• Anonym (Trött)

Kan man neka umgängesrätt?

Hej! Behöver råd o lite fakta om det är nån som kan hjälpa mig med några svar.

Jag har ensamvårdnad på min son som snart fyller ett år. Pappan o jag har kommit överens att han ska hämta honom varanan vecka tis, ons och lörd 12-17.

Tyvärr så har pappan rent ut sagt skitit o hämta sin son eller som vanligt hittat på ursäkter att han inte kan. Samtidigt som det e jag som ringer honom och undrar vart han e och om han kommer. ( vilket jag borde sluta göra)

Jag har tröttnat på detta och känner att då e det bättre att han inte har honom alls eftersom han inte sköter det.

Nu har jag tänkte så här....missköter han det nu igen så tänkte jag säga till honom att han inte får träffa sonen alls eftersom det verkar som om han har viktigare saker att göra.

Kan man göra så???
    Kan man neka umgängesrätt??
    Tycker inte det är schysst mot lill pojken som har en far som säger att han ska hämta honom och inte dyker upp, bara när det passar honom. Sen får ju han höra en massa skäll också och det e inte bra.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man neka umgängesrätt?
  • Anonym (famrätt)

Du kan inte neka. Pappan har rätt till umgänge. Vad du däremot kan göra är att kontakta familjerätten och berätta hur det är. Så kan de ge dig råd..

• madelation

Nej,,,du kan aldrig neka umgänge,,,,säger som ovan,,ring fam.rätten!!

• MosterMammaMia

Förstår om Du tröttnar på Ditt ex beteende men Du kan ju inte neka Din son att ha kontakt med sin pappa. Jag har samma problem här och min dotter är drygt 7 år.

• Anonym (Trött)
    Svar på #3
    skulle jag säga att han inte får träffa honom och han inte går med på det....vad e det värsta som kan hända?
  • Anonym (Trött)
    MosterMammaMia skrev 2008-02-02 20:40:29 följande:
    Förstår om Du tröttnar på Ditt ex beteende men Du kan ju inte neka Din son att ha kontakt med sin pappa. Jag har samma problem här och min dotter är drygt 7 år.
    Hur har ni det nu då? om man får fråga?
  • MosterMammaMia

Anonym (Trött) skrev 2008-02-02 20:46:14 följande:

Hur har ni det nu då? om man får fråga?
    Jag är supertrött på min dotters pappas superegoistiska beteende och har alltid varit men jag har aldrig nekat henne kontakt med sin pappa, däremot så har det INTE varit på hans villkor utan när det passar min dotter.
  • Anonym (Trött)
    MosterMammaMia skrev 2008-02-02 20:51:53 följande:
    Anonym (Trött) skrev 2008-02-02 20:46:14 följande:
    Jag är supertrött på min dotters pappas superegoistiska beteende och har alltid varit men jag har aldrig nekat henne kontakt med sin pappa, däremot så har det INTE varit på hans villkor utan när det passar min dotter.
    Okej. Nu e hon 7 år och kan tala om om hon vill träffa sin pappa. det e ju bra iaf. Men hur orkade tiden innan om han också bara kom när det passade honom.

jag e ju väldigt arg o besviken fortfarande och jag tror att jag tar åt mig väldigt mycket just nu..kanske borde lugna ner mig o bara rycka på axlarna om han inte kommer o hämta honom....

Självklart vill jag att han ska träffa sin pappa men det e ju hur frustrerande som helst när man inte vet om han kommer eller inte. man blir ju besviken. Man kanske ska skita i det o ta det som det är...men man e ju rädd att det ska påverka våran son. ( inga fasta rutiner )
  • Anonym (insatt)

Den som blir drabbad då han uteblir är ju dottern. Säg till honom att flickan är värd bättre, dvs att hennes liv skall bli förutsägbart! Be honom inte komma alls förrän han har gått med dig till familjerätten och avtalat hur umgänget skall gå till så att det blir bra för barnet!

• Anonym (Trött)

ska ringa familjerätten o kolla med de

Svar på tråden Kan man neka umgängesrätt?