• Anonym (kl)

Kan man neka umgängesrätt?

så här har de sagt till mig: jag har starka skäl till varför han inte ska träffa. Gång på gång missköter han sig, vart på familjerätten å skrivit avtal som han bröt efter en månad, strul hit och dit. Jag kan neka han att träffa. Är han inte nöjd med vad jag ställer för krav och att jag nekar får han ta det till rätten. Men det är hans sak att göra det. Jag har enskild vårdnad så jag har lite att säga till om här. Själva umgängesrätten kan jag inte ta ifrån honom men min son ska inte få lida för att han sätter sina egna behov först. Till saken hör oxå att han lider av psykossjukdom och depressioner så han är inte ens kapabel till att sköta ett umgänge.

• Anonym (kl)
    Anonym (Trött) skrev 2008-02-02 21:48:59 följande:
    Då får jag med andra ord ta det som det är så länge.Vill ju inte att vår son ska behöva få pyskiska problem av all hittan o dittan. Ibland kommer pappa ibland inte....kommer pappa, jag vet inte. Inte alls schysst o det är väl därför jag känner så att det kan kvitta helt.Om inte annat så kommer pojken förstå detta sen när han blivit äldre....Men det är på Mina vilkor eftersom jag har ensamvårdnad. Pappan kan ju inte bara komma när det passar honom, speciellt om man kommit överens om ett schema.. USCH O FY VA JOBBIGT!!
    nä du har ensam vårdnad får du bestämma hur kontakten mellan pappa son ska se ut. Du kan exempelvis begära att de träffas endast hemma hos dig osv. Han får inte, även om han är pappa, bara hämta sonen utan din tillåtelse. ¨Du har rätt att bestämma att han inte får lov att komma när det passar honom. Men det du inte kan neka är att de träffas alls om det skulle bli rätten av det.
  • Anonym (kl)
    Anonym (Trött) skrev 2008-02-02 22:03:03 följande:
    Anonym (kl) skrev 2008-02-02 21:56:48 följande: Okej. Men då får jag bara acceptera att han missköter sig och vara nöjd med de gångerna han lyckas hämta vår son och försöka kontrollera min ilska/besvikenhet.Det är ändå självklart att jag vill att min son ska vara med sin far men det känns inte bra när han jämt har massa ursäkter för o inte komma =(
    jag har det ganska likt. Min son blev så ledsen när pappa inte kommer som lovat så jag kan aldrig säga till innan. Nu träffas de med kontakperson. Jag har krävt det och pappan godkänt. Dels för att han inte mår så bra själv så han behöver stöd i kontakten med sin son. Men dels därför att han ska känna lite press på att komma när det är en medlare inblandat. Det har vart så mycket konflikter om pappa/sonträffarna så det känns bra tt någon utomstående är med. Kontaktpersonen har vi fått genom soc och det är frivilligt från båda parter. Om man får det från tingsrätten blir man dömd att få det och då är det inte frivilligt utan en dom, men så har inte vi.
    Klart att pappa son ska träffas. Rekommenderar familjerätten för samarbetssamtal. Där går det bra att skriva avtal hur man ska ha det med umgänget. Men det samtalet är frivilligt och vill han inte så får du ha det som du har det.
    Klart att pappa och son ska träffas.
Svar på tråden Kan man neka umgängesrätt?