Stora Gosan skrev 2008-02-06 01:52:32 följande:
Tack...lugnet före stormen kanske...dina förlossningar verkar ha varit tuffa...förlossningar ÄR väl tuffa...
Inte nödvändigtvis.... på "pappret" var det en tuff förlossning, den första... men jag upplevde den inte speciellt tuff, eda gjorde den smärtfri i princip och FRUKTANSVÄRT långtråkig, jag låg på förlossningen i 22 timmar.
Den andra var lite tuffare pga det snabba skedet och att det inte fanns tid med bedövning som jag önskade, men eftersom den var snabb så var det snart över och jag kände mer att jag inte hann med riktigt
Jag tror den mentala inställningen gör mycket... I 0707-tråden finns det en tjej som var MYCKET förlossningsrädd innan, men efteråt sa hon att det var det häftigaste hon hade gjort, oh det är det! Smärtan finns där men eftersom man vet varför det gör ont så skrämmer den inte så mycket - tycker jag... Det är också viktigt att få personal som man litar på och trivs med, det gör säkert 30% av förlossningen... min första förlossning hade nog blivit en sämre upplevelse om inte min favoritläkare kommit in genom dörren när det blev lite fara å färde. Den rolige dansken skapade lite fniss i alltihop och lättade på så vis upp stämningen....