse inför förlossningen bäddar för en positivare upplevelse.