• Nomman

Sportiga familjebilen, finns den?

I många långa år har jag gått och suktat efter en sportbil, men nu när ekonomin äntligen börjar gå ihop så är det inte längre lika aktuellt. Snart blir det ju barn i familjen, och då kan vi knappast klämma ihop oss i en sportcupé hur gärna än jag vill tro det..

..men vad finns det för alternativ för mig som Volvo-vägrar?

Förslag i alla prisklasser välkomna, även om de lite läkta är mest välkomna. Märke bryr jag mig inte alls om, Merca som Kia liksom, bara det SER snyggt ut.

Har spanat några modeller av Renaut Megane, som har ganska trevliga linjer. Men roligare måste väl finnas?

• Svar på tråden Sportiga familjebilen, finns den?
  • Oneleg Jämtland

Beror väl på vad man lägger in i "sportig"...

Vi har just handlat en "sportigare" familjebil, en SAAB 9000CS 2.3 Turbo. Men det kanske är en för gammal bil? Ingen kombi men ett jättestort bagagerum ändå.

Annars finns ju BMW M5 Touring som ju är en stark kombibil.

Audi RS2 eller RS4 eller RS6?

Beror ju helt på vad den får kosta... Porsche Cayenne?

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • Oneleg Jämtland

Bara som tillägg då. Vi har en Porsche 928 från mitten av 80-talet och till det finns det tillbehör som takboxar, skidställ, cykelställ, dragkrok, barnstolar.... baksätet går att fälla ner också. Plats för fyra vuxna. Samtidigt är det en riktigt sportig bil med över 300hk V8.

Vet de som haft dom som familjebilar med två barn, inget för mig men ändå... Då är man mer fanatiker än entusiast.

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • Wasberg

tja Audi RS6 eller varför inte en BMW Alpina B10 kombi.

Bra drag och komfort + barnvagnutrymme....

• Angelven

Låt mig ge en bakgrund först - min _första_ bil var en sprillans ny röd Miata....

Den är såld numera och jag rattar runt i en lite mera tvillingvänlig Peugeot 307 Griffe.

Det som var den stora punkten för mig var "körglädje" och det har den i överskott - ligger bra på vägen, tål en hård kurva och har bra bromsar.

Vad jag saknar är klippet i motorn, att aldrig behöva tveka på om en omkörning skall gå, eller kunna drifta genom en kurva...

Och så cabrioleten förstås... Att höra fåglarna på våren, känna doften av nyslått gräs när man passerar en villa etc, solen på armarna och den fantastiska sikten...

Så - för mig är sportig bil: Liten, röd, hyffsad motor och fantastisk väghållning. En bra växellåda är ett måste.

Det har lett mig till att titta på en Peugeot 307 CC med 180 Hk motorn... I röd lucifer (bara namnet på färgen säger väl allt ) Barnen bör få plats i den, den har klippet i motorn, det är en cab, väghållningen är jättebra och växellådan (inte helt oväsentligt för en före detta miataåkare, världens bästa låda där ) är faktiskt riktigt bra.

Och för mellanskillnaden upp till en Audi RS6 får du en familjekombi också

(Jag har dessutom i princip med sambon på det - enda nackdelen är att hon hävdar att det skall vara hennes bil....)

• Gurra81

jag måste tipsa om mitsubishi legnum VR4, det är en galant kombi med 4wd, 4ws, dubbelturbomatad v6 på 280hk... mycket potent familjeräser! pris: ca 100´
    det ska även finnas en nyare version av subary legasy med wrc teknologi fick bra betyg iaf!

• cruZZe

*BMW E60 M5 (507hk V10 och rwd, blir inte mkt bättre än så)
    *Audi RS6 (450hk V8 och 4wd)
    *Audi RS4 (420hk V8 och 4wd)
    *Saab 9-3 Aero + Steg 3 (340hk med steg 3 V6 fwd och 4ws)
    *Subaru legacy 3.0R + steg 2 (300hk boxer 6:a 4wd)
    *Diverse olika AMG (inga personliga favoriter, men de rör på sig som fan)

Finns massor av roliga kombis som blåser det mesta på vägen.

• Angelven
    cruZZe skrev 2008-02-06 10:19:40 följande:
    *BMW E60 M5 (507hk V10 och rwd, blir inte mkt bättre än så)*Audi RS6 (450hk V8 och 4wd)*Audi RS4 (420hk V8 och 4wd)*Saab 9-3 Aero + Steg 3 (340hk med steg 3 V6 fwd och 4ws)*Subaru legacy 3.0R + steg 2 (300hk boxer 6:a 4wd)*Diverse olika AMG (inga personliga favoriter, men de rör på sig som fan)Finns massor av roliga kombis som blåser det mesta på vägen.
    men egentligen pekar det direkt på ursprungsfrågan : Vad är en sportbil ?

För mig är en sportbil absolut inte en touringbil - dvs något som ligger och mal på i 250 knyck på autobahn - utan något som får folk att titta när man går igenom en smal snäv kurva coh undra "hur f-n klara han det ?"

Eller för att ställa det hela på en spets - vilken placering har ovannämnda bilar i antingen Top Gear's tavla (snäv liten bana) eller alternativt Automobils sportbilsrankning ? :-Þ

Lite länkar:
    www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/thestig/

och så en jag inte kan hitta - det var en massa data på kurvtagning, broms, acc etc för massa bilar - nån som vet ?
  • cruZZe

Visst har du rätt i definitionen sportbil. Men TS frågade efter sportig familjebil, och jag utgår från att han ska ha plats med barn och ev vagn mm. Hur många kör eg sina bilar på en tight snäv bana? Jag som själv är bilfrälst och ägt diverse "sportiga" bilar har kört bana lite över en handfull ggr.

Sedan kan man hårddra det hela och dänga till med bana nr:1, nämligen nurburg ring också och då står sig en 190hk bil otroligt slätt. Så definitionen på sportig bil är ganska bred även om sportbil kanske inte är det.

Angelven skrev 2008-02-06 12:15:11 följande:
    men egentligen pekar det direkt på ursprungsfrågan : Vad är en sportbil ?För mig är en sportbil absolut inte en touringbil - dvs något som ligger och mal på i 250 knyck på autobahn - utan något som får folk att titta när man går igenom en smal snäv kurva coh undra "hur f-n klara han det ?"Eller för att ställa det hela på en spets - vilken placering har ovannämnda bilar i antingen Top Gear's tavla (snäv liten bana) eller alternativt Automobils sportbilsrankning ? :-ÞLite länkar:www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/the.../och så en jag inte kan hitta - det var en massa data på kurvtagning, broms, acc etc för massa bilar - nån som vet ?
  • tomsus

cruZZe hade ett väldigt hett tips, Subaru Legacy Station eller Outback. Grym på vägen och bra utrymme. Skulle aldrig ens fundera på en Volvo eller liknande längre då man blivit "bortskämd" med riktig 4wd och väghållning :)

Problemen börjar väl om man får så pass stor familj att man måste snegla åt 'minibuss' hållet.... Den dagen får vi ta den diskussionen :)

Svar på tråden Sportiga familjebilen, finns den?