Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Kan man neka umgängesrätt?

Hej! Behöver råd o lite fakta om det är nån som kan hjälpa mig med några svar.

Jag har ensamvårdnad på min son som snart fyller ett år. Pappan o jag har kommit överens att han ska hämta honom varanan vecka tis, ons och lörd 12-17.

Tyvärr så har pappan rent ut sagt skitit o hämta sin son eller som vanligt hittat på ursäkter att han inte kan. Samtidigt som det e jag som ringer honom och undrar vart han e och om han kommer. ( vilket jag borde sluta göra)

Jag har tröttnat på detta och känner att då e det bättre att han inte har honom alls eftersom han inte sköter det.

Nu har jag tänkte så här....missköter han det nu igen så tänkte jag säga till honom att han inte får träffa sonen alls eftersom det verkar som om han har viktigare saker att göra.

Kan man göra så???
    Kan man neka umgängesrätt??
    Tycker inte det är schysst mot lill pojken som har en far som säger att han ska hämta honom och inte dyker upp, bara när det passar honom. Sen får ju han höra en massa skäll också och det e inte bra.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man neka umgängesrätt?
  • Anonym (Trött)
    Svar på #3
    skulle jag säga att han inte får träffa honom och han inte går med på det....vad e det värsta som kan hända?
  • Anonym (Trött)
    MosterMammaMia skrev 2008-02-02 20:40:29 följande:
    Förstår om Du tröttnar på Ditt ex beteende men Du kan ju inte neka Din son att ha kontakt med sin pappa. Jag har samma problem här och min dotter är drygt 7 år.
    Hur har ni det nu då? om man får fråga?
  • Anonym (Trött)
    MosterMammaMia skrev 2008-02-02 20:51:53 följande:
    Anonym (Trött) skrev 2008-02-02 20:46:14 följande:
    Jag är supertrött på min dotters pappas superegoistiska beteende och har alltid varit men jag har aldrig nekat henne kontakt med sin pappa, däremot så har det INTE varit på hans villkor utan när det passar min dotter.
    Okej. Nu e hon 7 år och kan tala om om hon vill träffa sin pappa. det e ju bra iaf. Men hur orkade tiden innan om han också bara kom när det passade honom.

jag e ju väldigt arg o besviken fortfarande och jag tror att jag tar åt mig väldigt mycket just nu..kanske borde lugna ner mig o bara rycka på axlarna om han inte kommer o hämta honom....

Självklart vill jag att han ska träffa sin pappa men det e ju hur frustrerande som helst när man inte vet om han kommer eller inte. man blir ju besviken. Man kanske ska skita i det o ta det som det är...men man e ju rädd att det ska påverka våran son. ( inga fasta rutiner )
  • Anonym (Trött)

ska ringa familjerätten o kolla med de

• Anonym (Trött)

Anonym (insatt) skrev 2008-02-02 20:56:49 följande:

Den som blir drabbad då han uteblir är ju dottern. Säg till honom att flickan är värd bättre, dvs att hennes liv skall bli förutsägbart! Be honom inte komma alls förrän han har gått med dig till familjerätten och avtalat hur umgänget skall gå till så att det blir bra för barnet!
    Tack för inlägget!

funderar faktiskt på att ringa familjerätten ännu en gång o berätta för de hur det är och se vad de säger. Även fast vi har satt upp tider o dagar så håller pappan inte de ändå. Det håller liksom inte i längden.
  • Anonym (Trött)

Anonym (Doris) skrev 2008-02-02 21:03:12 följande:

Tycker att du säger till om att ni gör ett avtal med färre umgängestillfällen, eftersom han sviker så ofta.Se till att få ned antalet umgängestillfällen tills dess att han sköter de tiderna han har.
    Tänkte göra det. Att man noterar när han kommer och inte osv. Men hur länge ska man låta detta ske...

Tycker att han redan fått så många chanser redan...
  • Anonym (Trött)

ska man säga till på skarpen att pappan ska skärpa sig eller bara låta det vara...

jag vet att jag borde sluta skälla på pappan när han inte kommer eller hittar på ursäkter att han inte kan komma eller passa tider...men det e svårt just nu o göra det.

• Anonym (Trött)

Anonym (insatt) skrev 2008-02-02 21:09:58 följande:

Du kan ställa krav på omförhandlat avtal men du kan inte i längden neka pappa umgänge - om han inte är farlig för barnet!
    okej. då kanske det är lika bra o låta det vara när han inte kommer..han kanske inte orkar till slut...för det e så det känns ibland. då har pappan själv valt att inte träffa sin son.

ska nog ge fan o skälla på pappan när han missköter det så får man väl se vad som sker....

tycker bara synd om pojken för det blir ju jätte förvirrande
  • Anonym (Trött)

Tack för Alla svar!

• Anonym (Trött)

Då får jag med andra ord ta det som det är så länge.
    Vill ju inte att vår son ska behöva få pyskiska problem av all hittan o dittan.
    Ibland kommer pappa ibland inte....kommer pappa, jag vet inte. Inte alls schysst o det är väl därför jag känner så att det kan kvitta helt.

Om inte annat så kommer pojken förstå detta sen när han blivit äldre....

Men det är på Mina vilkor eftersom jag har ensamvårdnad. Pappan kan ju inte bara komma när det passar honom, speciellt om man kommit överens om ett schema.. USCH O FY VA JOBBIGT!!

• Anonym (Trött)

Anonym (kl) skrev 2008-02-02 21:56:48 följande:

nä du har ensam vårdnad får du bestämma hur kontakten mellan pappa son ska se ut. Du kan exempelvis begära att de träffas endast hemma hos dig osv. Han får inte, även om han är pappa, bara hämta sonen utan din tillåtelse. ¨Du har rätt att bestämma att han inte får lov att komma när det passar honom. Men det du inte kan neka är att de träffas alls om det skulle bli rätten av det.
    Okej. Men då får jag bara acceptera att han missköter sig och vara nöjd med de gångerna han lyckas hämta vår son och försöka kontrollera min ilska/besvikenhet.
    Det är ändå självklart att jag vill att min son ska vara med sin far men det känns inte bra när han jämt har massa ursäkter för o inte komma =(
  • Anonym (Trött)

man blir ju alldeles konstig i huvudet när man håller på grubbla över sånt här.

men sånt e livet ibland

• Anonym (Trött)

Tack Allihoppa för All Stöd!!

Mycket tacksam.
    Ha en fortsatt trevligt kväll!

• Anonym (Trött)

Anonym (tt) skrev 2008-02-03 16:56:22 följande:

Eftersom din son är så liten så förstår han ju inte så mycket när det gäller dagar och tider. För att inte sonen ska bli lidande så kan du helt enkelt låta bli att berätta att pappa ska komma idag/imorgon. Säg inget förrän pappan är där (eller åtminstone är på väg). Du som mamma har faktiskt göra rätt mycket för att sonen ska slippa komma i kläm.Jag tror att du måste släppa taget om pappan. Just nu känns det som om du lägger en otrolig massa energi på vad pappan gör eller inte gör. Du skulle nog må bättre om du kunde strunta i pappan, låta bli att bry dig så mycket. Ring inte och fråga om han kommer! Gå inte och undra om han kommer! Skäll inte på honom om han kommer! Skäll inte på honom om han inte kommer! Gå inte runt och var arg på pappan! Bara låtsas som om han inte existerar. Det enda du behöver göra är att finnas hemma med sonen runt klockan 12 de dagar det är umgänge. Kommer inte pappan så kan ni hitta på något annat. Kommer pappan så kan sonen få sitt umgänge.Jag tror faktiskt inte att det är sonen som lider så mycket just nu med det här umgänget som bara blir av ibland. Jag tror att det är du som lider av det. Och eftersom du inte kan styra över någon annan människa (=pappan) så blir du tvungen att göra det bästa av situationen.Den som definitivt kommer att lida om umgänget slutar helt är sonen. Då kommer han gå runt och undra över sin pappa i många år framåt. Kanske tro att pappan inte ville ha honom osv.
    Tack så mycket för inlägget. Allt du skriver sitt klockrent! Ibland behöver man höra såker utifrån för det e så lätt att man sitter o grubblar över saker som man borde släppa- Så tack!
  • Anonym (Trött)

Anonym (jag) skrev 2008-02-04 22:28:32 följande:

Jag tycker att ni ska diskutera andra umgängestider. Tre dagar på en vecka att boka upp sig på i onödan hade jag inte ställt upp på. Få ner det till ett tillfälle varannan vecka högst. Då kan han kanske sköta det, men om han inte gör det slipper ju du sitta och vara arg hela tiden.Jag och socialen hade ett tillfälle i veckan inbokat till pappan att dels ta drogtest hos dem och sen tid för umgänge med barnet hos mig. Pappan dök aldrig upp. Efter 8 veckor ringde soc. mig och sa att vi inte skulle ha tiden inbokad längre eftersom han aldrig dök upp. Kan kanske vara en riktlinje hur länge man ska acceptera att sitta och vänta...Nu två och ett halvt år senare har han fortfarande inte dykt upp... Dock har han kontaktat advokat och vill få till ett umgänge...Får se hur han lyckas sköta det den här gången...
    precis.nu har han ju umgänges rätt varannan vecka,tis,ons och lördag men inte ens de dagarna kan han sköta.massa ursäkter osv. känner själv lite grann då att om han fortsätter så då funderar jag på att kontakta familjerätten o se vad de säger. det e ju ingen ide o ha umgänge om han inte ens kan sköta de få dagarna.
    Samtidigt som jag ska låta bli o ringa honom o undra vart han e. Det e ju pappan själv som bestämmer vad som e viktigast.
  • Anonym (Trött)
    Kloss skrev 2008-02-05 18:24:38 följande:
    Du kan inte neka honom umgänge.Dock är det rimligt att du kan ställa skäliga krav för att detta ska bli praktiskt genomförbart.Ett rimligt krav är att gällande avtal följs men ett misslyckande för pappan att klara av dessa minimala krav betyder ju inte att barnet för alltid ska skiljas från sin far.Naturligtvis är det rimligt att tillfälligt NEKA umgänge med detta som skäl för att sätta press på fadern men inte att för alltid skilja far/barn åt.Även om fadern är ett svin så blir ju med barnets växande mognadoch ålder detta mer en sak för barnet att hantera.( även om vi själva som vuxna skulle få hantera att nån av våra förälder är t.ex pedofil/mördare så anser vi oss som vuxna ha rätt att själva ta ställning till detta och själva ha rätt att bedömma vår relation med denne.Tänk om nån domstol skulle förbjuda DEJ att träffa din förälder för att straffa HONOM/HENNE och att förbjuda DEJ att få träffa denne.DETTA ÄR ENLIGT MIN MENING DIN SAK ATT BEDÖMA...!!Om du uppträtt korrekt och gjort så gott du kan för att tillgodose barnets RÄTT till umgänge med sin far så kommer med tiden barnet ha samma åsikt som dej om fadern.En vacker dag blir barnet vuxen och anser sej rätt att ställa ER BÅDA TILL SVARS.Se då till att ha bättre argument än pappan.KLOSS
    Absolut. Självklart ska barnet få avgöra själv när han förstår mer.
    Nu får vi bara ta det som det är och nu är det upp till pappan om han hämtar honom eller inte. Mycket mer kan inte jag göra. Ska försöka göra det bästa utav situation. Och självklart ska man inte prata " skit " om pappan även fast man själv tycker att
    han e en gris. Måste tänka på barnet i första hand.

Vi får se vad som händer. Nu har jag iaf bestämt mig att jag inte vill vara med pappan längre.
    Och nu är det dags att få in lite rutiner för både mig o sonen o få lite lugn o ro.
    Nu kan inte pappan säga iaf att han inte fått träffa sin son,han har ju själv bestämt att lägga andra saker före honom och det är inget jag kan styra.

Tack för inlägget!
  • Anonym (Trött)
    MiLuna skrev 2008-02-05 15:53:43 följande:
    Vi är två med samma problem TS
    hej miluna.

hur tar Du det hela då?
  • Anonym (Trött)

Anonym (okej) skrev 2008-02-05 22:08:37 följande:

Du som ensamvårdnadshavare har en skyldighet att se till att sonen träffar sin pappa.Du kan inte neka honom umgänge, detta har han rätt till som fader.Det har heller inget att göra med vårdnaden.Om du nekar honom och han går upp till tingsrätten lär det inte bli en fördel för dig!Att neka umgänge vore även egoistiskt! Hade du själv velat att din mamma nekade att du fick träffa din pappa?Mitt ex hade en sådan pappa när han var ung som din son har nu. Men mitt ex ville ta alla chanser han kunde att träffa sin pappa i vilket fall! Han blev oehört lessen när inte pappan kom men väldigt, väldigt glad när han gjorde det. Jag skulle tro att de flesta barn vill ha kontakt med sina föräldrar oavsett vad föräldrarna i sig tycker om varann. Tror inte du det?Föräldra balken finns på internet. Leta upp och läs den om du vill veta vad lagen säger. Jag har själv läst den och varit i vårdnads- och umgängestvist.
    Hej.
    Självklart vill jag att min son ska vara med sin pappa. känner väl mest besviken när pappan inte kommer. Men som sagt, nu är det upp till pappan om han kommer eller inte o jag hoppas han gör det för vår sons skull.
Svar på tråden Kan man neka umgängesrätt?