Inlägg från: Stora Gosan |Visa alla inlägg
  • Stora Gosan

förstagångsfödsel

Hej. Jag är i vecka 30 och funderar mycket på förlossningen nu..
    Är rädd för smärta.
    Jag har under graviditeten inte känt någon foglossning eller sammandragningar. Har hört att de som har en relativt lätt graviditet får desto svårare förlossning.

Stämmer det tror ni?

• Svar på tråden förstagångsfödsel
  • Stora Gosan

Jag övar mycket andning, men jag kan inte andas ordentligt när jag har svår smärta det vet jag redan.

Tack för svaret. Jag ska på Klarasamtal på torsdag och har skrivit ett brev till dem..

Teskedsmamman skrev 2008-02-06 01:21:41 följande:
    Definitivt INTE!!!!Min första graviditet slutade i snitt så den bortser vi från Graviditet 2 var jobbig med massa foglossning, sammandragningar, jobbiga hormonsvängningar osv i all oändlighet... för att inte tala om hemorojderna och illamåendet!Den förlossningen höll på i 113 timmar från första värken tills han var ute, jag drabbades av värksvaghet pga de många timmarna, fick värkstimulerande osv men inget hjälpte. Sonen blev trött och fosterljuden sviktade vid varje värk så de blev bråttom. Läkaren kom in och de hängde på min mage, hjälpte inte så de satte en tång och drog honom. TROTS detta så kände jag inte att det var en katastrofförlossning, tack vare eda så hade jag inte ont och jag kände mig säker för jag blev hela tiden informerad om vad som hände, men jag skulle aldrig kalla det en LÄTT förlossning...Graviditet 3 var enkel, jag hade ont av ischias och hemorojder, jag mådde som en prinsessa - för att vara jag, och hade inte en enda ond sammandragning. Den här gången hade jag pinvärkar i ungefär 15 timmar istället för 4 dygn, när värkarna kom igång jade jag 2 ordentliga på 1 timma och var ändå öppen 4 cm när vi kom in till förlossningen... 2 tim 52 min senare är sonen född. Det gick undan och ingen eda hanns med, körde på lustgasen och hela förlossningen kändes som ett stort plopp! trots att sonen vägde 4 kg.Så här var mina erfarenheter... men det finns inget som säger att en lätt graviditet ger en svår förlossning, eller tvärtom.... Läs in dig på vad som händer och ta reda på så mycket som möjligt innan, bra förberedelse inför förlossningen bäddar för en positivare upplevelse.
  • Stora Gosan

Det är lätt att öva andning när man inte har ont...men när man HAR ont är det en annan sak...

Teskedsmamman skrev 2008-02-06 01:33:19 följande:
    Andning är bra! Man klarar mycket mer smärta om man andas rätt! jag håller gärna andan när jag har ont så jag hade både make, mamma och äldsta sonen som tjatade "andas" när jag födde sista killen Lycka till!
  • Stora Gosan

Har aldrig fått en enda sd...har en sjukt lugn graviditet..

Teskedsmamman skrev 2008-02-06 01:40:34 följande:
    Precis Som gammal kampsportare så fick man lära sig andningen under smärta många gånger Gör som så att du övar och andas när du får en sammandragningt ex... ju mer du övar desto bättre sitter det sedan när du har ont, och coachning är bra så man kan följa... maken satt och sa in, ut jämte mig och så koncentrerade jag mig på honom när han pratade....
  • Stora Gosan

Tack...lugnet före stormen kanske...dina förlossningar verkar ha varit tuffa...förlossningar ÄR väl tuffa...

Teskedsmamman skrev 2008-02-06 01:46:27 följande:
    Grattis!
  • Stora Gosan

Jag var på klarasamtalet idag. Kändes sämre efteråt även om det kändes bra när vi var klara med pratstunden..

Jag insåg att jag inte kan smita undan...fick ännu mer panik

• Stora Gosan

oj...jag läste berättelsen...för mig verkade inte förlossningen så jättelätt eftersom det gjorde så ont...jag är sååå smärträdd...och ändå fick du ju eda och trodde du skulle gå av på mitten...hu. Hur ska jag klara detta?

Camilla85 skrev 2008-03-18 00:11:11 följande:
    Jag hade en lätt graviditet och en lätt förlossning, även om den tog många timmar!  Så här stämde det då inte!
  • Stora Gosan

Varför fick du värkstimulerande när du var öppen 10 cm?

Låter som om du gjorde en mycket lyckad förlossning!! Bra jobbat!

Pandora83 skrev 2008-03-18 00:44:22 följande:
    Jag var också rädd för smärta och är också mycket rädd för sprutor/blodprov och sjukhus i allmänhet. Försökte fokusera och inte göra mig själv orolig. Jag tänkte att jag tar allt som det kommer. Steg för steg.Läste innan i några böcker och förberedde mig på så vis. Jag hade en lätt graviditet,visserligen med illamående och kräkningar varje dag tills typ v 15. Men efter det mådde jag toppen.Men allt eftersom graviditeten fortskred så kändes allt så naturligt. Jag tänkte att när jag väl är på förlossningen så finns det ingen återvändo då ska bebisen ut och ingen annanstans.När jag väl fick värkar fattade jag inte ens att det var riktigt värkar. Förvärkar trodde jag. Vilket förvånade mig eftersom jag har svårt att klara av smärta i vanliga fall. Kom in till förlossningen och var öppen 10 cm. Hann inte få nån smärtlindring mer än lustgasen vilket jag inte tyckte var någon dunder medicin direkt men kändes bra ändå. Jag fick dropp insatt för att göra mina värkar kraftigare. Var livrädd för nålen. Ville att dom skulle sätta den i armvecket istället. Ska göra mindre ont har jag hört. Fokuserade till 100% och det gick bra med droppen.Andades igenom värkarna och totalt slappande av mellan dom. Gick in i mig själv och bara fokuserade på smärtan och värkarna och det hjälpte. Sen var hon ute våran dotter. Fick sy ett styg utan bedövning...dom vågade inte ge mig det p g a min allergi.Var totalt fokuserad när dom sydde och det gick bra det med. Var livrädd ja. Men mycket handlar om hur man tänker tror jag. Jag hade en lätt förlossning.... vilket tur var. Jag var jätte rädd att drabbas av panik men det gjorde jag inte vilket var tur =).Trots allt så upplevde jag förlossningen och smärtan på ett positivt sätt. Skulle kunna göra om det igen när som helst känns det som.
Svar på tråden förstagångsfödsel